Rozšířená realita pomáhá řešit nedostatek kvalifikovaných pracovníků a zlepšuje efektivitu výroby

16. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Schneider Electric)
Průmyslové firmy v Česku našly nový způsob, jak zmírnit dlouhodobý nedostatek zaměstnanců v době, kdy dvě pětiny učňů pracují po škole mimo svůj obor a je stále složitější udržet přirozenou generační výměnu v technických profesích.

Chybějící profesionály umí firmy do určité míry nahrazovat rozšířenou realitou, která umožní i poučeným laikům vykonávat činnosti, k nimž nemají plnou kvalifikaci.

Stačí k tomu tablet s kamerou, který doplňuje reálně snímané prostředí o konkrétní pracovní pokyny pro úspěšné zvládnutí úkolu. Rozšířená realita současně zvyšuje zastupitelnost pracovníků během dovolených a nemocenských a je zároveň technologickou reakcí na vysokou fluktuaci pracovníků ve výrobních firmách.

Na trhu práce strmě ubývá technicky orientovaných mladých lidí, kteří jsou pro mnoho firem klíčoví. „Například počet mladých elektrotechniků klesl za posledních šest let skoro o polovinu. Rozšířená realita dokáže personální výpadky zmírňovat tím, že zvyšuje kvalifikaci stávajících zaměstnanců. S velkou nadsázkou řečeno, i běžná obsluha výrobní linky bude schopna odhalit poruchu elektrického zařízení umístěného v rozváděči nebo v technologii. Stačí jí k tomu tablet s kamerou, která snímá sledovaný objekt, například rozvodnou skříň, a speciální software, který obsluhu upozorní na vzniklý problém. Vizuálně a zcela konkrétně ukáže, kam má sáhnout, co zkontrolovat, co nastavit a co zapojit,“ řekl Michal Křena, specialista na rozšířenou realitu a digitalizaci průmyslu ze společnosti Schneider Electric.

Rozšířená realita je také reakcí na vysokou fluktuaci zaměstnanců ve výrobních podnicích a zmírňuje její dopady. „Časté střídání zaměstnanců nutí firmy k rychlému řešení a mnohdy pak sáhnou i po lidech s nižší kvalifikací. Rozšířená realita dokáže výrazně usnadnit zaučování nováčků, kteří se mnohem rychleji naučí obsluhovat stroje, montážní linky nebo se starat o údržbu techniky. Digitální technologie umožní také lepší zastupitelnost zaměstnanců v době dovolených nebo při pracovní neschopnosti,“ dodal Křena.

Digitalizace a rozšířená realita vstupuje do českých firem v době, kdy dvě pětiny učňů odchází po škole pracovat mimo svůj obor a dosaženou kvalifikaci, připomíná Lukáš Hendrych z poradenské společnosti BDO: „Jde o poměrně vysoké číslo, které už zasahuje do přirozené generační obměny zaměstnanců ve svých oborech. Zkušené matadory pak nemá ve firmách kdo nahradit. Pokud jde o aktuální potřeby zaměstnavatelů, ve firmách je největší poptávka po montážních dělnících mechanických zařízení, kam patří například pracovníci ve výrobě automobile. Na těchto pozicích chybí přibližně 11 tisíc zaměstnanců. Vysoce žádaní jsou také montážní dělníci energetických a elektronických zařízení, kterých dohromady chybí kolem osmi tisíc.”

Štítky: 
Rozšířená realita, Průmysl 4.0, Průmysl, APC by Schneider Electric

Podobné články

Nick Offin, ředitel prodeje, marketingu a provozu společnosti Dynabook Northern Europe

Cloud computing vs. edge computing

13. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dynabook)
Výhody práce s cloudem ve firemním prostředí jsou dobře známy. Bez této formy by dnes neexistovala řada služeb, na které se společnosti všech velikostí spoléhají. Není tedy překvapením, že 85 % společností má za to, že rozvíjení cloudových řešení je v jejich infrastruktuře nezbytnou součástí pokroku. Čtěte více

Chopte se příležitostí v rozšířené realitě

8. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Termínem rozšířená realita (augmented reality, AR) označujeme spojení skutečného (reálného) a počítačového (digitálního) světa. Na rozdíl od virtuální reality (virtual reality, VR), která se nejčastěji spojuje se zábavou, se AR zatím častěji využívá pro byznysové činnosti. A vám zároveň přináší skvělé možnosti a perspektivy, jak vydělat. Čtěte více

HTC rozšířilo nabídku VR headsetů. Bojovat chce výbavou i cenou

24. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: HTC)
Nové varianty headsetu HTC VIVE Cosmos využívají jeho unikátní modularity. Kromě nových headsetů VIVE Cosmos Elite, Cosmos XR a Cosmos Play se tak mohou i majitelé původního HTC Vive Cosmos těšit na nová rozšíření. U žádné z variant nechybí obraz s rozlišením 2 880 × 1 700 px a obnovovací frekvencí 90 Hz, kvalitní stereo sluchátka ani praktické odklopné provedení. Čtěte více

IDC: Celosvětové výdaje na AR a VR budou příští rok atakovat hranici 20 miliard USD

5. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové výdaje na rozšířenou a virtuální realitu podle agentury IDC v roce 2020 dosáhnou 18,8 miliard amerických dolarů. Oproti letošním 10,5 miliardám USD půjde tedy o takřka 80% nárůst. Výrazný růst se pak očekává i v dlouhodobějším horizontu. Čtěte více