Tři čtvrtiny Čechů již chtěly z internetu odstranit své osobní údaje

2. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky)
Nový průzkum společnosti Kaspersky ukázal, že čeští uživatelé chtějí mít větší kontrolu nad svým soukromím na internetu a lépe své údaje chránit. Podle reportu „Ochrana digitálního soukromí“ si stále více zákazníků uvědomuje, kde všude jsou jejich osobní data dostupná online.

Tři čtvrtiny (75 %) Čechů se dokonce už někdy pokusily své osobní informace z internetových stránek nebo sociálních sítí odstranit, 46 % z nich ale nevědělo jak na to.

Zjištění průzkumu potvrzují, že ochrana soukromí a osobních údajů v online prostředí je pro většinu uživatelů velmi důležitá. Dotazování proběhlo ve 23 státech po celém světě, a to včetně České republiky, odkud pochází přes 500 odpovědí. Cílem průzkumu je zjistit postoje spotřebitelů k online soukromí a jaké kroky podnikají k tomu, aby ochránili své osobní údaje.

Podle průzkumu nemají čeští uživatelé obavy pouze o své vlastní údaje, ale i o údaje svých nejbližších. Každý desátý tvrdí, že jejich osobní údaje nebo informace o jejich rodině byly bez jejich souhlasu veřejně dostupné.

Na základě těchto zkušeností si čím dál více uživatelů uvědomuje jak a kde jsou jejich osobní údaje uloženy. Zároveň se častěji zajímají o to, jak zabránit tomu, aby tyto informace prohlížely nebo používaly osoby, které k tomu nemají povolení. Poměrně velká část Čechů přikračuje při používání internetu k dalším opatřením, která chrání jejich údaje před kyberzločinci (41 %), navštívenými stránkami (27 %) a ostatními osobami, které používají stejné zařízení (25 %). Někteří spotřebitelé navíc zůstávají opatrní při ukládání osobních údajů do svých zařízení. Více než polovina (56 %) českých uživatelů se zároveň obává, že jejich osobní údaje shromažďují aplikace, které používají na svých mobilních zařízeních.

Takoví lidé mohou mít pocit, že ztrácí kontrolu nad tím, kde jsou jejich data uložena a začínají mít obavy o jejich bezpečí. Zároveň nechtějí, aby je bez jejich vědomí využívaly třetí subjekty.

„Existuje několik způsobů, jak si pohlídat svoji digitální stopu. Jedním z nich je pamatovat si, s kým jste svá osobní data sdíleli a vědět, jak s nimi daný subjekt může nakládat. Vše, co na internetu zveřejníte, může být přístupné velkému počtu lidí po dlouhou dobu. Uživatelé by proto měli znát základní pravidla toho, jak a kde svá osobní data sdílet a jak je případně spravovat,“ uvedla Marina Titova, odbornice ze společnosti Kaspersky.

Uživatelé, kteří chtějí mít pod kontrolou svá data na internetu, by se proto měli řídit následujícími tipy:

  • Vytvořte si seznam svých online účtů, díky čemuž budete mít dobrý přehled o tom, jaké služby a stránky mohou uchovávat vaše osobní informace.
  • Použijte nástroj „Privacy Checker“, díky němuž lépe zvážíte přenastavení vašich profilů na sociálních sítích na soukromé. Pro cizí lidi tak bude složitější najít vaše osobní informace.
  • Míváte-li problém poznat potenciálně nebezpečné žádosti aplikací, nebo nerozumíte různým typům upozornění nainstalovaných programů, nainstalujte si Kaspersky Security Cloud. Tento produkt mimo jiné obsahuje funkci „Nesledovat“, která zabraňuje načtení sledovacích prvků, které sledují vaše aktivity na internetových stránkách a shromažďují o vás informace.
  • Uživatelé ze států EU mohou pomocí aplikace Undatify jednoduše získat zpět kontrolu nad osobními údaji, které jsou o nich dostupné online. Tato služba, za kterou stojí společnost Kaspersky, se spojí s organizacemi, které mohou mít uložené osobní informace uživatelů, a vyzve je, aby je s ním sdílely nebo dokonce vymazaly podle nařízení GDPR.

Další zajímavá zjištění průzkumu se dozvíte na této stránce.

Podobné články

Tři čtvrtiny zákazníků nenakoupí u firmy, která nechrání jejich data

16. 11. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco systems)
Spotřebitelé se stále více zajímají o to, jak společnosti nakládají s jejich osobními údaji, respektive jak jsou jejich data chráněna před zneužitím. Podle průzkumu firmy Cisco roste počet lidí, kteří ochranu svého soukromí aktivně sledují. Od firem, které špatně nakládají s osobními daty, nekoupí jejich produkty. A neváhají vyměnit třeba internetového providera nebo mobilního operátora. Čtěte více

Kaspersky vylepšil ochranu firemních dat v cloudu

8. 11. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky)
Nová verze produktu Kaspersky Endpoint Security Cloud poskytuje přehled a kontrolu nad firemními soubory obsahujícími osobní identifikační údaje nebo údaje o bankovních kartách, které byly uloženy v aplikacích Microsoft 365. Čtěte více