Technologie ovlivňují tradiční sváteční zvyky

9. 12. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Microsoft)
Lidé nejčastěji posílají vánoční přání textovou zprávou. Naopak sami by ho chtěli dostat tradičně, tedy ve formě papírové pohlednice. Průzkum zorganizovaný ve dvanácti evropských zemích publikoval Microsoft.
Foto: Sxc.hu

Podle průzkumu, kterého se zúčastnilo více než deset tisíc respondentů, se pouze jeden ze čtyř (23 procent) setká se svou nejbližší rodinou kvůli vzdálenosti, která je dělí. 35 procent dotázaných pak uvedlo, že je nepravděpodobné, aby se setkali se všemi, s nimiž by chtěli. V důsledku toho lidé hledají jiné prostředky, jak se o Vánocích spojit se svými blízkými – v tomto směru vede textová zpráva, těsně následovaná telefonními hovory a posléze i tradičními pohlednicemi.

I přesto, že 61 procent respondentů uvedlo, že nejraději dostávají vánoční pohlednice, oni sami při posílání vánočních přání upřednostňují pohodlí techniky.
 
Oblíbené způsoby posílání přání:
1. Textová zpráva (SMS, MMS)
2. Telefonní hovor
3. Tradiční pohlednice poštou
4. E-mail
5. Zpráva na sociálních sítích
6. Videochat

Oblíbené způsoby dostávání přání:
1. Tradiční pohlednice poštou
2. Telefonní hovor
3. Textová zpráva (SMS, MMS)
4. E-mail
5. Zpráva na sociálních sítích
6. Videochat

Ještě zajímavější bylo zjištění, že ani otázka věku už není zásadní pro využívání novějších technologií. Více než jedna třetina skupiny respondentů nad šedesát let věku vnímá e-mail jako oblíbený způsob posílání a přijímání vánočních přání od své rodiny a přátel. 

Technologie se také každoročně umisťují vysoko na seznamu oblíbených dárků a při průzkumu na otázku „Z jakého dárku byste měli letos o svátcích největší radost?“:

• 34 % respondentů uvedlo dárkové poukazy (29 % mužů; 36 % žen)
• 22 % respondentů uvedlo elektroniku - smartphony, počítače a tablety (38 % mužů; 15 % žen)
• 19 % respondentů uvedlo oblečení (19 % mužů i žen)
• 14 % respondentů uvedlo šperky nebo hodinky (8 % mužů; 17 % žen)
• 11 % respondentů uvedlo kosmetické nebo zdravotní produkty (7 % mužů; 13 % žen)

Vánoční svátky ale mohou být pro mnoho rodin také stresující. Téměř čtvrtina respondentů (24 procent) by upřednostnila strávit o svátcích více času hraním her a rodinnou zábavou. Překvapivým zjištěním při průzkumu bylo, že i v době technologického boomu lidé stále upřednostňují deskové hry. Jako svou oblíbenou rodinnou zábavu o vánočních prázdninách je uvedlo 33 procent respondentů a pouze deset procent preferuje videohry.