Své počítačové dovednosti rozvíjí čtvrtina Čechů

1. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
Češi se snaží svoje digitální dovednosti zlepšovat, nejoblíbenějším způsobem je samostudium, naopak vzdělávání prostřednictvím počítačových kurzů příliš časté není. V Evropě se v oblasti ICT nejvíce vzdělávají Finové.

V roce 2018 rozvíjelo své digitální znalosti téměř 28 % obyvatel České republiky starších 16 let. „Počítačové dovednosti si častěji zdokonalují muži než ženy, konkrétně 30 procent mužů a více než čtvrtina žen. Vzdělávání v oblasti ICT však klesá s rostoucím věkem. Nejvyšší zájem o něj mají mladí lidé mezi 16 až 24 lety, kde je to každý druhý. U seniorů se vzdělává pouze sedm procent z nich,“ uvedla k výsledkům analýzy Alena Hykyšová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Samostudium představovalo vůbec nejoblíbenější způsob vzdělávání v oblasti digitálních dovedností. Čtení návodu, vyhledávání na internetu či zhlédnutí instruktážního videa tak pomohlo zlepšit znalosti při práci na počítači více než pětině Čechů. Zatímco mezi studenty se tímto způsobem vzdělával každý druhý, u osob starších 65 let nebylo samostudium příliš běžné. Pro rozvoj digitálních dovedností ho použilo pouze sedm procent z nich. Nejméně častou metodou bylo vzdělávání v rámci počítačových kurzů, kterých se zúčastnilo pouze šest procent osob.

Statistikám týkajících se míry vzdělávání v oblasti ICT dominuje Finsko. Za Finskem následují ostatní skandinávské země spolu s Nizozemskem, Lucemburskem a Českem. Největší rezervy mají Češi v účasti na počítačových kurzech poskytovaných zaměstnavatelem. Zatímco u ostatních metod rozvoje digitálních dovedností se nacházíme nad průměrem EU, prostřednictvím kurzů od zaměstnavatele se v roce 2018 v České republice vzdělávalo pouze šest procent zaměstnanců ve věku 16 až 74 let. Průměr za státy EU byl dvojnásobný.

Více informací najdete v analýze Rozvoj digitálních dovedností.

Štítky: 

Podobné články

Téměř 90 % zranitelností v IT infrastruktuře českých škol je kritických

30. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralý hardware i software a používají jen jednoduchá, často výchozí hesla. Čtěte více

Nová řada IFPD Optoma přináší vysoký výkon a inteligentní funkce pro moderní výuku

29. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Optoma)
Společnost Optoma uvedla na trh novou generaci interaktivních displejů 3 Series Gen 3, která navazuje na úspěšnou řadu 32. Nový model přináší výrazně vyšší výkon, moderní operační systém Android 14 s certifikací Google EDLA, pokročilé nástroje pro spolupráci a řadu vylepšení, která zefektivňují práci učitelů i studentů. Čtěte více

„Ajťáci“ v Česku stále chybí. Trh zachraňují středoškoláci

3. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: SSŠVT)
Firmy loví IT talenty už mezi náctiletými. Nepotřebují dokonalé programátory, ale IT odborníky na juniorních pozicích s dobrými pracovními návyky. Většina absolventů IT středních škol tak startuje kariéru už během studia nebo hned po maturitě. Čtěte více

Epson se zapojil do přípravy řešení pro výuku v interaktivním prostředí

23. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Společnost Epson se spojila s organizacemi Knowla a Future Classroom Lab na přípravě a představení řešení pro výuku v interaktivním výukovém prostředí. Ukázkové prostředí třídy umožňuje učitelům využívat řešení EdTech a zažít s žáky a studenty jejich přidanou hodnotu. Čtěte více