Jak zaujmout fanoušky na Snapchatu
Pokud jste doteď neslyšeli o sociální síti Snapchat, tak rozhodně pokračujte ve čtení – přestože je Snapchat poměrně mladá platforma, roste obrovským tempem a svým pojetím má velký potenciál potenciál pro firmy i marketéry.
- 12. 4. 2016
- 4 min
Celosvětově Snapchat využívá více jak sto milionů aktivních uživatelů, kteří zde přehrají přes šest miliard videí denně. Snapchat se navíc stal nejoblíbenější platformou pro uživatele ve věku 13–34 let. Například v USA více jak 60 % majitelů smartphonů ve věku 13–34 let používá Snapchat!
V České republice se o Snapchatu a jeho rozšiřování mezi mladšími ročníky mluví přibližně rok, nyní se začíná dostávat mezi preferované sociální sítě, kterými lze zasáhnout mladou generaci. Počet uživatelů se odhaduje na několik desítek tisíc. Patří však mezi rychle rostoucí sítě, podobně jako třeba Instagram.
Čím je Snapchat zajímavý pro firmy?
Fakt, že uživatelé využívají sociální síť Snapchat zejména z důvodu, že jeden zaslaný Snap je možné zobrazit maximálně 10 sekund, je velmi příznivý například pro společnosti, které tento kreativní systém mohou efektivně využít. Společnosti mohou budovat své sledovatele, nejen bez placené reklamy, skrze ostatní aktivní sociální sítě nebo přímo na Snapchatu, ale následně s nimi komunikovat prostřednictvím rozesílání Snapů či vytváření Stories. Díky tomuto systému je tam interakce se značkou nejen technologicky prokázána, ale navíc i reálná – a to jak při kampaních, tak i v tzv. „běžném režimu“. Z našich zkušeností víme, že se uživatelé Snapchatu velmi rádi spojují se značkami a velmi intenzivně s nimi komunikují (a to neustále). Jak ale docílit toho, abyste získávali uživatele a uměli je zaujmout?
1) Připravte si strategii a unikátní obsah
Pokud vyžadujete od uživatelů Snapchatu aktivitu, zapojení a šíření povědomí o značce, musíte jim nabídnout unikátní obsah, který jinde neuvidí. Zapomeňte tedy na to, že budete rozesílat takové Snapy, které budou obsahovat stejné fotografie a sdělení jako na jiných sociálních sítích. Pokud chcete, aby váš fanoušek čekal na každý další Snap nebo vám nějaké posílal, musíte ho umět zaujmout. Velmi dobře tak fungují Snapy ze zákulisí značek a společností, tajné akce a eventy, limitované edice atd. Prostě všechno, co mají vaši zákazníci rádi, a vy jim to chcete nabídnout v určité limitované formě pouze skrze tuto platformu. Podívejte se například na využití této platformy v kampani Bubbleology.
2) Rozesílejte Snapy
Pokud máte připravený obsah, který chcete s fanoušky sdílet, musíte jim ho umět doručit. Nejjednodušší formou je vytvoření Snapu, který následně rozešlete všem uživatelům, se kterými jste se propojili. Právě propojení a navyšování sledovatelů (přátel) je důležité pro co největší zásah. Daným Snapem může být třeba fotografie přípravy nové kolekce oblečení na nadcházející sezonu, kterou můžete doplnit textem, stickerem nebo jinak dobarvit a dokreslit a rozeslat na vybrané uživatele nebo na všechny. Následně můžete sledovat, kdo si Snap zobrazil a kdo si udělal printscreen. Daný Snap se může zobrazovat 3–10 sekund, dle toho, co nastavíte. A co takhle poslat svým věrným voucher na nákup?:) Vyzkoušejte to a uvidíte, co to vyvolá za reakce.
3) Vytvářejte Stories
Máte příběh, o který se chcete podělit s fanoušky? Nebo plánujete kampaň a nevíte, s jakou platformou a jak začít? Využijte rozhodně Stories. Díky nim můžete zobrazovat 24 hodin svoji story všem uživatelům, kteří jsou s vámi propojeni, a můžete ji v průběhu času měnit – tzn. přidávat nové Snapy (fotografie a videa). Výhodou je, že mohou, na rozdíl od Snapu, prohlížet story vícekrát po sobě a opakovaně, dokud nezmizí. Pokud jako profil využijete Live Stories, mohou být vyhledány i dalšími uživateli, kteří nejsou s vámi propojeni. Důležité je, že Stories mohou být editovány neustále (a tedy i mazány). Pokud chcete aktivovat své fanoušky, zapojte je do aktivity nebo akce skrze Snapování a komunikaci na Snapchatu.
4) Chatujte s uživateli
Víte, kteří uživatelé jsou vašimi nejvěrnějšími fanoušky nebo i zákazníky? Věnujte jim více času a komunikujte s nimi napřímo skrze chat. Tito uživatelé to většinou ocení a budou rádi, pokud se jim za jejich věrnost odvděčíte svou pozorností nebo i drobnými dárky. Budou vás pak dále doporučovat a mluvit o vás.
Těm, kteří mají rádi data, je dobré říci, že Snapchat umožňuje zobrazování statistik v reálném čase. Zatím nejsou k dispozici statistiky průběžné ani skrze třetí strany, nicméně ve světě již existuje velké množství firem, které na této možnosti pracují. Pokud tedy děláte kampaň, ukládejte si průběžná data skrze printscreenování statistik. Uvidíte také, jak rychlé jsou reakce ve vazbě na časový horizont a které Snapy jsou nejlepší a nejvíce zaujmou (zobrazení vs. printscreen).
Autor: Vojtěch Lambert, ředitel LCG New Media