Subjektivní není objektivní
- 3. 12. 2012
- 1 min
V novinářském oboru nechybí řada údajů pocházejících z průzkumů a různých měření. Ty pak často bývají zdrojem článku. Na jedné tiskové konferenci jsem byl opět svědkem prezentace čísel z provedeného měření. Šlo o měření bezpečnosti Wi-Fi sítí v Praze. Publikovaná čísla vypadala moc dobře, ba dokonce i věrohodně, a přiložena byla i metodologie průzkumu. Bohužel byla nedokonalá, a tak místo objektivních informací z průzkumu vyšly spíše subjektivní údaje.
V průzkumu bylo totiž počítáno s veřejnými Wi-Fi hotspoty (rozuměj těmi, na které se lze připojit zdarma a úmyslně například pro potřeby surfování – jako fastfoody, restaurační zařízení a další instituce). Na tom by nebylo nic špatného, ovšem na můj dotaz, jakým způsobem byla tato přípojná místa vyřazena z měření, mi bylo odpovězeno, že člověk provádějící toto měření vyřadil ty, které mu nějaký způsobem připomínaly právě veřejně dostupné hotspoty. A v tom je kámen úrazu. Chápu, že název sítě rozpoznané v SSID jako KFC, McDonald‘s, Pub Kráva je právě tímto místem, ovšem co když onen člověk, co měření prováděl, neznal např. menší síť bageterií či kaváren anebo hospůdku se stejným názvem, tedy Kráva, ale bez Pub? Zde bohužel zafunguje subjektivní rozhodování a metodologie o tomto vůbec nehovoří.
Díky tomu byl celý průzkum zkreslen, a tudíž ho nelze považovat za objektivní. V tom případě by neměl být ani poměřován s jinými, v zahraniční provedenými průzkumy (tedy pokud i ty nejsou prováděny podobným způsobem). Bohužel řada médií si s tím však hlavu nelámala a klidně na základě tohoto měření napsala, jak to s bezpečnostní Wi-Fi sítí v Praze vypadá.