Jak pomáhá asistovaná realita zvyšovat produktivitu

18. 6. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dynabook)
Technické oddělení společnosti Robert Bosch České Budějovice spolupracuje při opravách a údržbě různých zařízení s pracovníky, kteří musí v terénu řešit neočekávané situace vyžadující znalosti technologických souvislostí. To vyžaduje mnohdy konzultaci a pomoc se vzdálenými specializovanými odborníky. Řešení může nabídnout např. společnost Dynabook.

Postup hledání nejvhodnějšího technického řešení

Společnost Bosch prozkoumala různé možnosti přenosu hlasu a videa pomocí mobilních telefonů a dalších typů zařízení. Využití mobilních telefonů do jisté míry funguje, nicméně naráží na několik omezení. V první řadě je pro vzdáleného odborníka obtížné pochopit, co přesně se operativní pracovník snaží v místě servisu na kameře ukázat, protože fotoaparát telefonu není v přímém pohledu servisního technika. Přitom je obtížné lokalizovat konkrétní místo, na které je třeba se zaměřit. Dalšími omezujícími faktory je kvalita zvuku a skutečnost, že pracovník nemá při využití telefonu volné obě ruce. Kromě toho neexistuje automatizovaný záznam hovoru a obtížné je také pořizování fotografického a audiovizuálního reportingu.

Při hledání optimálního řešení vyzkoušela společnost různé technologie. Řada z nich narážela na stejný problém – nabízela vhodný způsob vzdálené podpory, ale omezujícím faktorem byla integrace do firemního prostředí a systémů, které vyžadují vysokou míru zabezpečení.

„Věříme, že řešení DynaEdge AR Smart Glass se softwarem VisionDE pomůže našim kolegům výrazně zvýšit produktivitu a efektivitu práce,“ uvedl k nasazení asistované reality od Dynabooku vedoucí projektu Jiří Masopust.

Jaké možnosti asistované reality DynaEdge využívá společnost Bosch Česká republika

Všechny funkce brýlí AR-100 může uživatel spravovat pomocí grafického uživatelského rozhraní viditelného v jeho zorném poli. Ve chvílích, kdy obraz nepotřebuje, může displej otočit. Minipočítač DynaEdge, který je s brýlemi propojen, nabízí několik možností ovládání a navigace. K dispozici jsou velká směrová tlačítka na těle počítače a také dotykový ovládací panel a programovatelná tlačítka na brýlích. Pokročilé softwarové možnosti VisionDE a Windows 10 je navíc možné ovládat hlasem či gesty.

Vzdálený odborný pomocník vidí přesně to, co sleduje a komentuje mobilní technik, a na svém počítači může procházet schémata a výkresy opravovaného zařízení. Po spuštění režimu prezentace může servisní pracovník tyto dokumenty díky brýlím na místě vidět a s odborníkem komunikovat ohledně konkrétního způsobu řešení.

Další praktickou funkcí je možnost natáčení audiovizuálních záznamů a pořizování fotografií bez nutnosti použití aplikace Skype. Uživatel tak může zaznamenat celý proces údržby nebo opravy a ten pak využít pro školení dalších pracovníků nebo jako report provedené práce. Vzdálený odborník může obraz zachycený pomocí brýlí AR-100 uložit, zakreslit do něj poznámky potřebné pro servis a výsledek odeslat zpět do brýlí. Tyto soubory se na minipočítači DynaEdge, který je s brýlemi propojen, archivují. Technik je pak může zpětně zobrazit i po ukončení hovoru.

Prohlížeč dokumentů má integrovanou funkci pro zvětšování, takže lze snadno číst obsah dokumentů obsahující texty psané malým písmem. Všechny funkce lze spravovat pomocí portálu Management Console, který je součástí instalačního balíčku.

První reálné zkušenosti

Společnost Bosch Česká republika nasadila zařízení Dynabook pro asistovanou realitu a zvažuje zavedení do dalších míst po celém světě.

Zařízení bylo úspěšně využito pro podporu během transferu výrobní technologie do závodu v Mexiku. Pracovníci z budějovického závodu tak mohli vzdáleně pomáhat svým kolegům při zprovozňování nebo úpravách výrobních zařízení. Brýle jsou také využívány pracovníky servisu při údržbě během odpoledních a nočních směn. V případě, kdy pracovník narazí na problém, může se nyní okamžitě spojit se specializovaným odborníkem na danou problematiku a situaci efektivně vyřešit v co nejkratším čase přímo na místě.

Tým společnosti Robert Bosch České Budějovice oceňuje mobilitu tohoto řešení a využívá ji k poskytování vzdálené podpory terénním pracovníkům. Přínos použití chytrých brýlí se prokazuje jako efektivní a společnost nyní zvažuje další možnosti jejich využití.

Štítky: 

Podobné články

Poslední kvartál roku 2023 přinesl prudký nárůstu prodeje AR a VR headsetů

19. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Díky zlepšující se makroekonomické situaci a zahájení prodeje nových modelů došlo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC k celosvětovému meziročnímu nárůstu prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu o 130,4 %. Čtěte více

HTC VIVE rozšířilo nabídku profesionálních služeb

1. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: HTC Vive)
Společnost HTC VIVE představila profesionální verzi headsetu VIVE XR Elite Business Edition s podporou LBE softwaru a službami VIVE Business+. Ty usnadní správu celých flotil headsetů i nasazení obsahu v jakémkoli měřítku. Nová edice přináší i nové fyzické doplňky pro ještě důslednější všestrannost a zvýšení pohodlí při delších sezeních nebo při spolupráci více uživatelů. Čtěte více
A/R brýle Sony pro tvorbu 3D obsahu

CES 2024: Audio, video, AR/VR a další oblasti

26. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V předchozích článcích jste se mohli seznámit s novinkami ze světa osobních počítačů, na CESu jsou však samozřejmě k vidění i představitelé mnoha dalších tržních segmentů. Nyní tedy dáme prostor zástupům z oblastí, jako jsou audio a video průmysl, chytré telefony či virtuální a rozšířená realita. Čtěte více

Výdaje na AR a VR se v Evropě do roku 2027 vyšplhají na 8,4 miliardy dolarů

30. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Evropské výdaje na rozšířenou a virtuální realitu podle prognózy IDC dosáhnou do roku 2027 výše 8,4 miliardy USD, což představuje 22,4% pětiletou složenou roční míru růstu (CAGR). Po uvedení zařízení Apple Vision Pro a nového Meta Quest 3 se předpokládá, že VR poroste o něco rychleji než AR a bude ve světě tvořit většinu výdajů na AR/VR. Čtěte více