Kdy máte povinnost nevhodný dárek přijmout či vyměnit?

27. 12. 2011. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: dTest)
V českých domácnostech jde o poměrně častý jev – sejdou se dva stejné dárky nebo některý nevyhovuje. Co s těmito dárky? Zákazníci se je pokusí vrátit nebo jej v obchodě vyměnit za jiné zboží. Kdy jim musíte vyhovět?

Vy jako prodejci se samozřejmě zdráháte zboží přijmout zpět a někdy nepřistoupíte ani na možnost jeho výměny za jiný sortiment v prodejně. Tento postoj je v souladu se zákonem.

„Prodejce v kamenné prodejně nemá zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit jen z důvodu, že se zákazníkovi nehodí,“ řekl Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest, a dodal: „Pokud si spotřebitel koupi rozmyslí, nemusí mu prodejce vyhovět a to ani v případě, kdyby se zákazník s tímto požadavkem vrátil třeba jen pět minut po odchodu od pokladny.“

Výjimkou jsou však případy, kdy prodejce dopředu výslovně garantuje možnost vrácení či výměny zboží. Nejčastěji se tak děje informací napsanou přímo v provozovně nebo na dokladu o zaplacení, postačí však i ústní prohlášení. Prodejce si též může stanovit různé podmínky, zejména lhůtu pro uplatnění tohoto požadavku. Takovéto právo je pak vymahatelné, a to třeba i soudní cestou.

Mimo dárků si zákazníci často nevědí rady ani s tím, jak využít nejrůznější poukazy k nákupu zboží či služeb. Bohužel ani v těchto případech nemá podnikatel povinnost vrátit cenu poukazu či jen vyplatit rozdíl jeho nevyužité části. O něco lehčí může být vracení nevhodných dárků zakoupených přes internet. Zde totiž lze využít zákonného práva odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží.

„Zákazník pak má právo na vrácení celé kupní ceny a to včetně poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke spotřebiteli. Odstoupení však musí být v dané lhůtě prodejci doručeno, nestačí jej pouze odeslat. Zvláště v období vánočních svátků tak jde o velmi šibeniční lhůtu,“ dodal Votočka.