Pět slabých míst home officu?

11. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Audiopro)
Práce z domova je v období současných omezení pro mnoho firem nutností. Dlouhodobě ale z masivního využívání homeworkingu mohou plynout problémy, které komunikaci výrazně zkomplikují. Některé z nich však mohou napravit chytré technologie.

Problémy komunikace v týmu a neefektivita

Pokud pracovní tým není pohromadě a drtivá většina zaměstnanců je na home officu, může velmi jednoduše dojít ke zhoršení komunikace a řízení. Lidé přestanou efektivně sdílet informace, a pak je jen krůček k problémům jako je dezorganizace a celková neefektivita. „Chybí také rychlá komunikace nad kávou v kuchyňce nebo u oběda, kdy se často rychle a efektivně ujasní například nejednoznačné nebo špatně pochopené zadání a ušetří se tak mnoho cenného pracovního času. Při těchto setkáních vznikají také kreativní nápady a utužují se vztahy mezi spolupracovníky, který pomůže k vytvoření opravdu funkčního týmu. Řešením je využití komunikačních platforem jako je například Slack nebo Basecamp, kde mohou členové týmu operativně chatovat a diskutovat,“ uvedl Michal Novák ze společnosti Profesia CZ.

Problémy s technikou či běžnými programy

Homeworking je ve velké míře závislý na fungujících technologiích. A komplikace pak jako mávnutím kouzelného proutku odříznou jednotlivce i celé týmy od komunikace i od samotné práce. Může jít o banální technologický problém s počítačem či internetem, závažné problémy v pracovních systémech nebo jen o neschopnost jednotlivců pracovat s technologiemi. Důsledek je ale vždy stejný – problémy v komunikaci s vlivem na motivaci a výkonnost. „Práce z domova klade požadavky na počítačové dovednosti zaměstnanců. Co zaměstnanci mohlo projít v kanceláři, kde se zeptal kolegy, to ho může při práci z domova vyřadit i na několik hodin z činnosti,“ řekl Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas. „Zvyšování uživatelských znalostí zaměstnanců se firmám určitě vyplatí, protože lidé pak neztrácejí zbytečně čas řešením banálních problémů s technikou či základními programy typu Microsoft Office.“

Zvýšené bezpečnostní riziko

Podle průzkumu společnosti Safetica používá 75 % zaměstnanců k práci také svá soukromá zařízení. To spolu s nedostatečným proškolením a neopatrností uživatelů přináší útočníkům velké výhody.  Kombinace slabšího zabezpečení zařízení používaných pro práci z domova a podceňování důkladného školení v otázkách bezpečnosti představuje největší bezpečnostní rizika práce z domova.

„Na práci z domova v takovém měřítku nebylo mnoho společností připraveno. Ze dne na den bylo zapotřebí mít plně fungující infrastrukturu, aby uživatelé bez problémů mohli přistupovat k firemním datům a naplno využívat komunikačních softwarů. Vedle efektivity práce je ale nutné dávat maximální důraz na bezpečnost, využívání VPN a důkladné prověření nových programů a systémů, než je zaměstnavatelé zpřístupní či povolí užívat zaměstnancům. Edukace a kontrola pracovníků v této oblasti je nyní ještě důležitější než doposud,“ upozornil Michal Merta, odborník na bezpečnost a ředitel Cyber Fusion Centra firmy Accenture.

Složitá logistika podepisování dokumentů

Mezi nepříjemnými komplikacemi, které home office přináší, nelze zapomínat ani na problémy s úkony, jako jsou například podpisy smluv, předávacích protokolů, objednávek a dalších dokumentů. „Rychlým, a z právního pohledu zcela závazným řešením, je digitální podpis. Je vhodný pro urychlení jakéhokoli právního úkonu, který vyžaduje podpis, a to i v běžných podmínkách. O to více nachází využití v době pandemie a sociální izolace, kdy mnoho zaměstnanců pracuje vzdáleně ze svých domácích kanceláří,“ poznamenal Ondřej Říha, zástupce řešení DigiSign od společnosti Digital Solutions.

Osobní interakce

Absence osobní komunikace v kanceláři může vést i ke zkratu spolupráce a oslabení synergie, které z ní mají ideálně plynout. Týmy pracující distribuovaně proto potřebují být vybavené účelnými nástroji pro spolupráci a sdílení informací. „Osobní interakci nejlépe suplují videokonference, které nabízejí kvalitní přenos zvuku a obrazu, možnost sdílet dokumenty a spolupracovat při jejich editaci. Nejnověji se týmům při videokonferencích osvědčuje třeba i chytré řešení Kaptivo, které umí v reálném čase snímat a sdílet ručně vytvořený obsah na tabuli,“ uzavřel Andrej Hronec ze společnosti Audiopro.

Výhodou komunikačních platforem, pokročilých videokonferenčních řešeních typu Lifesize či právě interaktivních pracovních ploch je, že komunikace, nápady i závěry jsou strukturovaně nahrávány a uloženy. Je možné je tak kdykoliv následně dohledat a dále s nimi efektivně pracovat. To je velkou výhodou také v případě pracovní neschopnosti či fluktuace zaměstnanců.

Podobné články

Budoucností chytré domácnosti jsou hlasoví asistenti

16. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Audiopro)
Dominantní roli v případě domácí zábavy a ovládání chytrých elektrospotřebičů v domácnostech dnes zastávají chytré telefony, tablety a počítače. Jak ale naznačuje nový průzkum společnosti Accenture, brzy tomu tak již být nemusí.. Čtěte více

Audiopro představilo bezdrátový prezentační systém wePresent

21. 11. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Audiopro)
WePresent představuje jednoduchý nástroj, který lze použít v libovolné zasedací místnosti. Nabízí množství vstupů a zároveň funguje i jako komunikační školní či firemní platforma pro velkou skupinu účastníků, jejichž příspěvky na projekční ploše řídí moderátor. Čtěte více

Audiopro distributorem domácích projektorů Epson

18. 4. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Epson)
Společnost Audiopro se stala autorizovaným distributorem home cinema projektorů značky Epson. Smlouva je platná od 1. 3. 2012 a to jak pro český, tak slovenský trh. Čtěte více