Rozšířená realita pomáhá řešit nedostatek kvalifikovaných pracovníků a zlepšuje efektivitu výroby

16. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Schneider Electric)
Průmyslové firmy v Česku našly nový způsob, jak zmírnit dlouhodobý nedostatek zaměstnanců v době, kdy dvě pětiny učňů pracují po škole mimo svůj obor a je stále složitější udržet přirozenou generační výměnu v technických profesích.

Chybějící profesionály umí firmy do určité míry nahrazovat rozšířenou realitou, která umožní i poučeným laikům vykonávat činnosti, k nimž nemají plnou kvalifikaci.

Stačí k tomu tablet s kamerou, který doplňuje reálně snímané prostředí o konkrétní pracovní pokyny pro úspěšné zvládnutí úkolu. Rozšířená realita současně zvyšuje zastupitelnost pracovníků během dovolených a nemocenských a je zároveň technologickou reakcí na vysokou fluktuaci pracovníků ve výrobních firmách.

Na trhu práce strmě ubývá technicky orientovaných mladých lidí, kteří jsou pro mnoho firem klíčoví. „Například počet mladých elektrotechniků klesl za posledních šest let skoro o polovinu. Rozšířená realita dokáže personální výpadky zmírňovat tím, že zvyšuje kvalifikaci stávajících zaměstnanců. S velkou nadsázkou řečeno, i běžná obsluha výrobní linky bude schopna odhalit poruchu elektrického zařízení umístěného v rozváděči nebo v technologii. Stačí jí k tomu tablet s kamerou, která snímá sledovaný objekt, například rozvodnou skříň, a speciální software, který obsluhu upozorní na vzniklý problém. Vizuálně a zcela konkrétně ukáže, kam má sáhnout, co zkontrolovat, co nastavit a co zapojit,“ řekl Michal Křena, specialista na rozšířenou realitu a digitalizaci průmyslu ze společnosti Schneider Electric.

Rozšířená realita je také reakcí na vysokou fluktuaci zaměstnanců ve výrobních podnicích a zmírňuje její dopady. „Časté střídání zaměstnanců nutí firmy k rychlému řešení a mnohdy pak sáhnou i po lidech s nižší kvalifikací. Rozšířená realita dokáže výrazně usnadnit zaučování nováčků, kteří se mnohem rychleji naučí obsluhovat stroje, montážní linky nebo se starat o údržbu techniky. Digitální technologie umožní také lepší zastupitelnost zaměstnanců v době dovolených nebo při pracovní neschopnosti,“ dodal Křena.

Digitalizace a rozšířená realita vstupuje do českých firem v době, kdy dvě pětiny učňů odchází po škole pracovat mimo svůj obor a dosaženou kvalifikaci, připomíná Lukáš Hendrych z poradenské společnosti BDO: „Jde o poměrně vysoké číslo, které už zasahuje do přirozené generační obměny zaměstnanců ve svých oborech. Zkušené matadory pak nemá ve firmách kdo nahradit. Pokud jde o aktuální potřeby zaměstnavatelů, ve firmách je největší poptávka po montážních dělnících mechanických zařízení, kam patří například pracovníci ve výrobě automobile. Na těchto pozicích chybí přibližně 11 tisíc zaměstnanců. Vysoce žádaní jsou také montážní dělníci energetických a elektronických zařízení, kterých dohromady chybí kolem osmi tisíc.”

Štítky: 
Rozšířená realita, Průmysl 4.0, Průmysl, APC by Schneider Electric

Podobné články

Poslední kvartál roku 2023 přinesl prudký nárůstu prodeje AR a VR headsetů

19. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Díky zlepšující se makroekonomické situaci a zahájení prodeje nových modelů došlo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC k celosvětovému meziročnímu nárůstu prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu o 130,4 %. Čtěte více

HTC VIVE rozšířilo nabídku profesionálních služeb

1. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: HTC Vive)
Společnost HTC VIVE představila profesionální verzi headsetu VIVE XR Elite Business Edition s podporou LBE softwaru a službami VIVE Business+. Ty usnadní správu celých flotil headsetů i nasazení obsahu v jakémkoli měřítku. Nová edice přináší i nové fyzické doplňky pro ještě důslednější všestrannost a zvýšení pohodlí při delších sezeních nebo při spolupráci více uživatelů. Čtěte více
A/R brýle Sony pro tvorbu 3D obsahu

CES 2024: Audio, video, AR/VR a další oblasti

26. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V předchozích článcích jste se mohli seznámit s novinkami ze světa osobních počítačů, na CESu jsou však samozřejmě k vidění i představitelé mnoha dalších tržních segmentů. Nyní tedy dáme prostor zástupům z oblastí, jako jsou audio a video průmysl, chytré telefony či virtuální a rozšířená realita. Čtěte více

Výdaje na AR a VR se v Evropě do roku 2027 vyšplhají na 8,4 miliardy dolarů

30. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Evropské výdaje na rozšířenou a virtuální realitu podle prognózy IDC dosáhnou do roku 2027 výše 8,4 miliardy USD, což představuje 22,4% pětiletou složenou roční míru růstu (CAGR). Po uvedení zařízení Apple Vision Pro a nového Meta Quest 3 se předpokládá, že VR poroste o něco rychleji než AR a bude ve světě tvořit většinu výdajů na AR/VR. Čtěte více