Jak prakticky využít potenciál AI ve výrobní firmě

19. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Enehano)
Svět technologií se dnes točí kolem AI. Ano, už delší dobu to je buzzword, který je skloňován v souvislosti s téměř každým technologickým pokrokem. Mluví se o umělé inteligenci, strojovém učení, generativní umělé inteligenci, chatbotech, voicebotech i autonomních robotech. Prostor si však umělá inteligence postupně získává také ve výrobním průmyslu.

Všichni dnes cítíme, že potenciál AI je velký, ale praktické využití zatím často pokulhává a právě schopnost přetavit umělou inteligenci do praktických a přínosných nástrojů či řešení je stále častějším problémem. Proto bych rád opustil vzdušné zámky a ukázal dva příklady využití AI v prostředí výrobních firem, které jsou uskutečnitelné a hlavně funkční.

Konfigurace nabídky

Představme si, že máme výrobní firmu a rádi bychom ulevili obchodníkům a technickým specialistům při procesu shromažďování požadavků klientů pro konfiguraci správné nabídky a její předložení klientovi ve správném formátu. Cílem využití AI je v tomto případě zrychlení procesu a vytvoření prostoru pro obchodníky, kteří se budou moci více soustředit na vyhledávání a akvizici nových klientů.

Tento proces je ve výrobní firmě vhodný pro zapojení AI hned z několika důvodů. V první řadě je důležité si uvědomit, že výrobní firmy v 80 % obchodují se stabilními zákazníky, kde se spolupráce opakuje, a tedy i v objednávkách se často objevují stejné produkty či sestavy. Jde tím pádem přesně o ten typ procesu, kde je ten správný prostor pro zrychlení a zefektivnění práce pomocí automatizace a AI.

Proč ještě dává smysl využít v tomto procesu AI?

  • Současný proces je složitý, zdlouhavý.  
  • Žádá si zapojení několika rolí a dovedností.
  • Lze v něm udělat spoustu „lidských chyb“ a způsobit neprofitabilitu zakázky či odmítnutí zákazníka z pohledu neschopnosti sestavit správný produkt.
  • Je v něm evidentní prostor pro zlepšení kvality práce a výstupů.

Pro zdárné fungování AI je nutné si uvědomit, že jde o proces, při kterém je nutné mít data na správných místech v systémech, která tato data spravují. A že spolu tyto systémy musí správně komunikovat.

Z tohoto důvodu je základem synchronizace ERP systému, který je zdrojem produktových informací, se CRM systémem typu Salesforce, ve kterém je vytvořen konfigurátor nabídek se zapojením umělé inteligence. Výsledným řešením je v tomto případě samoobsluha s asistencí umělé inteligence pro konfiguraci nabídky na webovém portálu výrobní společnosti.

Jak takový konfigurátor vypadá a funguje?

  • Klient se identifikuje pod vlastním přihlášením
  • Konfigurátor obsahuje předdefinovaná pole s výběrem z hodnot
  • AI nabízí poslední či nejčastěji objednávané komponenty, případně doporučí ty vhodné.
  • AI dává možnost výběru jen kompatibilních komponent za účelem sestavení co nejsprávnější verze objednávky.
  • Výsledná objednávka přechází poté automaticky pouze na kontrolu specialistovi, který celou objednávku zvaliduje a v případě nutnosti ověří se zákazníkem.
  • Následuje automatické vygenerování nabídky v požadovaném formátu a odeslání zákazníkovi.

Takový model fungování pak lze z pasivního konfigurátoru převést i do podoby chatbota nebo voicebota. Záleží však na tom, jak jsou klienti společnosti zvyklí fungovat a komunikovat. Už samotný přechod do prostředí vlastní konfigurace nabídky totiž bude pro většinu z nich znamenat naprosto zásadní změnu myšlení a fungování.

