Studentů ICT ubývá. S maturitou si v Česku vystačí 40 % IT odborníků

28. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: SSŠVT)
Za pět let klesl počet absolventů oborů ICT na vysokých školách o 23 %. Důvodem jsou slabší populační ročníky, ale také fakt, že tisíce studentů ukončí nebo přeruší vysokoškolské studium informačních oborů předčasně, aby se věnovali lukrativním pracovním nabídkám. V praxi se rychle rozvíjí a k dokončení studia nemají motivaci.

V roce 2018 pracovalo v Česku více než 200 tisíc ICT odborníků. Více než polovina z nich (54 %) dosáhlo terciárního vzdělání, 40 % mělo střední vzdělání s maturitou a pět procent nižší vzdělání. Vysokoškolsky vzdělaní byli převážně specialisté – analytici a vývojáři softwaru a počítačových aplikací a lidé z oblasti databází a počítačových sítí. V posledním meziročním srovnání se mezi ICT odborníky v Česku výrazně zvýšil podíl osob s maturitou.

„Firmy loví schopné ajťáky už na středních odborných školách a jsou ochotny investovat do jejich dalšího rozvoje nemalé prostředky. Žáci sami pak začínají podnikat a nabízejí například tvorbu webů ještě před maturitou. Jako středoškolští absolventi informačních technologií mají dostatečné odborné znalosti i finanční nezávislost a v pokračujícím studiu na vysoké škole někteří nevidí smysl,“ uvedl Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze (SSŠVT).

Podle Martina Vodičky se poptávka po středoškolských absolventech za posledních pět let vyšplhala až na desetinásobek. Hodně se však změnilo také chování firem při náboru nových zaměstnanců a znění inzerátů. „Dříve jsme dostávali poptávky s vypsanými požadavky na mnoho znalostí, které mladí studenti nemohli z principu naplnit. Firmy takto nejprve poptávaly na trhu práce, ale dostatečně kvalifikovaní pracovníci už zkrátka nebyli k mání, a tak to zkusily mezi studenty, kteří jsou šikovní, jen nemají ještě tolik sebevědomí a zkušeností se prosadit. U nich ale musely změnit náborovou strategii, nabídnout školení, možnosti sebevzdělávání a kariérního postupu. Být ochotné s člověkem dále pracovat a utvářet si ho podle firemních potřeb. Jiná cesta už v současném nedostatku ICT odborníků není a firmy pochopily, že vychovat si ze středoškolského absolventa schopného pracovníka může být i výhodné,“ poukázal Martin Vodička.

Odborníci v IT v ČR podle nejvyššího dosaženého vzdělání (v tisících)
Kategorie2015201620172018
Odborníci v ICT celkem174,2185,4185,8206,4
Terciární vzdělání98104,1105,6112,3
Střední s maturitou68,470,669,383,5
Nižší7,810,810,910,6

Zdroj: ČSÚ, ICT odborníci v České republice podle údajů z výběrového šetření

IT specialisty hledají firmy všech velikostí. Vysokoškolsky vzdělané specialisty většinou zlákají velké korporáty s nadsazenými platy a benefity, menší firmy pak automaticky hledají mezi absolventy středních škol, které dokáží zaplatit. Všechny firmy pak ochotně přistupují na podmínky mladých ajťáků – většinou je podporují v dalším studiu flexibilní pracovní dobou, možností pracovat z domova a někteří dostávají od zaměstnavatelů dokonce stipendium.

Zkušenosti získané v praxi však často u mladých lidí úplně převáží a chuť studovat vyprchá. „Ve státní sféře nebo v zahraničí má vysokoškolský titul v IT stále svoji váhu, ale pro mladé ajťáky už tolik neznamená. Ač studenty vedeme k vysokoškolskému studiu, kde získají další znalosti a rozhled, někteří kvůli zajímavým pracovním projektům studium přeruší. Později už se leckdy k vysokoškolskému studiu nevrátí, jelikož po zkušenostech z praxe již necítí potřebu,“ popsal situaci Vodička.

Podobné články

Fortinet poskytne bezplatné vzdělávací příležitosti v oblasti kyberbezpečnosti

22. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Fortinet)
Společnost Fortinet se připojila k iniciativě Evropské komise s názvem „Akademie dovedností v oblasti kybernetické bezpečnosti“. Na základě tohoto kroku se společnost zavázala v průběhu příštích tří let zdarma nabídnout svá odborné školení v oblasti kybernetické bezpečnosti a kurzy zvyšování povědomí o bezpečnosti až 75 000 jednotlivcům v Evropě. Čtěte více

Acronis MSP akademie přidává 19 nových modulů a více než sto videí

12. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Společnost Acronis rozšířila platformu Acronis MSP Academy, jejímž cílem je umožnit poskytovatelům řízených služeb maximálně využívat nových znalostí a dovedností na neustále se vyvíjejícím IT trhu. Nejnovější rozšíření zahrnuje 19 nových modulů a více než 100 videí poskytujících špičková obchodní a technická školení. Čtěte více

Interaktivní displeje pro vzdělávací segment

30. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Podobným tempem jako v řadě dalších oblastí postupuje digitalizace také ve školství. V důsledku toho do škol rychle pronikají nejrůznější moderní technologie včetně velkoformátových interaktivních dotykových panelů. Velkoformátové displeje se tak stávají nejen atraktivní výukovou pomůckou, ale také intenzivně se rozvíjející kategorií signage řešení. Čtěte více

Notebooky do škol

22. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Školství je pro řadu resellerů atraktivním segmentem, do kterého dlouhodobě dodávají nejrůznější produkty a služby. My si proto přiblížíme specifickou nabídku přenosných počítačů určených pro nasazení na (primárně) základních školách, případně v dalších prostředích s výskytem dětských uživatelů. Čtěte více