Jak pomáhají technologie s oživováním maloobchodu?
Maloobchod v Česku i EU se začíná vzpamatovávat z koronaviru. Mohlo to být horší. Jak se Evropa vzpamatovává z uzavírání obchodů a dalších institucí kvůli pandemii, objevují se první známky oživení maloobchodu, které jsou minimálně zpočátku spíše ve tvaru V než ve tvaru U.
Nejnovější výsledky Eurostatu ukazují, že se v červnu celkový prodej v maloobchodu v EU vrátil na úroveň před pandemií v únoru 2020. Celkový prodej v maloobchodu vzrostl v květnu skokově o 16,4 % a v červnu o dalších 5,2 %. Skokový meziměsíční nárůst zaznamenal v květnu i český maloobchod (10,5 %), v červnu se pak růst téměř zastavil.
Není pochyb o tom, že je toto zotavení křehké. Hrozba druhé koronavirové vlny je každým dnem pro Evropany aktuálnější... Prognóza Evropské komise hovoří o hlubší recesi, než se původně předpokládalo – ekonomika EU v roce 2020 může poklesnout o 8,7 %. To by mohlo otřást důvěrou spotřebitelů i podniků v Evropskou unii. Dopady pandemie jsou jasně zřetelné i v České republice – podle Českého statistického úřadu HDP Česka za druhé čtvrtletí letošního roku poklesl meziročně o 11 %.
Co mohou maloobchodníci udělat pro to, aby revitalizace pokoronavirového maloobchodu pokračovala? Už na začátku roku 2020 čelili maloobchodníci v kamenných obchodech důsledkům měnících se spotřebitelských návyků. Vrásky na čele jim dělal zejména trend nakupovat online od malého počtu velkých globálních společností. Zdá se, že dopad pandemie tyto změny jen urychlil. Podle výzkumu agentury Ipsos vzrostl podíl Čechů nakupujících online mezi březnem a dubnem o deset procentních bodů.
Vrátit zákazníky do kamenných obchodů
Pokud se mají kamenné obchody ubránit, pak je tou nejúčinnější zbraní, aby se přizpůsobily a zavedly moderní technologie. První výzvou po pandemii musí být opětovné ujištění kupujících o bezpečnosti při návštěvě obchodů.
Kromě opatření jako omezení počtu zákazníků v obchodě, značek sociálního odstupu, jednosměrných systémů a obrazovek u pokladen se objevily i nové úkoly pro zaměstnance. Kvůli pandemii musí sledovat počet osob vstupujících do obchodů, radit při čištění košíků a vozíků a s udržováním sociálního odstupu. Vzhledem k tomu, že tato preventivní opatření zde zůstanou i v blízké budoucnosti, využití technologie při jejich automatizaci hraje důležitou roli. To umožní zaměstnancům vrátit se zpět k hlavní náplni své práce – pečovat o zákazníky.

Například technologie pro analýzu počtu zákazníků v prodejně mohou automaticky informovat zákazníky ve frontách vně obchodů, kdy jim bude povolen vstup. Takovéto řešení lze nastavit velmi rychle a přinese to snížení zátěže na zaměstnance u vchodu. Někteří maloobchodníci již podobné technologie používají, například poskytují spotřebitelům v reálném čase informace o tom, jak jsou zaplněná nákupní centra. Taková řešení podpoří jak loajalitu zákazníků, tak pomohou udržovat sociální odstup.
Zaujetí zákazníků v obchodě
Zpráva z průzkumu vývoje maloobchodu do budoucna, provedená těsně před pandemií, uvedla, že 38 % maloobchodníků je přesvědčeno, že zajištění neustálého vývoje konceptu obchodu jim umožní dosáhnout toho, že se k nim budou zákazníci stále vracet. Obchody se podle nich musí neustále vyvíjet, aby konkurovaly dalším značkám a atrakcím v místě prodeje. Důležitost zákaznické zkušenosti přímo v obchodě si pak uvědomuje 33 % prodejců. Zákazníkův zážitek z nakupování je nutné optimalizovat vytvořením příjemné atmosféry při nakupování a zároveň poskytnutím komerčních výhod, které motivují k opětovné návštěvě.
Z dalších technologií mohou maloobchodníci využít například technologii rozpoznávání obličeje, která jim poskytne podrobná demografická data. Ta jim pomohou hlouběji porozumět profilům nakupujících, které využijí k přizpůsobení digitálního marketingu a přizpůsobení nabídky jednotlivým zákazníkům v obchodě.
Představte si zcela bezkontaktní a vám přizpůsobený zážitek. Když vstoupíte do obchodu, aplikace pro chytrý telefon nebo technologie rozpoznávání obličeje upozorní zaměstnance na váš příchod a poskytne jim souhrn vašich preferencí ohledně značek a nakupování. Mohou vás pozdravit jménem, provést vás přímo do VIP prostoru a váš unikátní nákupní zážitek může začít. Když odcházíte, všechny vaše vybrané produkty se shromáždí a zabalí a vy můžete při odchodu zaplatit pouhým úsměvem do kamery u prodejního pultu a nechat biometrická a platební řešení, aby zbytek udělala za vás a elektronicky vám odeslala potvrzení. Jistotu a komerční výhody, které by tento typ nakupování mohl v novém standardu přinést, nelze podceňovat.
Význam automatizace
Už před pandemií považovali maloobchodníci automatizaci v obchodech za důležitou oblast investic a zůstává jí také nyní, aby jim pomohla znovu oslovit zákazníky. V průzkumu vývoje obchodů do budoucna 96 % respondentů uvedlo, že bude plánovat nebo plánuje investovat do automatizace prvků zaujetí nakupujících a 92 % se chystalo investovat do analýzy dat – získat větší přehled o všech oblastech činností obchodu a cesty zákazníka. Inteligentní analýza dat může pomoci v řadě oblastí, jako je poskytování demografických informací a doba setrvání v obchodě, ale i praktických informací, které pomohou optimalizovat využití podlahové plochy a zlepšit efektivitu provozu.
A konečně 95 % maloobchodníků uvedlo, že by chtěli v příštích dvou letech konkrétně investovat do elektronického značení regálů. Řešení pro sledování zásob pomáhají eliminovat prázdné regály – které mohou rozčilovat zákazníky, vytvářet nespokojenost a znamenají ztrátu prodejů. Jak tato řešení, tak i elektronické značení regálů (ESL) automatizují úkoly a uvolňují zaměstnance, aby se mohli více věnovat zákazníkům. Kromě toho mají systémy ESL další potenciální komunikační výhody pro maloobchodníky. Mohou je využít k nasměrování zákazníků ke konkrétním informacím o produktech online nebo k důležitým informacím o složení týkajících se alergenů pomocí QR kódů. Využití najdou také v digitální interakci se zákazníky a doručování přizpůsobitelných a relevantních zpráv, jako je připomenutí sociálního odstupu.
Mnoho maloobchodníků ještě stále uvažuje, jak znovu zaujmout své zákazníky a rozvíjet vztahy s nimi tak, aby oživili maloobchod v nadcházejících měsících. Bezpochyby zde však bude hrát technologie zásadní roli. Více informací o tématu maloobchodu v postkoronavirovém světě naleznete na webových stránkách společnosti Panasonic.
Autor: Sean Taylor, vedoucí oddělení pro maloobchodní řešení, Panasonic Business