Trendy v tiskárnách a multifunkcích v polovině roku 2020

29. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Tiskárny a multifunkce jsou nedílnou součástí drtivé většiny firem, úřadů i domácností. Spolu se spotřebním materiálem jsou navíc také velmi důležitým prodejním artiklem. Jak se trh vyvíjí a jaké trendy můžeme v době, kterou stále výrazně ovlivňuje současná koronavirová situace, sledovat nebo již brzy očekávat?

Svými názory přispěli zástupci firem Canon (Ondřej Valeš, produktový manažer), Epson (Marcel Divín, branch office manager CZ & SK), HP (Erika Lindauerová, ředitelka pro ČR a SR), Kyocera (Václav Dvorský, marketing manager), Oki (Lenka Niemiecová, trade marketing manager) a Xerox (Peter Halmo, ředitel pro ČR a SR). Pro zajímavost a pohled z širší perspektivy přidáváme také vyjádření společnosti Y Soft (Elke Heiss, marketing director).

Na následujících řádcích se zaměříme na dvě hlavní otázky:

  • Které produkty, řešení či služby zákazníci poptávali v uplynulých měsících nejvíce?
  • Které trendy můžeme očekávat v blízké budoucnosti?

Home office a zájem o řešení do domácností

Prvním jasným vlivem, který zmínilo hned několik námi oslovených odborníků, byl jasně nástup viru COVID-19 a s ním spojených restrikcí, nejčastěji pak např. přesun zaměstnanců na vzdálenou práci z domova, neméně důležité bylo však i domácí studium žáků a studentů. Potvrzuje to např. Ondřej Valeš z Canonu: Velký prodejní boom zažily naše výkonné tiskárny pro domácnosti a malé podniky. Lidé sice odešli na home office, ale stále potřebují tisknout. Zároveň si často uvědomili, že jim doma chybí multifunkce, která by jim umožnila pracovat tak, jak jsou zvyklí. A museli to rychle vyřešit.“

Podobně situaci vnímali v první polovině roku také v Epsonu: „Základním stavebním kamenem našeho prodeje od počátku kalendářního roku byly tankové systémy. Tento trend ještě umocnila situace spojená s koronavirem, což způsobilo zásadní zvýšení poptávky ze strany domácností. Díky limitované dostupnosti a logistickým důvodům (zařízení vyrábíme primárně na Filipínách) předpokládám, že se poptávka posune do posledního kvartálu 2020, kde při výrazně lepší dostupnosti očekávám návrat k normální situaci. U business inkjet zařízení byla situace obdobná s tím, že došlo k zásadnímu snížení poptávky v segmentech menších a středních firem kvůli omezením aplikovaným v průběhu dubna a května.“

Zvýšený zájem o vybavení pro home office – z pohledu tisku tedy zejména o malé tiskárny do domácností, potvrdilo také HP.

V Oki registrovali největší zájem o vstupní profesionální modely barevných multifunkčních zařízení, které se hodí jak pro častější práci v domácnosti, tak do kanceláře. Oki však přispělo i dalším zajímavým postřehem: „Zaznamenali jsme také vyšší zájem o spotřební materiál ke starším modelům. Ukazuje se, že kvalitní tiskárny zákazníkům slouží běžně i sedm a více let.“

Stále důležitější mobilita

„V poslední době naši zákazníci poptávají zejména řešení pro kvalitní zadání tisku z mobilních zařízení. Tím je myšleno, že chtějí snížit počet případů, kdy musí osobně zadávat tiskové úlohy na multifunkčním zařízení (tiskárně). To mi

mo jiné pomáhá snížit počet případů, kdy organizace musí zařízení dezinfikovat kvůli současné pandemické situaci. Pro tyto účely je dostupná aplikace YSoft SAFEQ Mobile Terminal, která umožňuje uživatelům spravovat a zadávat tiskové úlohy na tiskárně bez dotyku na klávesnici zařízení,“ doplnila Elke Heiss z Y Softu.

Důraz na mobilitu potvrzuje také Canon – práce bude mnohem mobilnější a potřeba sdíleného přístupu k firemním dokumentům odkudkoliv poroste. S tím souvisí i tisk těchto dokumentů, proto se Canon zaměřuje na další vylepšení řešení, která takovou práci umožňují už dnes. Cílem je vyšší uživatelská přívětivost aplikací, automatizace opakujících se úloh díky umělé inteligenci, integrace s návaznými aplikacemi a využití výhod cloudové či hybridní IT infrastruktury.

