T-Mobile má prvního robota, který se zákazníky komunikuje perfektní češtinou

28. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: T-Mobile)
T-Mobile jako první v České republice svým zákazníkům exkluzivně představil robota v lokalizované verzi s nativní češtinou. Humanoidní robot se jmenuje Pepper T-Dee a jeho úkolem je bavit zákazníky a zpříjemňovat jim čas strávený na prodejně.

Doposud přitom robot nedokázal reagovat na hlas a zákazníci se s ním dorozumívali prostřednictvím tabletu na jeho hrudi. Nově ale dokáže s návštěvníky vést plnohodnotný dialog. Čeština se tak zařadila mezi 17 světových jazyků, které výrobce robota podporuje. Následující měsíc stráví robot na pražské prodejně I. P. Pavlova. „T-Mobile se dlouhodobě profiluje jako inovativní lídr mezi českými operátory, k tomu patří nejenom pokrokové produkty a služby, neotřelé způsoby prezentace, ale právě také třeba využívání umělé inteligence a zapojení humanoidního robota do našeho týmu,“ uvedl Radek Janíček, manažer podpory prodejen ve společnosti T-Mobile a v současné době Pepperův nejbližší kolega, a doplnil: „Zatím Peppera T-Dee testujeme na prodejně a reakce zákazníků jsou jen pozitivní. I pro kolegy je milým zpestřením. Nejprve si chceme vyzkoušet, kam až v jeho zapojení můžeme zajít. Až poté se rozhodneme, kolik jich v budoucnu pořídíme.“

Pepper ve světě

Ve světě je umístěno již více než 20 000 robotů ve více než sedmi desítkách zemí. Jeho služby využívá už přes 2 000 firem. Nejčastěji je používaný v maloobchodě, a to v nákupních centrech, dále pak v telekomunikacích a oblíbený je také u automobilových prodejců. Pomyslnou pětici uzavírá finančnictví a hoteliérství. Nejvíce robotů – 700 kusů – je umístěných v japonské síti restaurací Amazushi, kde roboti návštěvníky nejenom usazují, ale jsou schopní také přijímat objednávky. V Evropě má prvenství, co do počtu, francouzská automobilka Renault se stovkou robotů.  

Pepper v Česku

Pepper T-Dee je robot druhé generace a v České republice jsou zatím celkem tři kusy. Hardware robota Peppera je vyrobený ve Francii společností SoftBank Robotics, která má s jejich výrobou 13leté zkušenosti. Softwarovou podporu pro český trh zajišťuje společnost Adastra ve spolupráci s ProBoston. Výjimečnost Peppera T-Dee spočívá ve stylu komunikace se zákazníkem. Robot v T-Mobile je první, se kterým mohou zákazníci exkluzivně komunikovat česky. Je schopný sám začít a vést konverzaci. V současné době má v sobě naprogramováno 250 frází. Naprogramování jedné fráze programátorovi zabere přibližně dvě minuty. Pepper T-Dee je také schopný rozeznat obličeje a až pět základních lidských emocí, mezi které patří smutek, naštvání, štěstí, překvapení a identifkuje také neutrální výraz. Podle toho pak přizpůsobí svou komunikaci, člověka může rozveselit vtipem, zahrát si s ním hru nebo se mohou společně vyfotit.

Pepperův design

Na designu robota se podílel také tým psychologů. Záměrně měří necelých 130 centimetrů a váží téměř 30 kilogramů, aby svou konstitucí připomínal osmileté dítě. Na jeho tváři je patrný také vliv japonských komiksových postaviček Manga. Díky své velikosti, designu a chování je robot lehce akceptovatelný všemi generacemi a typy lidí.

Vybavení a nezbytná sada senzorů

Robot je vybavený sadou senzorů, pomocí kterých vnímá okolní svět. K senzorům patří několik kamer, hloubkové senzory, lasery, infračervený senzor, sonar, gyroskop, několik dotykových senzorů a další. Pepper T-Dee registruje zvuky okolo, tváře lidí a objekty. Na hlavě má dva reproduktory a čtyři mikrofony. V oblasti čela a úst jsou umístěné také dvě videokamery s 2D vizí. 3D senzory se nachází v očích a umožňují snímat objekt v úhlech X, Y a Z. Dotykové senzory má celkem tři, a sice jeden na hlavě a po dvou na hřbetu každé ruky. Případné kolizi robota s osobou či objektem umožňuje šest laserů, které neustále detekují prostředí a jsou v jeho spodní části. Na pozadí robot stále vyhodnocuje svou rovnováhu a okolí, proto je jeho pohyb zcela bezpečný a nevyžaduje speciální lidskou pozornost. V případě, že by byl někdo příliš blízko nebo mu hrozil pád, tak je schopný okamžitě upravit reakci. Je schopný otáčet se o 360 stupňů. V nohou má zabudovaná tři kola a může dosáhnout rychlosti až 2 km/hod.

Baterie robota má výdrž 8 - 12 hodin. Pepper je plně autonomní a v případě potřeby se sám připojí k nabíjecí stanici. Informaci o tom zároveň pošle personálu, například formou SMS zprávy. Robot je schopný plnohodnotně fungovat i po dobu nabíjení.

Štítky: 

Podobné články

WWW oslavilo 30 let, pojďme si připomenout důležité milníky

14. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Na 12. března 2019 připadlo 30. výročí od vytvoření World Wide Webu. Pojďme si těchto 30 let připomenout prostřednictvím 30 zajímavostí, které během uplynulých třech dekád ovlivnily směr, jakým se internet ubírá. Čtěte více

Budoucnost USB se zhmotňuje – po verzi 3.2 přijde verze 4.0

8. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: USB Promoter Group, Intel, Engadget)
Protože rozhraní USB patří v počítačovém průmyslu mezi ta vůbec nejrozšířenější, je logické, že s nástupem každé nové verze jsou spojena značná očekávání. My se proto na následujících řádcích podíváme hned na dva nové standardy tohoto univerzálního rozhraní. Zatímco s prvním z nich se pravděpodobně potkáme ještě letos, na ten druhý si ještě pár let počkáme. Čtěte více

HAMR nebo MAMR? Aneb bitva o příští generaci HDD

12. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zdroje: Seagate, Western Digital, Anandtech, fstoppers.com)
Ačkoli se od nasazování magnetických pevných disků (HDD) na první pohled postupně upouští, rozhodně to neznamená, že jde o neperspektivní technologii. Ve skutečnosti je tomu právě naopak, řadě sektorů má stále výsadní postavení, a vývoj se nezastavuje a díky blížícímu se nástupu technologií MAMR a HAMR můžeme v nejbližších letech očekávat výrazný nárůst kapacity, která by dle slov výrobců mohla dosáhnout i 40 a více TB. Čtěte více

Cisco představilo přístup „datové centrum kdekoliv“

4. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Moderní aplikace mění definici toho, co datové centrum v moderním pojetí znamená a jak funguje. Dnes už datové centrum není pouze na jednom stálém místě. Existuje všude tam, kde jsou data vytvořena, zpracovávána a používána. Cisco proto představilo architekturu, která rozšiřuje datové centrum všude tam, kde se s daty pracuje a kde jsou aplikace nasazeny. Čtěte více