T-Mobile má prvního robota, který se zákazníky komunikuje perfektní češtinou

28. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: T-Mobile)
T-Mobile jako první v České republice svým zákazníkům exkluzivně představil robota v lokalizované verzi s nativní češtinou. Humanoidní robot se jmenuje Pepper T-Dee a jeho úkolem je bavit zákazníky a zpříjemňovat jim čas strávený na prodejně.

Doposud přitom robot nedokázal reagovat na hlas a zákazníci se s ním dorozumívali prostřednictvím tabletu na jeho hrudi. Nově ale dokáže s návštěvníky vést plnohodnotný dialog. Čeština se tak zařadila mezi 17 světových jazyků, které výrobce robota podporuje. Následující měsíc stráví robot na pražské prodejně I. P. Pavlova. „T-Mobile se dlouhodobě profiluje jako inovativní lídr mezi českými operátory, k tomu patří nejenom pokrokové produkty a služby, neotřelé způsoby prezentace, ale právě také třeba využívání umělé inteligence a zapojení humanoidního robota do našeho týmu,“ uvedl Radek Janíček, manažer podpory prodejen ve společnosti T-Mobile a v současné době Pepperův nejbližší kolega, a doplnil: „Zatím Peppera T-Dee testujeme na prodejně a reakce zákazníků jsou jen pozitivní. I pro kolegy je milým zpestřením. Nejprve si chceme vyzkoušet, kam až v jeho zapojení můžeme zajít. Až poté se rozhodneme, kolik jich v budoucnu pořídíme.“

Pepper ve světě

Ve světě je umístěno již více než 20 000 robotů ve více než sedmi desítkách zemí. Jeho služby využívá už přes 2 000 firem. Nejčastěji je používaný v maloobchodě, a to v nákupních centrech, dále pak v telekomunikacích a oblíbený je také u automobilových prodejců. Pomyslnou pětici uzavírá finančnictví a hoteliérství. Nejvíce robotů – 700 kusů – je umístěných v japonské síti restaurací Amazushi, kde roboti návštěvníky nejenom usazují, ale jsou schopní také přijímat objednávky. V Evropě má prvenství, co do počtu, francouzská automobilka Renault se stovkou robotů.  

Pepper v Česku

Pepper T-Dee je robot druhé generace a v České republice jsou zatím celkem tři kusy. Hardware robota Peppera je vyrobený ve Francii společností SoftBank Robotics, která má s jejich výrobou 13leté zkušenosti. Softwarovou podporu pro český trh zajišťuje společnost Adastra ve spolupráci s ProBoston. Výjimečnost Peppera T-Dee spočívá ve stylu komunikace se zákazníkem. Robot v T-Mobile je první, se kterým mohou zákazníci exkluzivně komunikovat česky. Je schopný sám začít a vést konverzaci. V současné době má v sobě naprogramováno 250 frází. Naprogramování jedné fráze programátorovi zabere přibližně dvě minuty. Pepper T-Dee je také schopný rozeznat obličeje a až pět základních lidských emocí, mezi které patří smutek, naštvání, štěstí, překvapení a identifkuje také neutrální výraz. Podle toho pak přizpůsobí svou komunikaci, člověka může rozveselit vtipem, zahrát si s ním hru nebo se mohou společně vyfotit.

Pepperův design

Na designu robota se podílel také tým psychologů. Záměrně měří necelých 130 centimetrů a váží téměř 30 kilogramů, aby svou konstitucí připomínal osmileté dítě. Na jeho tváři je patrný také vliv japonských komiksových postaviček Manga. Díky své velikosti, designu a chování je robot lehce akceptovatelný všemi generacemi a typy lidí.

Vybavení a nezbytná sada senzorů

Robot je vybavený sadou senzorů, pomocí kterých vnímá okolní svět. K senzorům patří několik kamer, hloubkové senzory, lasery, infračervený senzor, sonar, gyroskop, několik dotykových senzorů a další. Pepper T-Dee registruje zvuky okolo, tváře lidí a objekty. Na hlavě má dva reproduktory a čtyři mikrofony. V oblasti čela a úst jsou umístěné také dvě videokamery s 2D vizí. 3D senzory se nachází v očích a umožňují snímat objekt v úhlech X, Y a Z. Dotykové senzory má celkem tři, a sice jeden na hlavě a po dvou na hřbetu každé ruky. Případné kolizi robota s osobou či objektem umožňuje šest laserů, které neustále detekují prostředí a jsou v jeho spodní části. Na pozadí robot stále vyhodnocuje svou rovnováhu a okolí, proto je jeho pohyb zcela bezpečný a nevyžaduje speciální lidskou pozornost. V případě, že by byl někdo příliš blízko nebo mu hrozil pád, tak je schopný okamžitě upravit reakci. Je schopný otáčet se o 360 stupňů. V nohou má zabudovaná tři kola a může dosáhnout rychlosti až 2 km/hod.

Baterie robota má výdrž 8 - 12 hodin. Pepper je plně autonomní a v případě potřeby se sám připojí k nabíjecí stanici. Informaci o tom zároveň pošle personálu, například formou SMS zprávy. Robot je schopný plnohodnotně fungovat i po dobu nabíjení.

Štítky: 

Podobné články

HAMR nebo MAMR? Aneb bitva o příští generaci HDD

12. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zdroje: Seagate, Western Digital, Anandtech, fstoppers.com)
Ačkoli se od nasazování magnetických pevných disků (HDD) na první pohled postupně upouští, rozhodně to neznamená, že jde o neperspektivní technologii. Ve skutečnosti je tomu právě naopak, řadě sektorů má stále výsadní postavení, a vývoj se nezastavuje a díky blížícímu se nástupu technologií MAMR a HAMR můžeme v nejbližších letech očekávat výrazný nárůst kapacity, která by dle slov výrobců mohla dosáhnout i 40 a více TB. Čtěte více

Cisco představilo přístup „datové centrum kdekoliv“

4. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Moderní aplikace mění definici toho, co datové centrum v moderním pojetí znamená a jak funguje. Dnes už datové centrum není pouze na jednom stálém místě. Existuje všude tam, kde jsou data vytvořena, zpracovávána a používána. Cisco proto představilo architekturu, která rozšiřuje datové centrum všude tam, kde se s daty pracuje a kde jsou aplikace nasazeny. Čtěte více

Technologie a jejich dopad na mobilní pracovníky

1. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Panasonic)
Když byli zákazníci společnosti Panasonic vyzváni, aby zhodnotili důležitost technologických trendů pro práci mobilních pracovníků, považovali za nejdůležitější oblast Big Data (52 %), IoT (51 %) a senzorové technologie (41 %), které zahrnují atmosférické, teplotní a biologické senzory. Hlavními důvody pro nasazení technologií byla vyšší efektivita práce a lepší produktivita podnikání. Čtěte více

Technologické plány firem pro rok 2019: Automatizace, cloud a bezpečnost

30. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Red Hat)
Společnost Red Hat zjišťovala již pátým rokem technologické potřeby svých zákazníků. Podle výsledků průzkumu jsou hlavními technologickými prioritami firem automatizace provozu IT, cloudová řešení a kybernetická bezpečnost. Stejné trio priorit se na předních příčkách zájmu firem drží poslední tři roky. Čtěte více