Digitalizace a podnikové systémy

Z hlediska hardwaru zaznamenala společnost Kyocera největší zájem obarevná multifunkční zařízení formátu A3 KYOCERA TASKalfa. Důležité je však podotknout, že tento zájem vychází z potřeb firmy/organizace, kde chytrá multifunkce tvoří vstupní bod pro digitalizaci dokumentů a jejich následný oběh v procesech firmy. Zároveň tyto multifunkce poskytují vysoký tiskový výkon, mají nízké náklady na tisk a lze je jednoduše začlenit do stávající architektury tiskového prostředí firmy a napojit je i na vnitřní systémy ERP, CRM nebo DMS.

Oki pak následně zdůrazňuje, že chytré multifunkce umožňují i v domácí kanceláři zprovoznit jednoduchý DMS napojený na firemní úložiště dokumentů a skenování do archivačního formátu PDF/A, což může být pro řadu lidí v dnešní době neocenitelný a možná dokonce i zásadní požadavek.

Podle Canonu hrály důležitou roly v poptávkách také řešení umožňující spolupráci kolegů na důležitých dokumentech, jako jsou smlouvy, objednávky, dodejky nebo faktury. Zákazníci dále oceňují efektivně nastavená workflow, práci v zabezpečeném prostředí s plnou kontrolou managementu nad plněním pracovních úkolů a možnost jejich rychlého nasazení do praxe.

„Propojení hardwaru a podnikových systémů navazujících na zpracování dokumentů (jako jsou ERP, CRM nebo DMS systémy) nebylo nikdy jednodušší, a to i díky otevřené platformě HyPAS, která umožňuje do chytré multifunkce nahrát aplikace od společnosti Kyocera i od třetích stran. Mezi takové aplikace patří například Scan Extension Kit, který podporuje skenování s OCR a následnou konverzí skenovaných dokumentů do formátů MS Office. I když je potřeba tištěného dokumentu stále aktuální, zpracování elektronické verze dokumentu přebírá DMS systém, který s ním dále pracuje na základě definovaných workflow a metadat přiřazených k dokumentu. Jednou ze základních myšlenek DMS systémů totiž je, aby firmu obíhaly dokumenty a ne lidé,“ uvedl Václav Dvorský z Kyocery.

Stále důležitější role cloudu

Cloud je tu s námi již delší dobu, ale až v posledních měsících začíná výrazně ovlivňovat i dění v segmentu tiskáren a multifunkcí. Jak dokládá např. Peter Halmo z Xeroxu: „Vzhledem k situaci v posledních měsících asi není překvapením, že hitem jsou malá tisková zařízení do domácích kanceláří a řešení umožňující digitální správu dokumentů a vzdálený přístup k nim. Asi nejžádanějším produktem je naše AAA řešení Xerox Workplace Cloud. To je cloudový systém, který nám umožňuje starat se zákazníkovi o propojení a přístup do složek, systémů i dokumentů odkudkoliv a z jakéhokoliv autorizovaného zařízení. Protože ho můžeme implementovat i na dálku, poskytujeme ho jako kompletní službu včetně hostingu. Pro zákazníky je to ideální řešení právě v této době. Systém navíc splňuje nejnáročnější parametry na zabezpečení, a firmy tak mohou být zcela bez starosti i v době, kdy většina z nás pracuje z domova.“

Podle zástupkyně Y Softu je cloud extrémně zajímavý i pro zákazníky, kteří chtějí snížit své náklady: „Společnosti, které přenesou řízení svých tiskových služeb do cloudu, mohou očekávat okamžité uvolnění břemena IT pracovníků snížením počtu tiskových serverů, které dříve musely spravovat. IT pracovníci se pak mohou soustředit na své klíčové kompetence a nemusí se starat o běžné systémové aktualizace a zabezpečení serveru a zajištění toho, aby všechna zařízení společnosti byla vybavena kompatibilními ovladači tisku.“

Náklady a efektivita

Z hlediska nákladů se běhemjarních „home officových měsíců“ podle Eriky Lindauerové z HP naplno projevily výhody tisku jako služby – MPS nabídky, jako nákladově flexibilní řešení, automaticky nastavily náklady zákazníka podle jeho reálné spotřeby, tzn. bez změny smlouvy šetřily v útlumu náklady.

