Poskytování řízených služeb a jejich automatizace
Zatímco ještě nedávno byly české a slovenské IT společnosti poněkud skeptické ke cloudu a řízeným službám, dnes jsme svědky rychle rostoucí poptávky po cenových modelech typu SaaS. Současná situace je nesmírně náročná jak pro koncové zákazníky, tak pro IT partnery, kteří potřebují rozšířit své MSP infrastruktury nejen kapacitně, ale také co do šíře poskytovaných služeb.
Kdy automatizovat
Automatizace se dnes doporučuje prakticky jako lék na všechno, ale v první řadě je třeba určit moment, od kterého dává smysl. U některých procesů tento moment nenajdeme, protože automatizovat je se prostě nevyplatí. Existuje řada hledisek, nejčastěji se zmiňuje hledisko časové nebo počet opakování určitého procesu, avšak to jsou pouze některé z faktorů, které je třeba zvážit. Obecně se doporučuje automatizovat, pokud:
- manuální proces spotřebuje v delším horizontu (čtvrtletí, rok) více času než automatizovaný proces včetně započtení času potřebného k nastavení automatizace,
- úroveň chybovosti je příliš velká – typicky během vícekrokového procesu, kdy uživatel či administrátor zadává data přes klávesnici a kdy náprava chyb celý proces neúměrně komplikuje,
- jde o nudnou a opakovanou činnost, která administrátory demotivuje,
- koncový uživatel je nespokojen s existující úrovní služeb a komfortem,
- existuje strategická hodnota, kvůli které se automatizace vyplatí – například široká poptávka zákazníků,
- automatizace daného procesu je součástí celkové automatizační strategie společnosti.
Rozhodnutí, zdali automatizovat, závisí na konkrétních potřebách, kapacitách zdrojů a požadavcích vlastních zákazníků. Určitě se nedoporučuje automatizovat všechno naráz, ale je dobré začít postupně s procesy, které je snadné automatizovat a které přinesou největší ulehčení od rutiny a opakovatelnosti. Jakmile jsou k dispozici vyhodnocení a metriky automatizace těchto procesů, je možné pokračovat s dalšími procesy a s ohledem na již získané zkušenosti z předchozí automatizace.

Přínosy automatizace
Společnost SolarWinds MSP, která IT poskytovatelům dodává již řadu let prověřená MSP řešení monitoringu a správy zákaznických infrastruktur, identifikovala pět klíčových výhod automatizace IT služeb:
Lepší produktivita techniků – údržba zákaznických infrastruktur spotřebovává velkou část pracovního času techniků, takže MSP poskytovatelé by se měli zaměřit na automatizaci co nejvíce opakujících se procesů. Jednou z prvních (a nejsnáze automatizovatelných) činností je preventivní údržba jako např. čištění desktopových zařízení od dočasných souborů a dalších nepotřebných dat, jehož manuální provádění zdržuje techniky od důležitějších a produktivnějších úkolů. Poté je možné automatizovat i některé specifičtější aktivity.
Vyšší dostupnost zákaznických systémů – protože zákazníci potřebují mít své systémy v neustálém provozu, úkolem MSP poskytovatelů je minimalizovat jejich výpadky. Pokud již k výpadkům dojde, úkolem techniků je provést softwarový či hardwarový reboot, což je opět velmi jednoduchý a rutinní úkol. Jejich automatizací s pomocí „samoopravných“ funkcí v systému RMM lze maximalizovat dostupnost spravovaných systémů a dodržet požadované SLA.
Jednodušší přidávání nových zákazníků – ačkoliv se automatizace vnímá jako nástroj k ulehčení technických úkolů, lze ji využít i ke zefektivnění kontaktu se zákazníky. Jakmile se podaří automatizovat údržbu a obnovu funkčnosti systémů, lze automatizované procedury aplikovat i na rozšiřování služeb zákazníkům, kteří ocení rychlost reakce na požadavky, zatímco poskytovatel IT ušetří drahocenný čas obchodníků a techniků.
Vyšší spokojenost a loajalita zákazníků – pokud vše funguje dobře, zákazníci mají – dle přísloví „sejde z očí, sejde z mysli“ – tendenci zapomínat na významnou roli svých MSP dodavatelů. Je proto potřeba se pravidelně připomínat s reporty o činnosti, ideálně v grafické podobě. Automaticky generované manažerské, bezpečnostní reporty, zprávy o stavu záloh, softwarových aktualizacích a helpdeskových požadavcích zvyšují spokojenost zákazníků a jejich loajalitu.
Efektivněji vydělané peníze – existují-li dvě možnosti, jak si vydělat peníze – tj. pracná a méně pracná – každý si vybere druhou možnost. IT dodavatelům poskytuje automatizace efektivnější a ziskovější způsob podnikání, když se co nejvíce zbaví nudných a manuálních činností a nabídnou svým technikům řešení zajímavějších úkolů s vyšší přidanou hodnotou. Například automatizovaný tiketovací systém umožňuje lépe prioritizovat požadavky dle jejich závažnosti, zvyšuje úspěšnost jejich řešení a maximalizuje fakturované aktivity.
Aby toto vše byli schopni zvládnout se stávajícím personálním obsazením, musejí v příštím roce vsadit na intenzivnější automatizaci procesů.
MSP poskytovatelem snadno a rychle
Podobně rychle a automatizovaně jako fungují řízené služby poskytuje i společnost SolarWinds MSP svým novým partnerům možnost začít využívat její produkty. Protože v současné době je důležitá rychlost reakce na požadavky zákazníků, mohou MSP partneři začít monitorovat systémy svých zákazníků s pomocí řešení SolarWinds RMM již v řádu hodin.
Celý proces zahrnuje aktivaci produktu, jeho nastavení, přidání zákazníků, nasazení agentů a zahájení poskytování řízených služeb. Pak již stačí jen nastavit automatizované vystavování faktur zákazníkům dle skutečného využívání. Kromě toho si mohou MSP partneři vyzkoušet řešení na 30 dní zdarma.
Autor: Štěpán Bínek, produktový manažer cloudových řešení ve společnosti Zebra systems
Profilová karta firmy
Zebra systems
Společnost Zebra systems s.r.o. je s více než 30 lety na trhu předním distributorem s přidanou hodnotou v segmentu IT bezpečnosti a ochrany dat v České republice a na Slovensku. Vedle prodeje produktů poskytuje svým zákazníkům špičkové služby podpory a školení. Společnost je výhradním distributorem produktů značky Acronis a GFI Software a distributorem Cloudflare, N-able a Virtuozzo.
O Acronis
Acronis poskytuje řešení pro…