IT - Cesta z krize proprána v Parlamentu ČR

23. 9. 2009. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
V Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR se 21. září 2009 konal seminář IT - cesta z krize, pořádaný Czech ICT Alliance a Technologickou platformou pro IT služby. Zúčastnili se jej odborníci z oblasti informačních technologií a zástupci politických stran.

Mezi řečníky byli:

  • Poslanec a předseda Unie malých a středních podniků David Šeich (ODS);
  • Ředitel projektu Technologické platformy pro IT služby a Czech ICT Alliance Michal Zálešák;
  • Ředitelka pro business development společnosti Gartner CZ/SK a bývalá ministryně informatiky Dana Bérová;
  • Členka představenstva Czech IC T Alliance a obchodní ředitelka CN Group Hana Šulcová;
  • Člen představenstva společnosti UNICORN, iniciátora soukromé vysoké školy se zaměřením na IT Unicorn College Otto Vitouš;
  • Zastupitel a radní městské části Praha 1 a advokát Antonín Kazda (ODS);
  • Předseda Národního výboru Mezinárodní obchodní komory v ČR a bývalý prezident Hospodářské komory ČR Jaromír Drábek (TOP 09).

Z účasti se omluvili:

  • Zastupitel Ústeckého kraje Jaroslav Foldyna (ČSSD);
  • Výkonný ředitel společnosti Foxconn Miloslav Rut.

Z projevů jednotlivých vystupujících vyplynulo, že:

  1. ICT firmy měly v České republice za minulý rok obrat 600 mld. Kč (33 tis. firem), v porovnání 2,8× větší obrat než Škoda Auto. Tyto firmy zaměstnávají 130 tisíc pracovníků, z toho 111 tis. IT odborníků, což je 4,5× více pracovníků než Škoda Auto.
  2. Průměrný IT zaměstnanec odvádí do státní kasy 29 tis. Kč měsíčně.
  3. Podpora ICT společností je nadstranická a v souladu s programem stran napříč politickým spektrem – zaměstnanci IT firem jsou čistí plátci na účet odvodů a daní (oranžová), společnosti jsou zdrojem velké přidané hodnoty (modrá) a jejich služby produkují minimální emise (zelená).

V rámci semináře padlo několik důležitých a zásadních argumentů, proč si IT odvětví zaslouží v České republice širší politickou podporu:

  • Dle pololetních údajů CzechInvestu do IT míří v ČR více než 1/3 projektů z celkového počtu (s investicí cca. 10 miliard Kč) – o ČR je velký zájem jako o IT destinaci: nastavením vhodných podmínek by bylo možné ještě zatraktivnit podmínky pro vstup kvalitních investorů (investorů, kteří nejdou pouze za levnou pracovní silou, spojenou v případě krachu s kriminální činností).
  • U IT investic nehrozí přesouvání investice na východ pouze kvůli nákladům – jedná se o vysoce specializované činnosti, ne žádné montážní práce, které může dělat kdokoliv.
  • S přílivem IT investic není spojen příliv nekvalifikovaných pracovníků, kteří v případě krize podniku pak páchají trestnou činnost.
  • Zaměstnanci IT společností mají velmi vysoké mzdy (několikanásobně nad průměrem), generují tak vysoké odvody do státního rozpočtu na sociálním a zdravotním pojištěním.
  • Zaměstnanci IT společností netrpí nezaměstnaností (nejsou příjemci podpory v nezaměstnanosti) – nezatěžují úřady práce ani rozpočet sociálních dávek.
  • Obor IT je oborem s vysokou přidanou hodnotou a nízkou energetickou náročností – IT obor není původcem primárního znečištění.
  • Díky IT oboru jsou české firmy konkurenceschop­nější a efektivnější po nasazování sofistikovaných informačních systémů.

Byla představena koncepce rozvoje českého ICT odvětví, jejíž vizí je vybudovat z České republiky jednoznačného středoevropského lídra v oblasti ICT služeb s významnými exportními úspěchy:

Podpora exportu
• DLOUHODOBÉ VELETRHY: Prosadit minimálně tříletou koncepci podpory prioritních veletrhů, podloženou zájmem konkrétních firem a analýzou nákladů a přínosů.

• OBCHODNÍ MISE: Vytvořit nový program podpory oborových zahraničních obchodních misí do prioritních zemí.

• MARKETING ČR V ZAHRANIČÍ: Investovat do budování značky českého IT v zahraničí (ČR = IT, inovace, ne jenom pivo), zařadit IT mezi prioritní témata obchodní diplomacie.

• INCOMINGOVÉ MISE: Podpora incomingových misí, nespjatých s veletrhy, ale podložená reálnými obchodními případy pro více firem.

• SPOLUPRÁCE NA EU TENDRECH: podpora společných nabídek na velkých EU tendrech v oblasti IT

Investiční pobídky a jiné podpory tvorby míst v IT
• KONEC POBÍDEK PRO MONTOVNY: Vypuštění investičních pobídek pro oblast zpracovatelského průmyslu.

• NOVÉ POBÍDKY PRO OBORY S VYSOKOU PŘIDANOU HODNOTOU: Vytvoření nového systému investičních pobídek pro sofistikované o­bory.

• DOSTUPNÉ POBÍDKY: Vytvoření systému pobídek, dostupného i pro menší firmy.

• POBÍDKOVÉ PROGRAMY KRYTÉ EU PENĚZI: Použití stávajících programů podpory – ICT a strategické služby – na krytí pobídek na vytváření pracovních míst.

• FÉROVÉ A VČASNÉ PROPLÁCENÍ NÁROKŮ: zrychlit vyplácení pobídek do výše 100% oprávněného nároku firem (nyní není).

Zvyšování a počtu a kvality lidských zdrojů v IT
• ZLEPŠIT IMAGE IT: Profilovat IT sektor studentům a jejich rodičům jako moderní obor s vysokými mzdami (ne pouze programátoři).

• DŮRAZ NA PŘÍRODNÍ VĚDY na základním a středním školství.

• ŽENY V IT: podporovat vstup více žen do IT sektoru na vhodné pozice.

• SPOLUPRÁCE FIREM S VŠ: programy na podporu spolupráce VŠ se soukromým sektorem.

Podpora poptávky po IT v ČR
• DOTACE NA IT PRO VÍCE FIREM: V mezích možností upravit evropské programy (zejména ICT v podnicích) tak, aby na dotace na pořízení IT dosáhl co největší počet.

• ODPISY: Zrychlené odpisy IT řešení a HW.

• E-GOVERNMENT PROJEKTY: Včasná realizace e-government projektů, podpořených z evropských fondů.

• INTELIGENTNÍ PŘENOSOVÉ SÍTĚ: Podpora investic ČEZ do inteligentních sítí a řídicích systémů.

Další profesní vzdělávání v IT
• PODPORA OBCHODNÍCH DOVEDNOSTÍ v IT: zvýšit obchodní dovednosti pracovníků IT firem a tím zvýšit i jejich úspěch na zahraničních trzích (v omezené míře podporuje program EDUCA).

• PODPORA ODBORNÝCH ZNALOSTÍ: podpora odborných školení, zdokonalování znalostí systémů a technologií, po kterých je poptávka na trhu (z programu EDUCA).

• PODPORA ZAŠKOLOVÁNÍ UŽIVATELŮ IT: díky školení budou zaměstnanci firem lépe ovládat informační systémy, firmy tak budou produktivnější (program EDUCA).

Nejdůležitější výroky řečníků:
Antonín Kazda: „Je nutno investovat do efektivního zavedení IT jako automatické součásti výuky od základních škol tak, aby česká škola patřila mezi evropskou špičku. Daňové asignace, tedy určení užití části daně z příjmu přímo poplatníkem na sociální a jiné nevýdělečné účely, by mělo být směřováno i do oblasti podpory moderního vzdělávání. Považuji za zcela klíčovou další elektronizace styku s úřady, včetně zavedení možnosti volit online v parlamentních volbách.“

David Šeich: „Z 33 tisíc českých ICT firem jsou drtivá většina (98%) malé podniky do 20 zaměstnanců a zaměstnávají 75 tisíc pracovníků. Právě efektivní podporou inovací a exportu můžeme dosáhnout výrazného rozvoje této cílové skupiny, a tím pádem i celého ICT sektoru v České republice.“

Jaroslav Foldyna: „Jsme si dnes v době krize vědomi, že stejně jako v 90. letech, kdy hospodářskou recesi pomohla překonat internetová technologie. Byla to tehdy velmi produktivní kapacita. Rozvoj a orientace na IT technologie jednou z cest jak řešit krizi. Cest nejen v hospodářství, ale i ve veřejné zprávě a politice.“

O Czech ICT Alliance:
Czech ICT Alliance vznikla formálně v září 2005 pod záštitou agentury CzechTrade, vládní České agentury na podporu obchodu a od té doby zrealizovala celou řadu zahraničních aktivit na podporu českého ICT exportu. Nejvýznamnějším projektem byl národní den v rámci veletrhu CeBIT se zaměřením na outsourcing.

Hlavním cílem Aliance je využít výhod České republiky a vybudovat silnou značku kvalitního českého ICT a také napomoci získat firmám konkrétní kontakty na potenciální zákazníky, jež přetvoří v úspěšně realizované projekty. A právě ty jsou tím nejlepším PR českého ICT v zahraničí.

O Technologické platformě pro IT služby:
Cílem projektu je definovat vizi rozvoje českého IT, rozpracovat a prosazovat konkrétní opatření. Technologická platforma pro IT služby je otevřená pro všechny subjekty. Iniciátorem jejího vzniku byla Czech ICT Alliance.

Nejdůležitějšími činnostmi platformy jsou: podpora rozvoje znalostní ekonomiky v ČR; příprava a realizace společných vzdělávacích projektů; zpracování strategických dokumentů podložených analýzami a znalostí trhu; marketing českého IT v zahraničí, obchodní mise (ve spolupráci s agenturami CzechInvest a CzechTrade); dotační informační podpora pro IT firmy; marketing IT v ČR.