Internetová konkurence otevře další výdejní místa

19. 8. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: LN a DCD Publishing)
Internetové řetězce přiostřují konkurenční boj. Objednané zboží u předních e-shopů bude možné vyzvednout na ještě více místech než nyní. Svoje výdejní místa plánuje rozšířit Internet Retail, Mall.cz i CZC.cz.
Foto: Sxc.hu

Zprávu jako první přineslo včerejší vydání Lidových novin. V článku se píše, že Kasa.cz otevře do konce roku v Česku tři nové prodejny, internetová nákupní galerie Mall.cz čtyři kamenné pobočky a další připravuje i Czech Computer (CZC.cz). My jsme zjišťovali další podrobnosti.

Internetové řetězce Internet Retail (sdružující mimo jiné obchody Kasa.cz a Obchodní-dům.cz) Mall.cz a CZC.cz opravdu plánují otevřít další kamenné obchody, nicméně půjde o výdejní místa, nikoliv o klasické obchody. Tímto krokem chtějí rozšířit možnosti nákupů zákazníkům přímo u obchodníka a také umožnit vyzvednout si zboží osobně v jednotlivých částech České republiky.

Internet Retail

Na dotaz k novým provozovnám jsme od Jitky Součkové, marketingové ředitelky Internet Retail získali následující odpověď: „Navážeme na koncept Kasa House, který od podzimu loňského roku úspěšně funguje v Praze na Černém Mostě. Kamenné výdejny jsou určitě dobrou konkurenční výhodou e-shopů, protože je stále velké procento zákazníků, kteří si chtějí zboží vyzvednout osobně, ať už z důvodu nechuti platit poštovné nebo proto, že si chtějí zboží nejdříve důkladněji prohlédnout.“

Kde se budou nově otevírané pobočky nacházet, jsme však nezjistili. Jen připomeňme, že obchody Kasa.cz a Obchodní-dům.cz nedávno zavedly další novinku v podobě služeb české pošty Balík do ruky a Balík na poštu. Kasa.cz a Obchodní-dům.cz loni utržily 2,05 miliardy korun. Letos by to mělo být ještě o miliardu více.

Mall.cz

Michala Gregorová, PR manažerka Mall.cz nám k nově otevíraným pobočkám prozradila: „Půjde o výdejní místa, nicméně počítáme s tím, že zboží, o které je největší zájem, by na pobočkách mohlo být skladem.“ Příští týden otevře Mall.cz výdejní místo u metra Nové Butovice a v zápětí na to přesune brněnskou prodejnu do nových prostor. Není to přitom tak dlouho, co přesunul také pražskou pobočku na Chodově (pouze o několik stovek metrů dále od té původní).

Ještě letos počítá s pobočkami v Pardubicích, Olomouci a Českých Budějovicích. Místa vybírají pečlivě a hodně záleží na prostorách, které musí být zákazníkům dostupné a zároveň vhodné pro logistiku firmy. U těchto prodejen se nepočítá s tím, že by byly provozovány jako tzv. franšízy. Co se týká novinek České pošty, zatím o ní nemají bližší informace. „V dopravě se snažíme neustále nabízet vylepšení pro větší komfort zákazníků, a to se všemi našimi dopravci,“ dodala Gregorová. Tržby za minulý fiskální rok (končící letos v březnu) činily 3,23 miliard korun.

CZC.cz

Czech Computer v odpovědích směrovaných nám zdůraznil, že nemá pouze výdejny, „Jen některé naše pobočky slouží jako výdejny. V Praze na Hájích, v Brně a v Příbrami jde o klasické prodejny se showroomem, kde zákazník může nakoupit stejně, jako v klasické kamenné prodejně,“ řekl nám Martin Brablec PR manažer CZC.cz. Na těchto místech společnost sbírá zkušenosti s tímto způsobem prodeje a uvidí, zda některou ze současných výdejen v budoucnu nepromění více na klasickou prodejnu.

V nejbližších dnech přitom otevře další výdejny v Plzni, Liberci a Ostravě a velikostí nepřevýší stávající výdejny. Do budoucna přitom nevylučuje, že své pobočky bude rozšiřovat i formou franšíz. Nové služby přepravy České pošty jsou nyní ve fázi testování a pokud se osvědčí, rádi je zákazníkům nabídnou.

Novinkou, která je zatím přístupná jako beta, je inovovaná podoba elektronického obchodu (https://beta.czc.cz). CZC.cz vedle růstu obratu pocítil také nárůst zákazníků. Firma to přisuzuje reklamní kampani a zlepšující se logistice. „V tomto roce jsme posílili naši marketingovou komunikaci, která je zaměřena zejména na zviditelnění značky a získání nových zákazníků. Podporou jsou nám i změny v logistice, které vedly k nárůstu našich skladových zásob. Rostoucí počet zákazníků, kteří u nás v minulosti dosud nikdy nenakoupili, je potěšující, ještě lepší je ale fakt, že se k nám tito zákazníci po prvním nákupu vracejí,“ řekl Marek Šalanda marketingový ředitel společnosti. Společnost Czech Computer v letošním roce očekává obrat 1,3 miliardy korun.

Mironet, T.S.Bohemia, Alza.cz a Alfa Computer

Poněkud jiná situace je u dalších IT internetových řetězců. Například společnosti Mironet a T.S.Bohemia (dříve spíše známý jako distributor a subdistributor IT), vybudovaly v posledních měsících své pobočky, které nejsou pouze výdejnými místy. Mironet jich má 25 (některé jsou tvořeny franšízami) a T.S.Bohemia jedenáct. Hospodářské výsledky Mironetu za loňský rok nejsou známé a T.S.Bohemia v roce 2010 dosáhla tržeb ve výši 1,5 mld. korun.

Alza.cz šla také cestou výdejových míst. Těch má nyní po republice rozmístěno celkem 18, a pokud si zákazník nechá doručit zboží na jednu z nich, musí počítat s manipulačním poplatkem 20 korun. Alza.cz loni utržila 5,6 miliardy korun.

Za povšimnutí stojí i ostravská Alfa Computer. Ta letos v Brně otevřela klasickou prodejnu s možností nakupit ihned a v Ostravě – Hrabová má výdejnu.