Jaké výzvy čekají na obchodníky v roce 2021?

5. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Doma je tam, kde je kancelář. Tato parafráze vystihuje nejnovější pracovní trendy, se kterými se budou muset obchodníci a další specialisté v první linii vypořádat v roce 2021. Zatímco dříve obcházeli klienty a byli s nimi takřka každý den v intenzivním kontaktu, nyní se jejich práce od základu mění.

Série lockdownů měly a budou mít dopad na způsob práce, podobu kanceláří, využívání moderních technologií a služeb. Tomu se budou muset přizpůsobit i obchodníci, kteří se již nemohou tolik spoléhat na osobní jednání, ale budou rovněž potřebovat kvalitní digitální nástroje usnadňující jejich práci. Startup Pipedrive, který přináší obchodníkům efektivní CRM platformu pro řízení prodejů, vidí hlavní trendy ve flexibilním přizpůsobení práce z domova a kanceláří, jasnou dominanci cloudu či změny ve spolupráci mezi týmy.

„Práce obchodníků se od prvního lockdownu dramaticky změnila, místo setkávání se s klienty byli najednou celý den na příjmu a museli vyřizovat kolem 50 hovorů denně. To vše v domácím prostředí, bez možnosti úniku před dětmi, domácími mazlíčky či hlučnými sousedy. Koronakrize obchodníkům ukázala, že domácí kancelář je víc než jen ergonomická židle a vyhovující stůl. Zatímco o kvalitu pracovního prostředí se může každý zasadit sám, s kvalitou samotné odvedené práce může a musí pomoct každý zaměstnavatel. Prvním krokem je vybavit své obchodníky odpovídajícími digitálními nástroji pro organizaci práce, řízení prodejů a udržování workflow. Potřebují tedy v první řadě efektivní CRM s integrovaným nástrojem pro generování leadů, vždy dostupných v jednotné databázi. Spolupráce mezi marketingovými a obchodními rolemi byla velká výzva už před pandemií. Nyní, když pracuje většina týmu z domova, tak se bez sjednocujících nástrojů prakticky neobejdou. Navíc efektivní nástroj na generování a správu leadů šetří čas a pomáhá se soustředit na ty nejdůležitější,“ uvedl Tomáš Řehoř, manažer vývoje Pipedrive.

V době, kdy může kdykoli dojít k lockdownu a společnost i ekonomika se ženou od jednoho extrému k druhému, je nesmírně složité udržet si zdravý životní rytmus. Work-life balance, home office a vzdálená spolupráce tak budou ještě dlouhou dobu oblasti, se kterými se budou muset jednotlivá HR oddělení vypořádat

Cloud se stane mainstreamem

Nové cloudové nástroje umožňují lidem pracovat odkudkoli. Nastal obrovský boom cloudových call center či videokomunikačních platforem. Souběžně s tím vzrostlo i množství požadavků na integrace a poskytování detailních informací ohledně API.

Druhou velkou oblastí, na kterou se bude upínat pozornost, je bezpečnost a soukromí. Bezpečné VPN připojení se stane pro každou firmu základní potřebou, stejně tak ale budou firmy vyžadovat zodpovědné chování od svých zaměstnanců, včetně požadavků na zabezpečení domácího Wi-Fi připojení.

Nové příležitosti a změny obchodních modelů

Zatímco některá tradiční odvětví zažívají nebývalý odliv zákazníků, objevil se bezpočet příležitostí a dokonce i nových odvětví. Změny zaznamenala logistika, jídlo s sebou se stalo synonymem pro restaurace a změny se udály i na poli potravin samotných. „Jedině ten, kdo se dokáže flexibilně přizpůsobovat změnám, může vzejít z krizí jako vítěz. Sledování trendů je velkým úkolem všech obchodníků, kteří chtějí být vždy o krok dále před konkurencí. Měli by se proto věnovat rešerším, sledování novinek na trhu, ale především naslouchání potřebám zákazníků a navrhování řešení jejich problémů,“ dodal Tomáš Řehoř.

Velkou výzvu bude rovněž představovat týmová spolupráce – a to jak z pohledu obchodníků, tak i manažerů. Změnil se způsob onboardingu, ztížily se podmínky pro zaučení a přebírání poznatků od nových kolegů. Manažeři se dosud spoléhali při předávání zkušeností zejména na kancelářský život, kde je možné snáze využívat různých couchingových a mentoringových taktik. Spontánní konverzace, schůzky jeden na jednoho, společné obědy, to vše zásadně urychluje zaučení nových členů týmu.

Obchodníci budou více odkázáni sami na sebe

Z hlediska procesů se pak změnil i způsob, jakým obchodníci řeší problémy. V kanceláři se stačí zeptat vedle sedícího kolegy nebo zajít do vedlejší kanceláře za seniorním manažerem. I jednoduché problémy je třeba řešit prostřednictvím Slacku s násobně delším časem potřebným na celý proces. S tím souvisí i chybějící psychická podpora – po ruce není nikdo, o koho by se dalo v těžké chvíli opřít. „Velkou výzvou pro příští rok bude samota. Svědčí o tom i vzrůstající počet projektů, které se starají o duševní zdraví zaměstnanců. A vidím v tom i velkou příležitost: podívat se na svůj život z jiné perspektivy, starat se o zdravý životní styl, psychohygienu, trávit více společného času s rodinou a udržovat kontakt s přáteli,“ uzavřel Tomáš Řehoř.

Podobné články

Sean Taylor, vedoucí oddělení pro maloobchodní řešení, Panasonic Business

Jak pomáhají technologie s oživováním maloobchodu?

14. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Panasonic)
Maloobchod v Česku i EU se začíná vzpamatovávat z koronaviru. Mohlo to být horší. Jak se Evropa vzpamatovává z uzavírání obchodů a dalších institucí kvůli pandemii, objevují se první známky oživení maloobchodu, které jsou minimálně zpočátku spíše ve tvaru V než ve tvaru U. Čtěte více

Prodej v kamenných prodejnách klesal, na internetu posílil

9. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
Meziročně se podle ČTÚ tržby očištěné o kalendářní vlivy v dubnu snížily reálně o 10,9 %, bez očištění o 10,6 %. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně klesly o 4,8 %. Čtěte více

Z Česka se vyvezlo ICT zboží za 668 miliard korun

12. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
V roce 2018 pracovalo v České republice 206 400 ICT odborníků. Výdaje na výzkum a vývoj v oblasti ICT dosáhly 18,7 miliard korun a hodnota vyvezeného ICT zboží se přiblížila hranici 700 miliard korun. Čtěte více

Péče o zákazníka? Těchto sedm rad je dobré mít na paměti

29. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nordic Telecom)
Ne nadarmo se říká „náš zákazník – náš pán“. Snad každá společnost na světě dělá vše pro to, aby si své zákazníky udržela. Věrnost zákazníků však není samozřejmostí. Je potřeba se o ně patřičně starat a snažit se maximálně vyhovět všem jejich požadavkům. Protože jen spokojený zákazník může být věrný. Čtěte více