Novinky

Sleva, nebo benefit?

Kdy a jak nabídnout při prodeji slevu, výhodu nebo benefit? Jak prodat více, lépe a efektivněji.

František Doupal
Zdroj: O2
  • 12. 6. 2013
  • 4 min
Sleva, nebo benefit?

Sleva je dobrý sluha, ale špatný pán

Ovšem v případě slevy králíka v klobouku opravdu nenajdete, právě naopak. Po slevě vám totiž v klobouku zbyde jen díra – díra v marži a všichni víme, že malá marže rovná se malý zisk.

Sleva – slovo, které je pro zákazníka zaklínadlem podobně jako pro děti „abraka dabra“.

Pracujeme a podnikáme proto, abychom vydělali – nejen sami na sebe a na provoz, ale také na nové technologie, reklamu, komunikaci a na investice, které nám mají přinést nové zákazníky, větší tržby, marži a následně tedy větší zisk.

Prodávejte chytře!

Je přece jednodušší nabídnout zákazníkovi něco, co vás nestojí nic nebo co v porovnání s poskytnutím smysluplné slevy pro zákazníka stojí velmi málo. Musí to ovšem dávat zákazníkovi smysl. Nabídněte tedy nejlépe věc či službu, kterou obohatíte hlavní produkt, který u vás zákazník kupuje. Vaše zkušenosti s jednáním se zákazníkem jsou tak velké, že sami nejlépe víte, kdo před vámi stojí. Zda zákazník problematice a produktu rozumí, či nikoliv, zda koupí, protože po tom novém tabletu/notebooku očividně touží, nebo musíte zkrátka ke své nabídce něco přihodit.

A když přihodit, tak jedině benefit – tzv. přidanou hodnotu:

  • benefit je potřeba nabízet jako první;
  • vždy vyčíslete hodnotu benefitu v korunách, aby bylo zřejmé, co zákazník navíc dostane;
  • je lepší nabídnout tři benefity než jednu slevu.

Obecně platí, že zákazníci nejvíce slyší na hmotné dárky – u notebooku je to např. myš, obal na notebook či antivirový program. U tabletů s 3G se jedná primárně o SIM kartu s mobilním internetem na tři měsíce zdarma v hodnotě 999,- korun.

Zároveň také můžete využít své vlastní služby – základní instalace, servis nebo bezplatné poradenství.

Další příležitost – kontakt na zákazníka

Dáváte-li zákazníkovi něco navíc, obchodně toho využijte. Když u vás zákazník jednou nakoupil, může přece i podruhé, potřetí…

Tvoříte tak svou databázi zákazníků, se kterou můžete dále pracovat. Nabízet jim novinky, služby nebo akční sezonní produkty – jako třeba na konci školního roku za vysvědčení či na Vánoce a Valentýna. Můžete pozvat své zákazníky na den otevřených dveří se speciální atrakcí při příležitosti Dne dětí, výročí apod.

Váš vlastní věrnostní program

Zde dvojnásob platí – nic není zadarmo, ani sleva ne. A co je hlavní – je to fér jak pro vás, tak pro zákazníka.

Správně nastavený program pro věrné zákazníky, dobře nastavené množstevní slevy (závislé na výši obratu např. pro podnikatele, malé a střední firmy), sbírání věrnostních bodů či sleva na další nákup – to vše jsou velmi atraktivní, motivační a prozákaznické nástroje, jak být jiný oproti konkurenci, mít kontakt na zákazníka a snažit se jednorázovou slevu omezit na minimum.

Se slevou jako s ohněm – opatrně

Slevu nabízejte jako poslední nezbytnou možnost – a pouze za určitých podmínek:

  • Když zjistíte, že benefity již nezabírají;
  • Když vyděláte na jiném druhu zboží;
  • Když má zákazník opravdový potenciál k dalšímu obchodu.

Sleva totiž degraduje nejen produkt jako takový, ale také vaši práci, starost, energii a čas věnované zákazníkovi.

Dnes a denně zažíváme při návštěvě jakékoliv restaurace situaci, kdy obsluhujícímu personálu, je-li na nás milý, dobře se o nás postará, výborně nám poradí s výběrem dobrého jídla a pití, automaticky dáme spropitné – místo toho, abychom vyjednávali o slevě za výši útraty. Proč to takto nemůže fungovat i v obchodech s IT a elektro, že?

Z tohoto úhlu pohledu je vidět, že každý zákazník rád zaplatí za dobře odvedenou práci, porozumění, péči a vynaloženou energii při prodeji.

Využívejme tedy k prodeji veškerých možností, jak dát zákazníkovi něco navíc – od přátelského uvítání přes prodej benefitů až po vřelý úsměv na rozloučenou. Namísto díry v klobouku.

 Autor: Michal Rázga, manažer prodeje ve společnosti Telefónica Czech Republic