Online prodejní kanál ve 3. čtvrtletí vzrostl o 58 %

13. 10. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Icecat)
Firmy Cisco a Kaspersky společně se segmentem LED televizorů rostly v online prodejním kanálu ve třetím čtvrtletí 2011 nejvíce. Celý online kanál rostl o 58 procent. Vyplývá ze zprávy serveru Icecat.
Foto: Sxc.hu

„Dvouciferný růst online prodejního kanálu pokračuje i ve třetím čtvrtletí 2011, krize nekrize, online prodejní kanál stále významně roste, a to již déle než deset let. Je tedy logické, že do něj výrobci přesunují více a více prostředků a zdrojů z tradičních prodejích kanálů,“ poznamenal k výsledkům měření Martijn Hoogeveen, ředitel Icecatu.

Online prodejní kanál vzrostl podle měření Icecatu co do počtu stažení produktových listů ze strany 16 695 partnerů v prodejním kanále ve třetím čtvrtletí letošního roku o 58 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Růst online kanálu se dále oproti druhému čtvrtletí 2011 opět o něco zrychlil, z čehož lze vyvodit, že online kanál nijak nereaguje na obavy z nástupu druhé vlny krize.

Počet připojených prodejních partnerů vzrostl o 36 procent. Celkem tito partneři stáhli ve třetím čtvrtletí 2011 více než 414 milionů produktových listů, a Icecat.biz tak očekává, že počet stažení za celý rok 2011 dosáhne počtu 1,5 miliardy. To by mělo zhruba odpovídat 15 miliardám zhlédnutých produktových listů na webech provozovaných uživateli Icecatu celkem v 61 zemích světa.

Počet pokrývaných značek se meziročně zvýšil o 58 procent na 4 714 a počet sledovaných podkategorií se zvýšil o 13 % na 1 160 v sektorech IT, telekomunikace, spotřební elektronika a elektrospotřebiče a kancelářské vybavení. Z toho plyne, že počet značek aktivních v online kanálu vzrostl podobným tempem jako celý tento kanál.

Absolutní Top 10: HP vede, IBM zklamala a Cisco exceluje

V hitparádě značek najdeme HP na prvním místě a Lenovo na druhém, ostatně stejně jako v předchozích kvartálech letošního roku. Relativně se však poměr stažení produktových listů od HP ještě dále snížil, což je dlouhodobý trend, nyní činí stále ohromujících 22 procent z celkového počtu stažení produktových listů všech značek. Asijská konkurence – tedy jmenovitě Lenovo, Samsung, Acer a Asus – se však postupně přibližuje. IBM se s první desítkou tentokrát rozloučila, zato Cisco doslova poskočilo na 10. místo ze 17. příčky, kde bodovalo před rokem.

Kaspersky, Trend Micro a A-data jsou nejrychleji rostoucími značkami ve třetím čtvrtletí

Když se podíváme na 20 nejrychleji rostoucích značek v Top 100, narazíme na firmy Kaspersky (+392 procent), Trend Micro (+352 procent ), A-data (+340 procent ) a Gigabyte (+306 procent ) jakožto na šampiony v rychlosti růstu během třetího čtvrtletí v meziročním srovnání.

Stabilního růstu, který jsme zaznamenali už v předchozích čtvrtletních, se pak dočkaly firmy StarTech.com (+177 procent), Verbatim (+177 procent), Fellowes (+217 procent) a Dell (+142 procent). Dell pokračuje ve své expanzi v online prodejním kanálu a boduje v Top 30. Pokud své růstové tempo udrží, bude příští rok v Top 20 a stane se vážným vyzyvatelem počítačových značek, které prodávají nepřímo.

Nejvíce ztrácejí APC, CA a AMD

Ne všichni však mohou růst. Nejznámější značky, které zaznamenaly pokles online popularity a vypadly z Top 100, jsou CA (-24 procent) a AMD (-15 procent). Obě značky jsou pod značným tlakem jak v online prodejním kanálu, tak i v kanálu tradičním. Největší propad zažívá APC (-40 procent), z důvodů silné konkurence v oblasti UPS od HP, Eatonu a Trustu. Pokud APC tento pád rychle nezastaví, tak příští rok z Top 100 zcela vypadne.

Top 10 kategorií: notebooky vedou, servery padají

V první desítce kategorií se toho příliš nezměnilo. Noteboky jsou stále bezkonkurenčně nejdůležitější kategorií online prodejního kanálu, následovány službami a rozšířenými zárukami. Servery z Top 10 vypadly, pravděpodobně z důvodů stagnující poptávky. Naopak nově přibyly digitální fotoaparáty.

LED televize a PC TV tunery jsou vyzyvateli předchozích televizních technologií
Nejrychleji rostoucí kategorií jsou LED televize (+397 procent), které začínají zcela jasně nahrazovat starší televizní technologie. Ty se ostatně nacházejí i pod palbou z počítačového světa – PC televizní tunery také významně rostou (+101 procent).

Tablet PC (+247 procent) díky svému zrychlení z minula tentokrát už překonávají netbooky (+121 procent), ale stále nepředstavují výzvu pro notebooky (+65 procent) nebo PC (+74 procent). Stálý nárůst bílé techniky, jako jsou sporáky a trouby (+135 procent) a chladničky (+124 procent), ukazuje na dlouhodobý posun – prodejci domácích elektrospotřebičů se neodvratně posunují do e-tailu.

LED televize opanoval Samsung

V nejrychleji rostoucí kategorii třetího čtvrtletí 2011 v televizích postavených na technologii LED najdeme směsici firem z IT a CE – Samsung, LG, Philips a Toshiba. Ta zabírá 90 procent trhu. Zbylých 10 procent trhu sdílí 35 dalších značek, včetně Sony. Je pochopitelné, že takový konkurenční tlak nutí hráče jako Philips zvažovat, zda není výhodnější z tohoto segmentu odejít.

Obrazová galerie: