Téměř 63 % IT specialistů pociťuje při práci na dálku výrazné vylepšení duševní i fyzické pohody

5. 9. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: No Fluff Jobs)
Přechod k práci na dálku či hybridnímu modelu byl v oboru IT hladký. Zaměstnavatelé i zaměstnanci byli dobře připravení, protože už před pandemií pracovalo v odvětví na dálku 36 % lidí. Které konkrétní výhody i nevýhody oba „nové“ modely práce přinášejí?

V odvětví IT není práce na dálku novým tématem. Využívá se, protože je to s danou pracovní náplní možné, ale i proto že má tento pracovní model své výhody. Nejčastěji uváděným benefitem je vylepšení takzvaného „well-beingu“, tedy duševní a fyzické pohody pracovníků, což v průzkumu potvrdilo na 63 % respondentů. Více než čtvrtina lidí nezaznamenala změnu k lepší ani horšímu, což se dá v turbulentní době náhlých změn a restriktivních opatření považovat za pozitivní. Jen 9,7 % lidí zaznamenalo zhoršení.

Zaměstnavatelé se často obávají snížené produktivity práce. Tyto obavy se ale ukázaly jako plané. Necelá třetina respondentů uvádí, že míra produktivity je při nejmenší stejná jako v kanceláři. Nejvyšší nárůst produktivity průzkum zaznamenal na Slovensku s 64,8 %, následovaného Českou republikou s 62,2 % respondentů.

Jako další pozitivní efekty nových modelů práce zaměstnanci uvádějí pocit větší volnosti, víc času na domácí práce i pro ně samotné. Nezanedbatelný je pro pracovníky i pocit větší propojenosti s partnerem a rodinou.

Názory na práci na dálku/hybridní model jsou mezi specialisty převážně pozitivní. Existují však i negativní efekty modelů, z nichž nejčastěji uváděné jsou větší počet on‑line schůzek, vyšší počet odpracovaných hodin a častější pocit únavy.

Většina zaměstnavatelů pomáhá s přechodem z kanceláře

Změna pracovního modelu vyžaduje podporu ze strany zaměstnavatelů. Respondenti jako největší pomoc uvádějí možnost pracovat zcela na dálku (61,7 %). Téměř 36 % pracovníků obdrželo vybavení umožňující práci na dálku. S tím se pojí i fakt, že během loňska se v inzerátech devětkrát častěji uváděl notebook než stolní počítač. Třetí nejčastěji zmiňovanou pomocí je umožnění pracovat v hybridním modelu práce, tedy možnost pracovat pár dní na dálku a pár dní z kanceláře. Žádnou podporu ani možnost úpravy pracovního modelu nedostalo 15,3 % respondentů.

Jak práce na dálku či v hybridním režimu změnila každodenní práci? Na 54 % pracovníků uvádí, že se změnil jejich způsob práce i komunikace s kolegy. Necelá polovina respondentů uvádí, že jediné, co se změnilo, je místo výkonu práce a necelá třetina pociťuje změnu v pracovní době.

Nejčastěji lidé pracují z obýváku

Jako náhradu za kancelář si pracovníci v 32 % doma vybírají obývací pokoj. Přes 26 % respondentů má doma samostatnou místnost, odkud můžou v klidu pracovat, a téměř celá pětina lidí pracuje z pohodlí ložnice.

Údaje vyplývají z průzkumu pracovního portálu No Fluff Jobs. Účastnilo se ho 2 569 respondentů ze zemí střední Evropy, včetně Česka.

Grafy ke stažení najdete ZDE.

Podobné články

Nedostatek pracovníků v IT ovlivňuje rozhodování o investicích do technologií

16. 9. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Podle zprávy 2022 IT Leaders Pulse Report firmy (ze skupiny Salesforce) téměř tři čtvrtiny (73 %) vedoucích pracovníků v oblasti IT souhlasí s tím, že získávání IT talentů nebylo nikdy těžší. Téměř všichni (98 %) současně uvádějí, že získávání IT talentů ovlivňuje rozhodování jejich organizace o investicích do technologií. Čtěte více
Alexander Malienko, Business Unit Director pro východní Evropu společnosti Dynabook

Dejte zaměstnancům správné technologie

16. 9. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dynabook)
Napříč všemi oblastmi podnikání pokračuje boj o talentované zaměstnance. A kvalifikovaní zaměstnanci zároveň přehodnocují své priority vzhledem k posunu k hybridní práci. Dříve lákali zaměstnavatelé potencionální pracovníky například na designové kanceláře nebo na obědy zdarma. Dnes je situace složitější… Čtěte více

Nedostatek zaměstnanců v ICT trvá. České uchazeče loví i zahraniční firmy

14. 9. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Grafton Recruitment)
Dle kvalifikovaných odhadů chybí v Česku kolem 20 až 30 tisíc IT pracovníků. Firmy se vzájemně předhání a snaží se kandidáty zaujmout benefity, finanční odměnou i možností pracovat odkudkoliv. Situaci zhoršuje rostoucí zájem zahraničních firem. Jaké další trendy, nejenom z oblasti ICT, odhalil nejnovější průzkum společnosti Grafton Recruitment? Čtěte více

Téměř každý druhý IT administrátor se stará o více než 150 uživatelů

23. 6. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Společnost Zebra systems na základě dotazovaní mezi partnery zjistila, že roste průměrný počet uživatelů, o které se stará každý IT administrátor – každý ze 40 % českých IT správců se nyní stará o více než 150 uživatelů, 11 % dokonce o více než 300 uživatelů. Čtěte více