Platy prodejců tvoří provize
Okamžikem, kdy přestanete své zákazníky obsluhovat sami a zaměstnáte prvního prodavače, začínají mimo jiné starosti o to, jak dobře jej platit a jak velkou část jeho platu by měla tvořit provize. Dobrý obchodník není ten, kdo jakž takž správně namíří čtečku čárových kódů, ale zejména při prodeji ICT či elektroniky musí rozumět řadě odborných detailů.
- 15. 12. 2014
- 2 min
Abyste získali opravdu dobrého pracovníka, musíte mu adekvátně zaplatit, na druhou stranu ho samozřejmě nechcete přeplácet. Musí mít tedy možnost získat provizi, která by ho motivovala. Kolik je přiměřený plat odborného prodejce nebo obchodního zástupce?
Podle serveru Platy.cz, kde si lze porovnat svůj výdělek s ostatními, vypadá průměrný plat odborného prodejce na první pohled hubeně: pouhých 16 700 Kč hrubého. Díky provizím a odměnám se ale ve skutečnosti vyšplhá na více než dvojnásobek, takže celkově si průměrně přijde na 35 tisíc korun. Motivační složka je nastavená opravdu vysoko, základní plat je pouze 47 % průměru. Vždyť nejde o to, aby prodavače svou pracovní dobu jen odstál za pultem nebo si dokonce hrál na počítači. Šikovný prodavač vydělá obchodu více, nejen přímo, ale i nepřímo tím, že zlepšuje celkovou pověst obchodu. To lze podpořit jeho ochotou a odborností. Vysoká motivace na prodejních výsledcích je tedy pro prodavače naprosto logická.
Ještě vyšší poměr mezi základním platem a platem včetně odměn je u obchodního zástupce. Zde tvoří základ dokonce jen 38 %. Od obchodního zástupce se totiž očekává vyšší aktivita než od prodejce: zákazníky sám vyhledá, osloví a přesvědčí je – a samozřejmě přitom udrží i ty stávající. Také musí svému oboru ještě lépe rozumět. Nejde přitom jen o technické záležitosti, ale často musí chápat byznys zákazníka a vysvětlit mu, že s novými technologiemi bude dosahovat vyšších zisků. Obchodní zástupci mají také často vysokoškolské vzdělání (jako jejich zákazníci). Konkrétně na této pozici je průměrný základní plat 23 tisíc korun, s odměnami však v průměru jde o 59 300 Kč.
Samozřejmě záleží i na regionu. Nejvíce si obchodní zástupce vydělá na Karlovarsku, v Pardubickém a Zlínském kraji. Hlavní město se v našem žebříčku umístilo až na 4. místě. Pokud jde o odborné prodejce, zde se Praha umístila na druhém místě, kraluje sever Moravy, jih Moravy se umístil na bronzové příčce.