Trh autokamer v roce 2021? Mio jako leader českého trhu předpovídá hlavní trendy

1. 3. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mio)
Mio už několik kvartálů po sobě obhájilo pozici české jedničky na trhu autokamer. Její aktuálně prodávané modely si fakturovanou hodnotou udržely nejvyšší tržní podíl ze všech výrobců, a to jak celkově, tak i v takových kategoriích, jako jsou high-endové kamery s rozlišením 2K. Vyplývá to z interních údajů společnosti založených na oficiálních průzkumech trhu. A jak bude vypadat trh v roce 2021?

Kam bude směřovat trh autokamer v roce 2021?

„Trh autokamer aktuálně ovládá několik aspektů, z nichž můžeme usuzovat dva hlavní trendy. Prvním je empirický výběr autokamery, tedy založený na pozitivních i negativních zkušenostech, často však bohužel s levnými palubními kamerami s krátkou životností. Zde pak spatřujeme přirozené směřování ke kvalitním značkám a spolehlivějším modelům i vyžadování dalších doplňkových funkcí, jako je Wi-Fi, rozlišení 2K nebo snímkování 60 fps, kvalitní noční vidění, ovládání kamery přes telefon apod. V této kategorii už delší dobu dominuje dle oficiálních prodejních výzkumů právě značka Mio,“ předpověděl chování většiny zákazníků Martin Dobeš, country manager Mio Česká republika a Slovensko, na základě loňských prodejních výsledků.

Proto v roce 2020, kdy celkově trh poklesl o více než 20 %, značka Mio rostla téměř o 10 %, v podstatě jako jediná z tradičních výrobců autokamer. Potvrzují to i konkrétní data – nejvyšší tržní podíl v kategorii všech autokamer s rozlišením 2K a výše má v celém roce 2020 právě značka Mio, zejména díky modelům Mio MiVue J85 WiFi 2.5k a MiVue 798 WiFi 2.5k.

Poroste letos trh autokamer?

Do této doby neustále rostoucí trh autokamer podle Martina Dobeše sice zaznamenal v loňském roce propad oproti roku 2019, ale není to podle něj způsobeno klesajícím zájmem zákazníků, to právě naopak, ale pouze celkovým stavem ekonomiky ČR ovlivněné pandemií.

„Druhým trendem, který jasně vidíme pro rok 2021, je určitá počáteční edukace trhu. Tedy silný nárůst premiérového zakoupení kamery do auta coby dnes populárního příslušenství aut, ideálně s řadou užitečných funkcí, ale v přijatelné cenové kategorii do/okolo tří tisíc korun,“ vysvětlil Martin Dobeš a dodal:„Očekáváme proto, že trh v 2021 znovu poroste, ve srovnání s rokem 2020 zhruba o 20 %.“

Více než polovina prodaných autokamer v kategorii 2 990–3 490 Kč byla od značky Mio

Právě v této zákaznicky nejoblíbenější kategorii excelovala v roce 2020 kamera MiVue 792 WiFi Pro, která byla ve čtvrtém kvartále vůbec nejprodejnější kamerou z pohledu utržených částek a celkově pak druhá za celý rok 2020.

Nejprodávanější DUAL autokamerou byla MiVue C380Dual (přední a zadní kamera v balení), nejen v této kategorii do 3 490 Kč, ale i celkově. (Pozn. red.: funkci volitelného připojení zadní kamery „dual“ má většina z prodávaných modelů autokamer Mio. Běžně však na trhu samostatně prodávané autokamery funkci podpory zadní kamery nemívají.)

Čeho by se měli v roce 2021 zákazníci u autokamer naopak vyvarovat?

Dle interní analýzy Mio ohledně zkušeností zákazníků s kamerami všech značek na trhu vyplynulo, že se téměř všichni orientují zveřejněnými parametry výrobců, byť pak s lítostí zjistí, že některé byly uváděny jako minimálně nadsazené.

„Mezi aktuální takto nadsazené údaje u autokamer jsou např. rozlišení 4K, které ovšem je pouze přepólované 2K nebo v horším případě jen Full HD. Zákazník má pak pocit, že kupuje vyšší rozlišení, než ve skutečnosti dostane,“ dodal k objevujícím se neduhům některých značek na trhu Dobeš. „Proto se snažíme vždy k zákazníkům být maximálně korektní, a pokud uvádíme, že naše kamery mají 2,5K rozlišení, tak jej zákazník opravdu získá. A nejen to.“

Z interní analýzy Mio vyplývají i další parametry, v nichž výrobci kamer mluví tzv. „reklamštinou“, patří mezi ně úhel záběru kamery (uváděný je např. 170°, ale reálný je jen okolo 130°), ale i celá řada dalších. I zde proto Mio uvádí reálné úhly záběru, např. 150° úhel MiVue C570 je skutečně ten, jenž zákazník získá.

Největší úsporu financí, zvlášť u těch, kteří s kamerami teprve začínají nebo nevyžadují tolik funkcí, si zákazníci nezajistí koupí jakéhokoliv levného modelu, byť na první pohled vypadá dobře a je popsaný úžasnými parametry. Důležitý je důraz na fyzickou výdrž a spolehlivost autokamery, především díky kvalitě zpracování celé kamery, kvalitním komponentům (pevný odolný držák, optický senzor, světelnost objektivu, skleněná, a nikoliv plastová čočka, aj.) a samozřejmě pak řadu informací zjistí z objektivních testů nebo unboxingů dostupných na síti Youtube či z recenzí běžných uživatelů. Důležitým parametrem při výběru kamery je i následná kvalita a zajištění poprodejní a servisní podpory výrobcem.

„Zákazníci nám i po sedmi (!) letech píšou, že stále každý den používají naši kameru nebo navigaci a že by si chtěli koupit novější model. Z modelů jako je MiVue 338, 518 nebo 688 tak rovnou přecházejí na moderní MiVue 798 WiFi 2.5k nebo MiVue C570 s vysokým stupněm kvality nočního vidění. To nás vždy ohromně potěší,“ uzavřel Martin Dobeš.

TOP 20 autokamer ČR aktuálně se šesti modely MIO

V žebříčku 20 nejprodávanějších autokamer v ČR za rok 2020 se tentokráte objevilo celkově šest modelů autokamer značky Mio. Jde o modely Mio MiVue 792 WiFi, MiVue 798 WiFi 2.5K, MiVue C380 Dual a MiVue 733 WiFi, ale také prodejní stálice MiVue C330, a nezapomínejme na inovátorský bezdisplejový koncept autokamery v podobě MiVue J85 WiFi 2.5K (ovládaná přes mobilní aplikaci). Celkově má pak značka Mio má přes dvacet pět různě vybavených autokamer na trhu.

Novinky autokamer Mio pro rok 2021?

Mio navíc každý rok uvádí několik technologicky pokročilých novinek. Mezi posledními byla nová vlajková loď Mio – MiVue 846 WiFi s 60 fps, senzorem Sony Starvis a reálným úsekovým měřením rychlostních radarů. Dále pak za zmínku určitě stojí modely MiVue 866 s 1,5× větším optickým senzorem se 60 fps a kvalitním nočním viděním, nebo MiVue 818 s funkcí knihy jízd. Další modely značka Mio připravuje během následujících jarních měsíců.

Štítky: