Nákupům vánočních dárků vládnou e-shopy

10. 12. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Vánoční dárky Češi stále častěji nakupují na internetu – podle většiny průzkumů využije online nákupu až 90 % lidí. Podle nedávného průzkumu Shoptet.cz nakoupí na internetu 30–70 % dárků více než 42 % lidí, třetinu své nadílky pořídí online 36 % populace. Při výběru e-shopu a produktů se 65 % zákazníků rozhoduje na základě recenzí.
Foto: SXC.hu

Jen pouhých 11 % dotázaných potvrdilo, že pořídí vánoční dárky výhradně v kamenných obchodech. Naopak 10 % respondentů uvedlo, že na e-shopech nakoupí více než 70 % svých dárků. 30 % až 70 % dárků na internetu vybere více než 42 % lidí a třetinu dárků na Štědrý den nakoupí přes internet 36 % dotázaných. V e-shopech nenakupují jen mladí, ale téměř polovina dotázaných, kteří jsou starší 46 let, je také hodlají využít.

Na otázku, kolik lidé utratí za vánoční dárky, 66 % dotázaných odpovědělo, že maximálně čtyři tisíce korun. Čtvrtina Čechů hodlá letos za dárky zaplatit 4 000 až 8 000 Kč. Výdaje v rozmezí 10 až 15 tisíc korun plánuje 5 % lidí a necelá 3 % respondentů obdaruje své okolí dárky v celkové hodnotě převyšující 15 tisíc korun. Průzkum také potvrdil, že téměř polovina Čechů nenechává věci na poslední chvíli a koncem listopadu již měli pořízenou alespoň část či většinu vánoční nadílky.

Recenze jako rozhodující faktor

Překvapením průzkumu bylo, že 65 % všech dotázaných uvedlo, že recenze a zkušenosti zákazníků pečlivě čtou. Se svou spokojeností nebo nespokojeností se s ostatními pak podělí 45 % lidí. „Pro provozovatele internetového obchodu je toto zjištění velmi důležité. Pro úspěch e-shopu je proto klíčové, komunikovat a mít prozákaznicky orientovaný přístup. Stačí jedna špatná odpověď či neochota chybu řešit a celá internetová komunita o tom hned ví,“ komentoval Miroslav Uďan, CEO služby Shoptet.cz. 

Důvody pro volbu e-shopu

Internet volí více než 33 % nakupujících zejména kvůli nižším cenám. „Stále přetrvává názor, že e-shopy jsou levnější než kamenné obchody. Je to často pravda, neboť náklady na pronájem, zaměstnance apod. jsou nižší. Nicméně ne vždy je finální cena opravdu nižší, je třeba připočítat balné a dopravu, což má každý obchod nastavené jinak. Zejména u menších objednávek pak cena není rozhodujícím faktorem,“ dopnil Miroslav Uďan. Větší výběr (19 %), pohodlí (19 %) a úspora času (15 %) byly dalšími důvody, pro nákup na internetu.

I když je internetový obchod již běžnou záležitostí, lidé k e-shopům přistupují stále s jistou nedůvěrou. Nejvíce se obávají, že jim dorazí poškozené zboží (38 %). V souvislosti s nadcházejícími svátky pak má 37 % dotázaných obavu, že jim dárky nebudou doručeny včas. Velkým tématem jsou také on-line platba a reklamace. „České internetové obchody si drží vysokou kvalitu. Bohužel ještě stále najdeme e-shopy, jež klamou. Proto doporučuji u neznámých obchodů přihlédnout ke zkušenostem zákazníků. Mezi základní pravidla patří nepřebírat porušenou zásilku, raději sepište protokol s dopravcem a následně kontaktujte obchodníka,“ dodal Miroslav Uďan.