Novinky

Mezinárodní certifikát ISO 20000 pro HP

Česká pobočka společnosti Hewlett-Packard oznámila, že její divize služeb (HP Enterprise Services) získala mezinárodní certifikát kvality v oblasti řízení služeb informačních technologií – ISO 20000

Petra Piscová
Zdroj: HP
  • 20. 4. 2011
  • 3 min
Mezinárodní certifikát ISO 20000 pro HP

Pro získání certifikace ISO 20000 muselo HP doložit, že má pod systematickou kontrolou všechny normou definované procesy řízení IT včetně IT služeb poskytovaných zákazníkům, a soustavně pracuje na jejich zlepšování. Na základě nezávislého externího auditu byl pak renomovanou mezinárodní organizací BSI vydán certifikát.

Získání certifikace ISO 20000 představuje další milník při naší snaze o neustálé zkvalitňování IT služeb pro firemní zákazníky,“ řekl Karel Kotrba, ředitel divize HP Enterprise Services Česká republika. „Je také zaslouženou odměnou dlouhodobé práce zaměstnanců HP.“

Synchronizace s ISO 27001

HP Česká republika je od roku 2009 rovněž držitelem certifikátu ISO 27001, jež se zabývá informační bezpečností. Certifikace ISO 27001:2005 funguje jako základ pro posuzování systému řízení bezpečnosti informací (ISMS – Information Security Management System) pro organizaci jako celek nebo její část. Lze ji použít jako základ pro formalizovaný postup k certifikaci. Důležitou součástí normy ISO 27001 je popis k vybudování a provozu systému řízení bezpečnosti informací.

Na konci loňského roku byl systém řízení informační bezpečnosti v HP Česká republika přepracován a integrován do systému zahrnujícího řadu dalších zemí regionu EMEA.

ISO 20000: Prokazatelné úspory času i nákladů

Významná mezinárodní norma ISO 20000 stanovuje společný standard firmám poskytujícím IT služby. Vztahuje se k řízení IT služeb při zaměření na zlepšování kvality, zvyšování efektivity a snížení nákladů u IT procesů. Norma ISO 20000 vzešla ze standardu BS 15000, popisuje integrovanou sadu procesů řízení pro poskytování IT služeb a zakládá se na nejlepších praktikách řízení ICT formulovaných v IT Infrastructure Library (ITIL).

Zatímco ITIL ovšem umožňuje výhradně certifikace osob, lze ISO 20000 díky své flexibilitě udělit jak pro dílčí osoby (auditor ISO 20000, konzultant ISO 20000), tak i pro celé organizace či jejich jednotlivá oddělení a divize.

Procesy, které fungují ve shodě s normou ISO 20000, mají vysoký potenciál úspory času a snížení nákladů. Podle studie IDC ušetří firmy zavedením softwaru řízení podle ISO 20000 přibližně 48 procent pracovní doby při odstraňování chyb, 37 procent při údržbě síťové infrastruktury a 26 procent díky kvalitnějšímu řízení změn (change management).

Strategický prvek řízení

Implementace normy ISO 20000 je pro zákazníky garancí prvotřídní dodávky IT služeb. Kromě zákazníků ale těží z normy i samy certifikované firmy – v normě jsou totiž vhodně kombinovány požadavky na optimalizaci interních procesů s požadavky na kvalitu produktů a služeb. Kvalita IT služeb je dle kritérií ISO 20000 průběžně ověřována a měřena, přičemž výsledky mají k dispozici obě strany – zákazník i dodavatel.

Nejdůležitější částí normy ISO 20000 je, stejně jako u všech standardů ISO, model zlepšování procesů podle vzoru: plánuj-dělej-zkontroluj-jednej (plan-do-check-act). Aplikování tohoto mechanismu vede k procesu neustálého zlepšování, který zvyšuje kvalitu a efektivitu výkonů. Pravidelně se definují cíle a vypracovávají opatření k jejich optimalizaci.

Kromě toho nabízí certifikace podle normy ISO 20000 také ochranu investic a strategický prvek řízení. Bez procesu neustálého zlepšování přinášejí investice do optimalizace procesů pouze krátkodobé úspěchy, použitím standardu s pravidelnými kontrolními audity se však dosáhne trvalého zlepšování kvality. Díky posudkům provedeným nezávislou třetí osobu se zviditelní odchylky vůči zadání a zavedou nápravná opatření.

Poskytovatelé a provozovatelé IT služeb mohou díky normě ISO 20000:

— transparentněji vytvářet svou IT infrastrukturu,
— odhalit základní slabiny IT procesů uvnitř organizace,
— definovat procesy vedoucí k optimalizaci IT infrastruktury,
— zjistit efektivitu a výkonnost IT procesů ve vybraných oblastech.