Michael Mikluš: Dvacet let ve společnosti Lenovo
Jak jste se k práci pro společnost Lenovo vlastně dostal? Kterými pozicemi jste zde prošel?
Do společnosti Lenovo jsem přišel z IBM, kde jsem od roku 2000 pracoval v PC divizi. Stal jsem se tak vlastně součástí převzetí PC byznysu společnosti IBM ze strany firmy Lenovo.
V Lenovu jsem byl nejprve zodpovědný za prodej v SMB segmentu a partnerskou síť v Čechách a na Slovensku. Následně se moje působiště rozšířilo na střední a východní Evropu, Blízký východ a Afriku, Rusko a další okolní státy. To byla ohromná životní příležitost a zkušenost, ze které jsem si odnesl také skvělé přátele v mnoha zemích.
V roce 2017 jsem se vrátil zpět k českému a slovenskému trhu, kde se věnuji kompletnímu portfoliu koncových zařízení, kam spadají osobní počítače, tablety, monitory a příslušenství.
Jak vzpomínáte na své začátky? Jak byla společnost Lenovo v té době vnímána?
Lenovo v roce 2005 nebylo v České republice ani okolních zemích příliš známou společností. Naši zákazníci a obchodní partneři si nebyli jistí tím, co mohou od nové firmy po akvizici původní počítačové divize IBM očekávat. Podařilo se nám ale dokázat, že od nás budou nadále dostávat velmi kvalitní produkty se špičkovým servisem. Bonusem byla větší flexibilita a rychlejší komunikace.
Klíčovým faktorem bylo, že Lenovo dokázalo využít postupně získávané zkušenosti a navázat na ně řadou důležitých inovací.
Co vás udrželo v jedné firmě tak dlouho? Čeho si zde vážíte nejvíce?
Určitě je to skvělý tým lidí, ať místních v našich kancelářích v Praze a Bratislavě, nebo dalších kolegů po celém světě.
Vyhovuje mi také nastavení, kdy je velká část pravomocí a rozhodování decentralizovaná, což s sebou nese i odpovídající míru odpovědnosti.
V neposlední řadě jde o důraz na inovace, kdy je Lenovo ve svém oboru dlouhodobým technologickým lídrem. A oceňuji také důraz na zákazníka, který je pro nás vždy v centru dění. Naše produkty proto vždy řeší reálné potřeby a reflektují reálné požadavky uživatelů.
Na které momenty či projekty vzpomínáte nejradši nebo jste na ně nejvíce pyšný?
Je opravdu hodně složité vyzdvihnout z takového množství něco konkrétního. Jedním z takových momentů ale může být rok 2013, kdy se Lenovo poprvé stalo největším světovým výrobcem počítačů. Tuto pozici si navíc drží dodnes a stále ji upevňuje. To bylo něco, co se v roce 2005 zdálo jako velmi ambiciózní cíl.
Jak se za těch dvacet let proměnila vaše práce a role?
Rozhodně jsme dnes díky masivnímu nasazení automatizace a AI schopni řešit více úkolů, navíc rychleji a efektivněji než v minulosti. U mě osobně ale zůstává klíčový osobní kontakt se zákazníky, obchodními partnery a kolegy. Z tohoto pohledu se toho tedy moc nezměnilo.
Jak se během této doby změnilo Lenovo jako takové?
Stala se z nás globální firma v pravém slova smyslu – nemá jednu hlavní centrálu a spoléhá na mnohonárodnostní vedení. Také se výrazně rozšířilo portfolio směrem k infrastruktuře a službám. Z výrobce počítačů jsme se v průběhu let stali komplexním dodavatelem, jehož portfolio nyní zahrnuje také např. telefony a tablety, monitory, pracovní stanice, servery a storage, příslušenství nebo související software a služby. Lenovo je tak nyní schopné nabídnout ucelené řešení odpovídající cílům zákazníků, a to včetně požadavků na bezpečnost a udržitelnost.
Kam podle vás bude Lenovo směřovat v nejbližší budoucnosti?
Asi nebude překvapení, když zmíním AI. V současné době jde o fenomén, který v blízké budoucnosti změní nejen samotné IT, ale prakticky všechny obory lidské činnosti.
Lenovo má v této oblasti skvělé předpoklady uspět díky širokému portfoliu, které je pro nasazení AI potřeba. Jak již bylo několikrát zmíněno, Lenovo umí inovovat, a proto věřím, že uspěje i zde.
Co byste společnosti Lenovo popřál do dalších let?
Aby mělo i nadále spoustu spokojených zákazníků a aby zůstalo místem, kde se lidem dobře pracuje.