Odbavení požadavků

Druhým praktickým příkladem využití AI je situace, ve které jsme zákazníkem společnosti, u níž si necháváme vyrábět kritické produkty pro naše vlastní podnikání či vlastní klienty a potřebujeme mít přehled o stavu objednávky, případně v ní něco změnit nebo zjistit předpokládaný termín doručení.

Proč dává smysl zapojit umělou inteligenci v tomto procesu? Především proto, že současné nastavení zahlcuje e-mailové schránky obchodníků i obecně firemní e-maily a vytěžuje call centrum či technické specialisty.

Cílem tak bude vytvoření samoobsluhy a asistence umělé inteligence pro odbavení zákaznických požadavků. Jak bude taková samoobsluha vypadat a fungovat?

  • Přihlášení na základě své identifikace či identifikace objednávky.
  • Určení místa pravdy, kde jsou všechny informace o objednávkách (obvykle CRM)
  • Potřeba zajistit stékání kanálů (email, webový formulář, telefon, chat) na jedno místo (CRM)
  • Minimalizace potřeby vstupu lidského faktoru.

V takovém prostředí je vhodné využití chatbota, případně i voicebota, který je napojený na databázi objednávek a CRM a je schopen zodpovídat velkou většinu dotazů. Ve výrobní firmě, kde jsme podobnou změnu uskutečnili, došlo tímto způsobem ke snížení počtu lidí na call centru ze šesti na jednoho člověka.

Datový podvozek

Chcete-li automatizaci a umělou inteligenci ve výrobní firmě skutečně prakticky využívat, musíte za všech okolností mít nachystaný kvalitní datový podvozek, na kterém nové řešení postavíte. Proto potřebujete mít správná data v odpovídajícím CRM, které by zároveň mělo být určeno jako místo pravdy. A stejně důležité je zvládnout napojení tohoto CRM na ERP. Teprve pak si lze hrát s umělou inteligencí a efektivně ji využít v různých firemních procesech.

Stále totiž platí, že když nad „bordelem“ postavíte AI, vygeneruje se zase jen „bordel“.

Autor: Jaroslav Luc, Senior Business Consultant, Enehano

Podobné články

Jakub Opálka (Salesforce): AI přináší do oblasti CRM systémů zásadní změny

11. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Rozhovor s Jakubem Opálkou, territory managerem společnosti Salesforce, odhaluje vliv umělé inteligence (nejenom) na svět podnikových CRM systémů. Kromě dopadů a využití AI v oblasti CRM platforem jsme hovořili také o bezpečnosti dat, které AI svěřujeme, nebo o vnímání důvěry v digitální éře. Prostor dostalo i působení společnosti Salesforce na českém trhu. Čtěte více

Malé a střední firmy jsou v používání umělé inteligence jistější než velké společnosti

19. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Nedávný průzkum společnosti Salesforce mezi 600 IT profesionály ukázal, že malé a střední podniky (SMB) mají větší důvěru v umělou inteligenci a její přínosy než jejich korporátní protějšky. Dokonce natolik, že se naprostá většina (95 %) IT profesionálů pracujících v malých a středních podnicích cítí naprosto jistě při využívání generativní AI a vidí v této technologii větší příležitost pro růst příjmů. Čtěte více

Případy využití AI ve firemní praxi

18. 7. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: ASPEN PR)
AI začíná znatelně měnit každodenní kancelářskou práci. Zefektivňuje rutinní úkony, jako je vyplňování dotazníků, generování grafů a reportů, a zároveň nabízí pokročilé funkce, jako je automatický přepis hlasu a překlad v reálném čase. Tyto technologie ušetří zaměstnancům hodiny práce, které pak mohou věnovat odbornějším úkolům. Čtěte více

AI může významně pomoci s bezpečností, její provoz však vyžaduje větší datová centra

17. 7. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Savills)
Umělá inteligence získává své uplatnění napříč průmyslovými odvětvími a datová centra nebudou výjimkou. Datová centra pro AI by měla být nejlépe v regionech s dostatkem zelených zdrojů. Čtěte více