V Epsonu již od června vnímají návrat k normálnímu prodeji dosahujícímu úrovně před nástupem koronaviru. I zde však potvrzují zásadní důležitost nákladů: „Třešničkou na dortu je pro nás potvrzení dodávky bezmála 3 000 inkoustových tiskáren a multifunkčních zařízení pro Ministerstvo Spravedlnosti České republiky. Hlavním argumentem zde byla aplikace TCO, kde inkoustové technologie prokázaly to, co jako společnost již delší dobu říkáme = výkon, robustní konstrukce, minimum vyměnitelných dílů, dlouhodobá garance servisního zajištění v kombinaci s garancí ceny spotřebního materiálu po celou dobu kontraktu. Věříme, že tlak na snížení nákladů výrazně zvýší prodej primárně inkoustových zařízení, což je pro naše partnery skvělá zpráva. Stále navíc platí Epson = žádný přímý prodej.“

Širší trendy

V HP do budoucna očekávají pokračující růst důležitosti zabezpečení koncových zařízení, větší využití cloudových služeb pro snazší integraci řešení, ať již v tradiční kanceláři, či na home office, který ve zvýšené míře přinesla právě první vlna koronaviru. Také se urychlí existující trend MPS, který není jen o tiskových službách a flexibilních nákladech zákazníků, ale zejména o schopnosti a možnostech sdílení společného pracovního prostoru, politik a postupů, bez ohledu na fyzickou přítomnost na konkrétním místě. Prostřednictvím sdílených zařízení s možností bezdotykového ovládání, v kombinaci s domácí kanceláří a mobilními platformami, je možné efektivně podpořit pracovní nasazení i v době významně distanční. A samozřejmě počítají růstem online prostředí – i partneři, kteří dosud nedávali důraz na online prodej, budou vylepšovat svoji online strategii.

Epson v průběhu podzimu a zimy výrazně rozšíří nabídku zařízení EcoTank pro byznys, tedy tankových systémů s plnou výbavou při zachování základního parametru, kterým je velmi nízká cena za stránku na úrovni haléřů. Epson uvede i modely s podporou PCL, PostScriptu a také první monochromatickou multifunkční tiskárnu formátu A3+. Chybět nebudou ani přístroje vhodné pro pronájem s upravenou strukturou cenotvorby, aby byl partnerům v tomto segmentu umožněn plný management podle jejich, případně zákaznických potřeb. V business inkjet řešeních bude Epson stavět na pozitivních zkušenostech koncových zákazníků, které hodlá předávat svým partnerům jako „návod“, který popíše klíčové benefity nasazení těchto zařízení v malých, středních i velkých kancelářích. Dále bude podporována diverzifikaci tisku, kde je základem nabízet velmi nízké náklady na tisk i u zařízení pro malé pracovní skupiny. Pokračovat bude i promoakce Trade In, která dává resellerovi možnost zvýšit svůj profit u těchto zařízení na úrovni 15 – 30 % podle typu zařízení. Na závěr roku pro vás však Epson chystá i další promoakce.

Závěrem

„Současná pandemie do velké míry redefinovala potřebu, účel a význam toho, co průmysl nabízí. Zavedená poptávka po tisku bude do velké míry ovlivněna, neboť se očekává, že velká část pracovní síly bude pracovat na dálku a tradiční vybavení nemusí sloužit účelu „nových“ pracovišť. Jakkoliv je tedy do velké míry nejasné, jak konkrétně se tiskový trh promění, lze očekávat tři širší trendy. Zaprvé to bude rychlost inovací, která bude nejdůležitějším faktorem určujícím kondici celého odvětví, neboť právě nové technologie pomohou podnikům mimo jiné s tím nejdůležitějším, tedy přechodem na vzdálený systém. Zadruhé to bude přechod na bezdotykovou technologii. Jakkoliv byla před pandemií pozornost na technologii ovládanou aplikacemi a hlasem, obavy z přenosu viru a potřeba dodržovat sociální rozestupy způsobí, že budoucí zařízení a procesy budou muset být bezdotykové a vzdálené. A zatřetí to bude přechod na cloud, automatizace a digitální pracovní postupy. Pandemie urychlila přechod na cloudová řešení. S potřebou přístupu k důležitým aplikacím a nejistotou ohledně fyzické infrastruktury se cloudová řešení dostanou do centra pozornosti. Digitalizace, přechod na cloudová řešení a propojení skrze aplikace se staly velmi populárními kroky a je pravděpodobné, že se tyto procesy v budoucnu ještě zrychlí, což otevře další příležitosti pro celý tiskový trh,“ shrnul Peter Halmo z Xeroxu.

