Na železe se již nevydělává, teď jsou to služby a obsah
- 24. 10. 2011
- 1 min
Jsem příznivcem elektronických čteček a těch od Amazone zvlášť. Když nedávno tento americký obr na poli internetových obchodů představil svůj první PC tablet Amazon Fire, přijal jsem ho s povděkem. Nejenže parametry byly přesně takové, jaké bych si představoval, ale dostal mě svojí agresivní cenovou politikou. Jeho pořízení přijde na 199 USD, a tak je jisté, že Amazon bude tablety dotovat (dle některých zdrojů na každém může tratit až 50 dolarů).
Nejenže bude konkurencí všem předním výrobcům multimediálních tabletů včetně čínské provenience, ale připravil iPadu vážného konkurenta. Ten oproti Fire stojí 499 USD. „Prodáme jich miliony,“ řekl sám šéf Amazonu Jeff Bezos.
Jak je možné, že si Amazon může dovolit svoji čtečku prodávat tak levně? Je to jednoduché. Podobně třeba jako to dělají výrobci tiskáren a multifunkcí totiž plánuje vydělávat někde jinde. Z logických důvodů to nebude spotřebním materiálem, ale obsahem – prodejem elektronických knih, hudby, filmů atd. Ostatně na tom svůj obchodní model postavil i Apple. Nejenže vydělává na drahém železe, ale další velké zisky mu plynou právě z prodeje obsahu.
Ať už si to přiznáme, nebo ne, služby a digitální obsah jsou v dnešní době to, na čem se čím dál tím více vydělává. Kdo nechce zůstat pozadu, musí se přizpůsobit a přestat prodávat pouze „krabice“.