Proč je operátorský Ježíšek chudý
Když jsem si minulý týden přečetl zajímavý článek, který shrnoval, s čím se letos na Vánoce pochlubila největší tuzemská operátorská trojka, nezbývalo mi nic jiného než souhlasit. Proč je však operátorský Ježíšek tak chudý?
- 1. 12. 2014
- 1 min
Odpověď je jednoduchá. Segment trhu, ve kterém působí telekomunikační operátoři, patřil od jeho začátku k těm, kterému se výrazně dařilo, a to i v době ekonomické krize. Proto není divu, že donedávna tuto trojku vlastnily výhradně zahraniční firmy, které z nich, jak to bývá zvykem, těžily, co se dalo – do zahraniční odvedly miliardy vydělaných korun – a moc nepřemýšlely o budoucnosti na místním trhu. Tím šly stranou investice a plánování. Proto již v případě zavádění 3G docházely operátorům finanční prostředky, a tak to s jeho pokrytím vypadá, jak vypadá.
Nyní nastal čas na budování LTE a peníze opět nejsou – podle některých zdrojů by kompletní zavedení mělo stát přes 25 miliard korun. Budování sítě pro opravdu rychlý internet jde pomalu a dva operátoři dokonce spojili své síly, aby snížili náklady, a vytváří ji společně. Tím pádem nevzniknou tři sítě, ale maximálně dvě. Sítě jsou přitom již dnes podinvestované a ve srovnání s okolními zeměmi na tom nejsou moc dobře, co se týče rychlosti, ale i obměny a optimalizace.
Ale abych se vrátil zpět k tomu, proč je operátorský Ježíšek letos chudý. Inu protože i tyto investice někdo musí zaplatit, a proto není na pořadu dne zákazníkům rozdávat odměny či levnější služby. Naopak se na ně musí vydělat!