Podle Oki lidé a firmy ve velkém tisknou i v současnosti, společnost zatím není připravena na plnou digitalizaci. Ne každý si dovede představit odejít například z banky bez toho, aniž by měl právě podepsaný vytištěný dokument v ruce. V oblasti průmyslového tisku je rostoucím trendem pokročilá personalizace a tisk variabilních dat třeba u etiket a jiných obalových materiálů. Při očekávaném poklesu ekonomiky se dá podle Lenky Niemiecové odhadnout, že část plánovaných IT nákupů nakonec neproběhne, takže se prodlouží doba obměny zařízení, která budou sloužit delší dobu. Pokud v nadcházejících měsících opět dojde k přesunu části pracovníků do režimu práce z domova, dá se očekávat vyšší zájem o menší A4 modely pro zaměstnance bez přístupu do kanceláří.

„Celkově očekáváme, že se kancelářská práce v důsledku pandemie promění jednou provždy. Firmy začnou více dbát na zdraví a bezpečí svých zaměstnanců a samozřejmostí se stane bezdotyková obsluha sdílených zařízení. Zákazníci již nyní vyžadují instalaci a konfiguraci zařízení s minimem osobního kontaktu a my jsme schopni jim díky našemu portfoliu i propracovaným službám vyhovět,“ uzavřel Ondřej Valeš z Canonu.

Štítky: 
Tiskárny, Multifunkce, Trendy, Technologie, Ze světa firem, Téma měsíce, Canon, Epson, HP Inc., Kyocera Document Solutions Czech (Janus), Oki, Xerox, Y Soft

Podobné články

Epson: multifunkční tiskárny AM-C400 a AM-C550

20. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Epson pokračuje v zavádění inkoustové technologie Heat-Free Line Inkjet do svých kancelářských tiskáren. Nejnovějšími přírůstky v nabídce takto vybavených zařízení jsou multifunkční modely AM-C400 a AM-C550 formátu A4, které přináší řadu vylepšení včetně úspornějšího chodu a kompaktnějších rozměrů. Čtěte více

Marcel Divín (Epson): Reselleři jsou partneři na celý život

16. 4. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: dcd)
Marcel Divín, branch office manager společnosti Epson Europe CZ & SK, prozradil, jak se společnosti Epson daří a které novinky v dohledné době můžeme očekávat. Řeč přišla také na udržitelnost, která je pro Epson jednou z priorit. Čtěte více

Klára Janečková: OKI staví na osobním kontaktu s dealery

11. 4. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Klára Janečková se v české pobočce OKI Europe stala obchodní manažerkou se zodpovědností za sektor open channel. Rozšířila tak zdejší obchodní tým OKI, který tvoří obchodní ředitel Jan Denkstein a obchodní manažeři Miroslav Pávek, Jiří Sojka a Pavel Míka. Janečková má v OKI zároveň na starosti marketingové aktivity v ČR, SR a Maďarsku. S marketingem, obchodem i tiskovým segmentem má bohaté zkušenosti, působila například v CzechTrade či JVM Computers. Čtěte více

Pantum: Výrobce s bohatou nabídkou

9. 4. 2024. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Pantum)
PANTUM, výrobce tiskových technologií, spotřebního materiálu a dodavatel souvisejících služeb, vstoupil na trh v České a Slovenské republice na konci roku 2022, respektive na začátku roku 2023. Stála před námi velká výzva v podobě uvedení značky na trh, vybudování distribučního a prodejního kanálu a zajištění servisních služeb. Čtěte více