Pokud mě nakazíte, tak vám to nafakturuju
- 25. 2. 2013
- 2 min
To si vyslechl jeden můj mladý sympatický klient, když mi při plánování společného setkání „prskal“ do telefonu. Schůzku jsme nakonec zorganizovali, shodli se na tom, že mužská rýmička je smrtelná nemoc, a oba se tomu v rámci svých aktuálních zdravotních stavů zasmáli. Při jednání jsme pak v obdobném duchu pokračovali. Byla to příjemná snídaně a oba nás obohatila minimálně o zjištění, že život s dítětem nebo psem dokáže být náročný a že i kavárny ve velkých nákupních centrech otevírají už v 7.30 ráno. Pokud je pravda, že se smíchem hubne, tak si tu palačinku nemusím vyčítat :-). Když děláte svou práci s radostí a se špetkou dalších tajemných ingrediencí, děláte ji dobře a lidé to ocení. Právě jejich nadšení vás žene dopředu, i když máte den blbec.
Už téměř nepotkáte lidi, které práce baví. Jen se rozhlédněte kolem sebe: prodavačky za pokladnami, které jsou každým dnem otupělejší a otupělejší, což se jim nelze divit, z toho věčného pípání by nejednomu přeskočilo; pošťačky, které se na vás ani nepodívají; pracovníci benzínek, které přímo obtěžujete svou přítomností; servírky se žvýkačkou, co líně šoupají nohama a významně vzdychají, když projevíte svou nerozhodnost při objednávce. Kam se vytratil úsměv? Lidský přístup, entuziasmus, nápaditost, odhodlanost, kreativita? Za to se dostávají od zaměstnavatelů trestné body?
Cestou z nákupního centra mě nalákala 70% sleva na džíny. V obchodě jsem vyslovila přání jedny si koupit. A světe div se! Byla jsem v nákupním ráji. Až ke kabince jsem si dojela s Emmičkou v nákupním vozíku a sympatická prodavačka přesně odhadla moji velikost a nosila mi jeden kousek za druhým. Ve volných chvílích se věnovala dceři. Vždy mě chtěla vidět, procházela jsem se jak modelka na přehlídkovém mole a odešla s perfektně padnoucím kouskem, báječnou náladou (zjistila jsem, že mám kalhoty o dvě velikosti menší, než jsem si myslela) a spokojenou dcerou. Za tento zážitek jsem si připlatila 300 korun oproti výprodeji v jednom řetězci, kde si o takovém komfortu můžete nechat jen zdát.
Každý zákazník potřebuje jistou péči, a vy jste parťák, který mu pomůže, který mu poradí. Který ho v tom nenechá a ujistí ho o správnosti jeho investice. Dávat do toho něco navíc je to, co z vás dělá dobrého prodejce. Nápadům a invenci se meze nekladou, změňte jen jednu malou věc – hned zítra. I kdyby to byla jen nová kravata, rohožka, vůně, vtip. I malá změna může mít na váš byznys velký vliv.