Koho oslovují jednotlivé typy smartphonů

28. 2. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: GfK)
Ženy preferují značku LG a používají smartphony déle. U mužů zase bodují přístroje značky HTC. Apple iPhony používají obě pohlaví, avšak ty starší mobily vlastní především ženy a novější muži. Samsung Galaxy S boduje u uživatelů do třiceti let.

Analytici z GfK Austria provedli v Rakousku internetový průzkum současného užívání jednotlivých modelů chytrých telefonů. Odpovědělo na něj 6 000 uživatelů, díky čemuž bylo možné stanovit rozdíly v počtu uživatelů různých modelových řad.

LG je jedinou značkou, kterou používají převážně ženy. Značku HTC pak mají ve výrazně větší oblibě muži. V případě značky Apple je patrné, že i když u značky jako celku je obliba zhruba stejná, existují značné rozdíly u různých generací výrobku.

Asi polovina uživatelů „starých“ modelů iPhone 3G byly ženy, kdežto nový iPhone 4 využívají ze 75 procent muži. „Zde je vidět, že muži mají jeden telefon v průměru kratší dobu a mnohem rychleji jej vymění za novější generaci přístroje. iPhone 4 rovněž není na trhu zatím k dispozici v bílém provedení, k čemuž do velké míry přihlížejí ženy, jelikož jim záleží i na módním stylu.“ uvedl Wolfgang Appel z oddělení Retail and Technology.

Existují rovněž výrazné rozdíly v rámci jednotlivých značek z hlediska různých věkových skupin uživatelů. Zatímco Samsung Galaxy S upřednostňují osoby do 30 let věku, série Samsung Omnia je v centru pozornosti věkové skupiny 40 až 50 let. V této věkové skupině je rovněž nejvyšší podíl telefonů značky BlackBerry. Mnohem větší množství uživatelů různých modelů BlackBerry Bold lze nalézt zejména mezi dobře placenými vedoucími pracovníky.

Státní zaměstnanci mají v oblibě přístroje Nokia N-Series, zatímco modely Nokia série E lze najít především v domácnostech s nejvyššími příjmy, přesahujícími 4 200 euro.

Analýza podle provozovatele sítě a operačního systému odhalila některé propastné rozdíly – stejně jako v počtech uživatelů různých operačních systémů u smartphonů.  Operační systémy Apple iPhone OS a RIM Blackberry mají například nejvyšší akademický podíl s asi 28 procenty, zatímco Android spolu se Symbianem a Windows se musí spokojit jen asi s jednou pětinou akademických uživatelů.

Toto číslo je však stále podstatně vyšší než v celkové populaci a ukazuje, že v mobilním marketingu smartphonů se objevují některé velmi zajímavé cílové skupiny. U různých modelových řad lze však zřetelně určit cílovou skupinu uživatelů, i když přístroje samotné mají stále více podobných rysů – alespoň co se týče vzhledu.