Jak ušetřit na dopravě zboží ze zahraničí

25. 3. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Smartex)
Náklady na dopravu u českých firem při koupi zboží ze zahraničí tvoří v průměru 11 % z nákupní ceny zboží. Pokud však budete mezinárodní přepravu plánovat s lokálními speditéry, můžete náklady snížit až o třetinu.
Foto: Freeimages.com

Zatímco o import do České republiky ze zemí po celém světě se starají mezinárodní dopravci, kteří si v místě nakládky zboží účtují plné a stále vyšší ceny, díky stoupající roli menších mezinárodních speditérů ceny naopak klesají. Pokud firmy pro dopravu využijí české zastoupení mezinárodních dopravců, anebo specializovaných speditérů, mohou uspořit v závislosti na množství importovaného zboží i stovky tisíc korun ročně.

Z hlediska snížení výdajů za dopravu je možné nejvyšších úspor dosáhnout u importu z USA. To skýtá velký potenciál pro české dopravce a prostor k úsporám ve firmách při přepravě zboží kvůli nízkému konkurenčnímu prostředí. Naopak zcela odlišná situace je v případě Číny, kde je mezi dopravci vysoká konkurence a trh dopravy je pro tuzemské firmy nepříliš přející, i proto se na dopravě nedá příliš uspořit. Přitom platí pravidlo, že čím větší je zájem o spedici, respektive čím větší jsou přepravní objemy, tím nižší je přepravní cena, a to navzdory obecnému trendu zdražování.

„Uveďme si příklad. Pokud si zákazník objedná import zboží z USA, potom mu místní přepravní firma nabídne dovoz za plnou cenu. Jestliže se však obrátí na české zastoupení vybraného mezinárodního dopravce, může výdaj klesnout i o pětinu. V případě speditérské firmy, jako je například Smartex, se tak zákazník dostane až na třetinovou cenu,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.

„Už léta sledujeme vzrůstající tlak českých importérů na snížení ceny dopravy zboží, a to jak u menších a středních firem, tak nadnárodních společností. Tomuto trendu se musí nutně přizpůsobit i trh a nejflexibilněji na něj umí reagovat lokální spediční firmy, které nejsou vázány korporátní politikou. To se pak velmi pozitivně odráží na množství přepravených zásilek,“ dodal Alexandr Michaljanič. Určitým specifikem trhu je fakt, že mezi úspěšnější speditéry patří spíše menší společnosti nepřekračující v definici Evropské unie velikost mikropodniku a věnující se dopravě zboží v oblasti letecké expresní a cargo přepravy.

Mezi hlavní zahraničněobchodní partnery České republiky patří převážně členské země EU, ovšem na předních místech statistik ve významnosti jednotlivých států mimo Evropu lze vidět Čínu, Ruskou federaci, Spojené státy americké nebo Japonsko. Dovoz v přeshraničním pojetí se v letos v lednu meziročně zvýšil o 5,9 %, na 263,2 miliardy korun.

Štítky: 

Podobné články

Trendy v logistice 2020

9. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Der Kurier)
Před námi je začátek nového desetiletí a s časem jde kupředu také logistika. Trendy stále naznačují poptávku po co nejrychlejších službách, digitalizaci, neustálý nárůst e-commerce, ale i tlak na zlepšování služeb v segmentu B2B. Čtěte více

Češi si pro zboží z e-shopu rádi dojdou, dopravu zdarma by chtěli při nákupu nad 1 000 korun

10. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Dodání zboží zákazníkovi. Základní, ale zároveň jeden z nejnáročnějších úkolů pro e-shopy dneška. Rychlost i kvalita doručení balíčku hrají významnou roli v budoucím návratu nakupujícího do internetového obchodu. Nejen těmto tématům se věnuje právě vydaná Studie dopravních služeb, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtěte více

CES 2019 představil Harley na elektřinu a chytrý záchod (2. část)

28. 1. 2019. (redaktor: Jakub Špaček, zdroj: DCD Publishing)
Minulý týden jsme vám představili podstatnou část novinek z letošního CESu ze segmentů chytrých telefonů. televizí a zábavy. Nyní na ně volně navážeme neméně důležitými odvětvími, jako jsou chytrá domácnost, doprava nebo zdraví. Budete se divit, co vše jsme si pro vás přichystali. Čtěte více

Trh kurýrních služeb a trendy v logistice

27. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Der Kurier)
S přirozeným vývojem společnosti se vyvíjí také služby všeho druhu. Výjimkou není ani logistika, kde se s vysokou konkurencí zvyšují také nároky zákazníků, a to jak na B2B, ale zejména na B2C trhu. Od dob, kdy doručování trvalo několik dnů i týdnů už uběhlo hodně vody a čekání na balík se už nenosí. To platí zejména v období Vánoc. Čtěte více