Podle čeho si firmy a běžní uživatelé vybírají webhosting?

6. 11. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: CZ.NIC a ONEbit hosting)
Pro firmy, ale i běžné uživatele není lehké vybrat vhodného poskytovatele webhostingových služeb. Při výběru musí uživatelé uváženě posoudit řadu nabídek. Proto firmy CZ.NIC a ONEbit hosting provedly průzkum zaměřený na kritéria výběru této služby.

Na přelomu května a června tohoto roku byl uskutečněn průzkum, který oslovil více než 1 500 respondentů z řad běžných uživatelů a firem. Mohlo by se zdát, že tyto skupiny mají zcela rozdílné požadavky a potřeby, avšak výsledky průzkumu ukázaly, že se výrazně neliší.

Firmy kladou největší důraz na dostupnost služeb, protože každý výpadek může znamenat značné komplikace, zhoršení reputace, případně ušlý zisk. Dále si pak cení kvality poskytovaných služeb a pohotové technické podpory.

Běžní uživatelé považují za nejdůležitější kvalitu poskytovaných služeb a jejich dostupnost. Na rozdíl od firem přiřazují větší důležitost referencím získaným od stávajících uživatelů (nejčastěji z řad kolegů v práci, rodiny nebo přátel).

Ani jedna skupina dotazovaných překvapivě neumístila faktor ceny ani mezi pět nejdůležitějších kritérií. To můžeme přisuzovat rostoucí gramotnosti českých uživatelů, pro které není cena prioritním faktorem, protože vědí, že zdánlivě nízká cena může skrývat mnohá rizika. Dalším důvodem muže být fakt, že webhostingové služby nejsou v dnešní době drahé. Měsíční úspora v řádu desítek korun je zanedbatelná v porovnání s případnými náklady spojenými s nedostupností internetových stránek či s obnovou ztracených dat. Na kvalitě se v tomto případě rozhodně nevyplatí šetřit.

Když měli respondenti zvolit mezi větším prostorem nebo pravidelnou zálohou dat, druhou variantu volily více firmy. Pravděpodobně se tak chtějí vyvarovat budoucím dodatečným nákladům spojeným se ztrátou a následnou obnovou dat. Naproti tomu běžní uživatelé nepotřebují uchovávat zálohy tak dlouho, preferují proto spíše větší datový prostor.

Z průzkumu také vyplynulo, že více než polovina uživatelů provozuje webové stránky současně u více poskytovatelů, i když nejsou ve všech případech spokojeni s úrovní poskytovaných služeb. Nejčastěji udávaným důvodem jsou obavy z komplikací, které mohou nastat při migraci k jednomu poskytovateli. Tyto obavy jsou však často zbytečné, protože webhoster může uživateli pomoci s přesunem prezentací, aniž by došlo k jejich výpadku a ztrátě dostupnosti. Někteří poskytovatelé také umožňují funkčnost webových stránek před samotným přesunem vyzkoušet.

A odkud vlastně uživatelé čerpají informace pro svá rozhodnutí? Nejvíce respondentů dá na osobní a důvěryhodné zdroje jako jsou reference přátel a kolegů. U běžných uživatelů jich na tato doporučení spoléhá více než polovina. Firmy se referencemi řídí ještě více, a to dokonce ve dvou třetinách případů. Dalšími využívanými informačními zdroji jsou recenze z odborných serverů a fulltextové vyhledávače.

Doména .CZ  jasně vede

Nejoblíbenější doménou v České republice je doména .CZ, kterou má zaregistrovanou téměř milion uživatelů. Zajímavostí je, že za posledních deset let se počet zaregistrovaných .CZ domén zvýšil více než desetkrát.

Doména .CZ ostatní předčí především bezpečností. Velké procento těchto domén totiž používá technologii DNSSEC, díky které má návštěvník jistotu, že dostává úplná, autentická a nepodvržená data ze správného zdroje. Počet takových domén se za poslední rok více než ztrojnásobil. I díky tomu si .CZ doména udržuje světové prvenství v oblasti bezpečnosti.

Ze statistik je také patrné, že prozatím pouze 10 % domén disponuje adresou IPv6, nástupcem dosluhující IPv4. Jak také můžeme z grafů vidět, tak .CZ doménu převážně využívají firmy téměř 20% domén je však bez využití.

Jak tedy postupovat a na co si při výběru dát pozor?

V prvé řadě je vhodné rozmyslet si, pro jaké účely budete svou prezentaci využívat. Důležité je například odhadnout, jaký optimální prostor vaše prezentace skutečně potřebuje. Častou chybou uživatelů je, že si vybírají poskytovatele webhostingových služeb právě podle diskového prostoru, neboť je tento parametr jednoduše představitelný a transparentní. Na kvalitní fungování webových prezentací mají však daleko větší vliv jiné faktory: frekvence zálohování datového prostoru, běžná dostupnost služeb nebo technická podpora. Pokud navíc přihlédneme k faktu, že celosvětový průměr velikosti běžné prezentace aktuálně mírně přesahuje 1 MB, je orientace pouze na velikost diskového prostoru bezpředmětná.

Fotogalerie: 

Podobné články

„Modulární“ router Turris MOX jde do volného prodeje

6. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: CZ.NIC)
Zařízení, které dovolí uživateli zvolit si výbavu přesně dle jeho potřeb a pružně reaguje na aktuální síťové hrozby, se podařilo v kampani na Indiegogo překročit stanovený cíl téměř o polovinu. Poté, co byly první kusy doručeny backerům, míří Turris MOX do maloobchodní sítě. Čtěte více

Ondřej Filip zvolen do představenstva správce evropských internetových adres

30. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: CZ.NIC)
Ondřej Filip, výkonný ředitel správce české národní domény (CZ.NIC) a předseda představenstva národního propojovacího internetového uzlu NIX.CZ, byl zvolen členem vedení organizace RIPE NCC spravující IP adresní bloky pro Evropu, Blízký východ a část Asie. Čtěte více
Tomáš Fuňka

Nové tváře v CZ.NIC

13. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: CZ.NIC)
Novými tvářemi ve vedení sdružení CZ.NIC, správci české národní domény .CZ, se stali ekonom Tomáš Fuňka na postu finančního ředitele a softwarový inženýr Michal Hrušecký, jenž stanul v čele hardwarové divize. Čtěte více

CZ.NIC chystá modulárního bratříčka bezpečného routeru Turris Omnia

29. 3. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: CZ.NIC)
Úspěch modelu Turris Omnia inspiroval organizaci CZ.NIC k přípravě dalšího podobného zařízení. Zamýšlená novinka, Turris Mox, o jejíž realizaci opět rozhodne zájem zákazníků na portále Indiegogo, by měla být levnější a modulární, což umožní jednoduché rozšiřování základní hardwarové výbavy. Čtěte více