Seznam.cz slaví 16 let a rekapituluje český internet

8. 6. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Seznam.cz)
Za uplynulých 16 let se razantně proměnil nejen samotný Seznam.cz, ale také čeští uživatelé internetu. Kam se internet u nás posunul a jak vlastně začínal?

Teprve několik měsíců před vznikem Seznam.cz přestal být český internet přísně univerzitní sítí a umožnil připojení běžných uživatelů. Jejich počet se počítal stěží na desetitisíce. Z historických dat poskytovatelů připojení je patrné, že se většinou připojovali vytáčeným spojením o rychlosti 0,0096 Mbps. Spolu s příchodem nových uživatelů se objevovaly první internetové stránky, internetové verze deníků jako Neviditelný pes Ondřeje Neffa nebo jednoduché prezentace firem.

Dnes si začátky českého internetu už vybaví jen málokdo. V této vskutku průkopnické době, kdy osobní počítač nevlastnila ani desetina domácností, založil student ČVUT Ivo Lukačovič první katalog českých internetových stránek Seznam.cz. Zpočátku obsahoval 1 000 stránek roztříděných podle zaměření do 12 kategorií. Vyhledávat bylo možno postupným procházením kategorií nebo zadáváním klíčových slov.

V říjnu roku 1996 byla návštěvnost domovské stránky Seznam.cz průměrně 10 000 uživatelů denně. Dnes představuje značka Seznam.cz přes 30 různých služeb a jen domovskou stránku www.seznam.cz navštíví denně přes 2,5 milionu lidí. Měsíčně se stránky Seznam.cz, včetně všech jeho služeb, zobrazí v prohlížečích více než 1,1 miliardkrát.

Podíl domácností s připojením k internetu v ČR

Rok

2001200220032004200520062007200820092010
Domácnosti s připojením k internetu5,8 %7,9 %11 %12,4 %19,1 %26,7 %32 %41,7 %49,2 %56 %

Milníky českého internetu:

• Zatímco ještě koncem devadesátých let bylo k internetu připojeno méně než pět procent domácností, dnes Internet podle statistik Českého statistického úřadu (ČSÚ) pravidelně využívá 55 % obyvatel ČR (včetně seniorů a nemluvňat). Z pohledu domácností je podíl téměř stejný, 56 %. Přes 60 % uživatelů internetu má nastavený Seznam.cz jako svou domovskou stránku. Téměř 50 % Čechů navíc svou každodenní práci s internetem začíná na stránkách Seznam.cz, kterou v průběhu dne navštíví průměrně pětkrát.

• S vývojem technologií, propracovanosti a velikosti internetových stránek se mění také náročnost uživatele na rychlost, kterou se připojuje. V roce 1996 to bylo jen zhruba
9,6 kbps, což v té době bohatě postačovalo. Podle nejnovějších statistik pravidelného reportu State of the Internet od analytické společnosti Akamai je průměrná rychlost připojení v ČR téměř 700 krát vyšší, přesněji 6,7 Mbps.

• Internet zásadně změnil formu komunikace lidí, která se z papíru přesunula do formy jedniček a nul. Zatímco Česká pošta uvádí, že každý den přes ni projde průměrně 1,8 milionu dopisů, jen přes schránky na Seznam.cz odešlou 5 milionů e-mailů denně , a to nepočítáme další miliony, které se do uživatelských schránek nedostanou, protože jsou detekovány jako nevyžádaná pošta.

• Hitem dneška jsou ale sociální sítě, kde i Češi tráví stále více času. Výzva „Podívej se na internetu na fotky z naší dovolené“ se dnes stala synonymem ještě před deseti lety běžnějšího „Přijďte zítra na večeři a ukážeme vám, jak jsme se měli v Chorvatsku“.

• V začátcích českého internetu bylo takřka nemyslitelné, abyste na něm našli kontakty na nejbližší prodejnu potravin nebo řemeslníky v okolí, dnes už si jen málokdo dokáže představit hledání malých i velkých firem bez internetu.
 
• Co se naopak nezměnilo, je touha internetových uživatelů po informacích z médií. Ta se drží mezi top službami téměř od prvních dnů existence Seznam.cz, kdy byl jedním z nejčtenějších zdrojů agregátor zpráv z MF Dnes, Lidových novin nebo Týdne. A co dnes? Novinky.cz, které jsou neoblíbenějším zpravodajským portálem v ČR, navštíví denně více než desetina obyvatel.

• Český internet se z původně akademické sítě vyvinul v zábavní médium. Mezi pěti nejhledanějšími slovy na Seznam.cz najdete Facebook, YouTube, Google, Freevideo
a Superhry.

• Z 5,5 milionu Čechů, kteří jsou dnes připojeni k internetu, podle NetMonitoru naprostá většina alespoň jednou měsíčně navštíví Seznam.cz – více než 5 milionů. Tři čtvrtiny všech připojených Čechů pak přes Seznam.cz posílají e-maily, přibližně polovina plánuje své cesty s využitím Mapy.cz a stejně velké množství sleduje videa na Stream.cz.

Štítky: 

Podobné články

Seznam.cz otevírá novou pobočku v Bratislavě. Pracovat v ní budou zejména vývojáři

23. 2. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seznam.cz)
Česká internetové jednička, společnost Seznam.cz, otevře na jaře letošního roku svou desátou pobočku. Nacházet se bude v Bratislavě a pracovat v ní mají primárně zaměstnanci, kteří nastoupí na otevřené vývojové a programátorské pracovní pozice. Čtěte více

Vít Fiala bude opět zástupcem obchodního ředitele Seznamu

6. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seznam.cz)
Vít Fiala bude od ledna 2021 opět zastávat pozici zástupce obchodního ředitele české internetové jedničky Seznam.cz. V týmu Tomáše Búřila se bude věnovat obchodnímu rozvoji největších inzerentů, cross-mediálního portfolia a speciálních projektů. Čtěte více
Foto: Daniel Romero

Seznam.cz požaduje od Googlu náhradu škody v hodnotě více než devět miliard korun

11. 12. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seznam.cz)
Společnost Seznam.cz písemně vyzvala firmu Google k uhrazení částky ve výši 9,072 miliardy korun jako náhradu škody, která vznikla v důsledku omezené hospodářské soutěže v oblasti internetového vyhledávání na mobilních telefonech se systémem Android. Čtěte více

Telefony Huawei dostanou služby od Seznamu

17. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Huawei)
HUAWEI AppGallery, celosvětově 3. největší obchod s aplikacemi s 400 miliony aktivních uživatelů měsíčně, v Česku zahájil spolupráci se společností Seznam.cz. Jeho aplikace včetně zpravodajství budou součástí nabídky v nových telefonech Huawei. Čtěte více