Role palivového příplatku v ceně expresní přepravy

9. 7. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Smartex)
Palivový příplatek hraje v ceně zásilky nemalou roli. Slouží nejen ke kompenzaci pohybu ceny ropy na světovém trhu, ale pro některé společnosti je i zajímavým dodatečným zdrojem příjmu. Pro zákazníka to však vždy znamená citelné zdražení expresní přepravy. Lze toto zdražení minimalizovat?
Foto: Freeimages.com

Palivové příplatky u dopravců byly zavedeny kvůli rostoucím cenám paliva. V cenících se uvádějí zvlášť, protože změna ceny ropy má vliv na cenu dopravy, a tím i na konečné náklady doručování balíků. „Podobně jako například letecké společnosti účtují palivové příplatky svým pasažérům, tak i v expresní letecké přepravě se cena skládá z ceny přepravy a palivového příplatku. Zatímco prvně jmenovaná veličina se v průběhu roku zpravidla nemění, palivový příplatek dopravci upravují podle předem nastavených parametrů,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.

Jak se stanovuje palivový příplatek

Výše palivového příplatku pro mezinárodní expresní služby dopravců DHL, UPS a FedEx se odvozuje od měsíčních průměrných spotových cen leteckého paliva typu jet fuel. TNT ho stanovuje na základě ceny barelu ropy.

U vnitrostátní přepravy se vychází z ceny motorové nafty a řídí se podle údaje zveřejňovaného Českým statistickým úřadem v poslední pátek předchozího měsíce. Dopravní společnosti uvádí příplatek v procentech k ceně dopravného. Například v červnu je pro vnitrostátní přepravu stanoven na 3,5 %, což odpovídá ceně nafty mezi 32 až 32,99 Kč. Při každé změně ceny nafty o korunu nahoru či dolů se zvýší nebo sníží výše příplatku o procento.

Krátkodobé navýšení ceny paliva jsou některé přepravní společnosti schopné absorbovat bez vlivu na cenu dopravy. Při dlouhodobějším trendu jsou však přenášeny i do cenové politiky, což se obvykle projeví v plošném meziročním navýšení základních cen a doplňkových služeb. „Porovnat výši palivového příplatku u dopravců se vyplatí, protože výsledná cena za přepravu zásilky se může lišit. Je to zdlouhavá manuální práce, ale zákazníci Smartexu mají možnost on-line porovnání aktuálních přepravních sazeb s již započítaným aktuálním palivovým příplatkem díky spolupráci dopravci FedEx, TNT a UPS. Navíc mohou využít cen, které jsou dlouhodobě zafixovány a odolávají i meziročnímu zdražování,“ řekl Alexandr Michaljanič.

Vývoj palivových příplatků a výhled

V posledním roce došlo u dopravců k významné cenové erozi palivového příplatku. Jednoznačnou příčinou byla klesající cena ropy. Kdo chtěl za palivový příplatek ušetřit, měl letos nejvíce přepravovat v březnu, kdy nejnižší příplatky shodně účtovaly společnosti DHL a FedEx, a to ve výši 10 %. Naopak nejdražší 13,5 % měla společnost TNT. V následujících měsících cena pozvolně rostla a aktuálně se pohybuje v rozmezí od 11,5 % do 14,5 %.

Podle dostupných informací by se cena měla díky trvajícímu dostatku až přebytku ropy na trhu (silný růst zásob zejména v USA) v krátkodobém výhledu stabilizovat. Výkyvy na obě strany tak budou minimální.

Štítky: 

Podobné články

Trendy v logistice 2020

9. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Der Kurier)
Před námi je začátek nového desetiletí a s časem jde kupředu také logistika. Trendy stále naznačují poptávku po co nejrychlejších službách, digitalizaci, neustálý nárůst e-commerce, ale i tlak na zlepšování služeb v segmentu B2B. Čtěte více

Češi si pro zboží z e-shopu rádi dojdou, dopravu zdarma by chtěli při nákupu nad 1 000 korun

10. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Dodání zboží zákazníkovi. Základní, ale zároveň jeden z nejnáročnějších úkolů pro e-shopy dneška. Rychlost i kvalita doručení balíčku hrají významnou roli v budoucím návratu nakupujícího do internetového obchodu. Nejen těmto tématům se věnuje právě vydaná Studie dopravních služeb, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtěte více

CES 2019 představil Harley na elektřinu a chytrý záchod (2. část)

28. 1. 2019. (redaktor: Jakub Špaček, zdroj: DCD Publishing)
Minulý týden jsme vám představili podstatnou část novinek z letošního CESu ze segmentů chytrých telefonů. televizí a zábavy. Nyní na ně volně navážeme neméně důležitými odvětvími, jako jsou chytrá domácnost, doprava nebo zdraví. Budete se divit, co vše jsme si pro vás přichystali. Čtěte více

Trh kurýrních služeb a trendy v logistice

27. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Der Kurier)
S přirozeným vývojem společnosti se vyvíjí také služby všeho druhu. Výjimkou není ani logistika, kde se s vysokou konkurencí zvyšují také nároky zákazníků, a to jak na B2B, ale zejména na B2C trhu. Od dob, kdy doručování trvalo několik dnů i týdnů už uběhlo hodně vody a čekání na balík se už nenosí. To platí zejména v období Vánoc. Čtěte více