Studentů ICT ubývá. S maturitou si v Česku vystačí 40 % IT odborníků

28. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: SSŠVT)
Za pět let klesl počet absolventů oborů ICT na vysokých školách o 23 %. Důvodem jsou slabší populační ročníky, ale také fakt, že tisíce studentů ukončí nebo přeruší vysokoškolské studium informačních oborů předčasně, aby se věnovali lukrativním pracovním nabídkám. V praxi se rychle rozvíjí a k dokončení studia nemají motivaci.

V roce 2018 pracovalo v Česku více než 200 tisíc ICT odborníků. Více než polovina z nich (54 %) dosáhlo terciárního vzdělání, 40 % mělo střední vzdělání s maturitou a pět procent nižší vzdělání. Vysokoškolsky vzdělaní byli převážně specialisté – analytici a vývojáři softwaru a počítačových aplikací a lidé z oblasti databází a počítačových sítí. V posledním meziročním srovnání se mezi ICT odborníky v Česku výrazně zvýšil podíl osob s maturitou.

„Firmy loví schopné ajťáky už na středních odborných školách a jsou ochotny investovat do jejich dalšího rozvoje nemalé prostředky. Žáci sami pak začínají podnikat a nabízejí například tvorbu webů ještě před maturitou. Jako středoškolští absolventi informačních technologií mají dostatečné odborné znalosti i finanční nezávislost a v pokračujícím studiu na vysoké škole někteří nevidí smysl,“ uvedl Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze (SSŠVT).

Podle Martina Vodičky se poptávka po středoškolských absolventech za posledních pět let vyšplhala až na desetinásobek. Hodně se však změnilo také chování firem při náboru nových zaměstnanců a znění inzerátů. „Dříve jsme dostávali poptávky s vypsanými požadavky na mnoho znalostí, které mladí studenti nemohli z principu naplnit. Firmy takto nejprve poptávaly na trhu práce, ale dostatečně kvalifikovaní pracovníci už zkrátka nebyli k mání, a tak to zkusily mezi studenty, kteří jsou šikovní, jen nemají ještě tolik sebevědomí a zkušeností se prosadit. U nich ale musely změnit náborovou strategii, nabídnout školení, možnosti sebevzdělávání a kariérního postupu. Být ochotné s člověkem dále pracovat a utvářet si ho podle firemních potřeb. Jiná cesta už v současném nedostatku ICT odborníků není a firmy pochopily, že vychovat si ze středoškolského absolventa schopného pracovníka může být i výhodné,“ poukázal Martin Vodička.

Odborníci v IT v ČR podle nejvyššího dosaženého vzdělání (v tisících)
Kategorie2015201620172018
Odborníci v ICT celkem174,2185,4185,8206,4
Terciární vzdělání98104,1105,6112,3
Střední s maturitou68,470,669,383,5
Nižší7,810,810,910,6

Zdroj: ČSÚ, ICT odborníci v České republice podle údajů z výběrového šetření

IT specialisty hledají firmy všech velikostí. Vysokoškolsky vzdělané specialisty většinou zlákají velké korporáty s nadsazenými platy a benefity, menší firmy pak automaticky hledají mezi absolventy středních škol, které dokáží zaplatit. Všechny firmy pak ochotně přistupují na podmínky mladých ajťáků – většinou je podporují v dalším studiu flexibilní pracovní dobou, možností pracovat z domova a někteří dostávají od zaměstnavatelů dokonce stipendium.

Zkušenosti získané v praxi však často u mladých lidí úplně převáží a chuť studovat vyprchá. „Ve státní sféře nebo v zahraničí má vysokoškolský titul v IT stále svoji váhu, ale pro mladé ajťáky už tolik neznamená. Ač studenty vedeme k vysokoškolskému studiu, kde získají další znalosti a rozhled, někteří kvůli zajímavým pracovním projektům studium přeruší. Později už se leckdy k vysokoškolskému studiu nevrátí, jelikož po zkušenostech z praxe již necítí potřebu,“ popsal situaci Vodička.

Podobné články

Česko a Češi musí přidat v klíčových digitálních dovednostech

17. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Absence individuálních dovedností a kvalifikovaných talentů, pomalé tempo digitální transformace firem, ale i celkové podceňování situace a možných problémů – to jsou aktuální digitální výzvy, kterým čelí česká společnost. Je nutné zvýšit investice do lidí a jejich digitálních dovedností. Právě ty totiž patří k nejhodnotnější měně na trhu práce. Čtěte více

HP představilo nový notebook pro školy a vzdělávací instituce

11. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: HP Inc.)
Notebook HP ProBook x360 11 Education Edition obstojí i v často „drsném“ prostředí školy. Kombinace technologie a specifického užití dala vzniknout zatím nejrobustnějšímu osobnímu počítači od HP, který odolá pádu, rozlité vodě a klávesy zůstanou vždy tam, kam patří – na klávesnici. Čtěte více

Své počítačové dovednosti rozvíjí čtvrtina Čechů

1. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
Češi se snaží svoje digitální dovednosti zlepšovat, nejoblíbenějším způsobem je samostudium, naopak vzdělávání prostřednictvím počítačových kurzů příliš časté není. V Evropě se v oblasti ICT nejvíce vzdělávají Finové. Čtěte více

Veracomp certifikovaným školitelem Deep Security a Apex One od Trend Micro

31. 7. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Veracomp)
VAD distributor Veracomp se stal držitelem oprávnění k certifikovanému školení produktů Deep Security a Apex One společnosti Trend Micro. Partnerům to přinese výhody v podobě produktů, služeb a školení pod jednou střechou: Veracomp je jediným distributorem s tímto oprávněním v České a Slovenské republice. Čtěte více