Infografika: Fotoaparáty se nakupují především na internetu
Pozadu ale nezůstávají ani ženy. Ač nejsou hlavní nákupčí silou, jejich síla roste například v návštěvnosti fotografických kurzů. Údaje vyplývají z průzkumu společnosti Megapixel.
62: 38 – takový je poměr nákupů v e-shopu proti kamenné prodejně. Necelou třetinu zákazníků tvoří ženy (28 %), nejsilnější kupní sílu představují muži (72 %). „Zájem žen ale každým rokem stoupá, sledujeme to nejen na podílu nakupujících, ale také na podílu žen, které se účastní našich fotografických kurzů, v současné chvíli je jich nadpoloviční většina, přesně 62 %,“ řekl Tomáš Matějček, majitel společnosti Megapixel.
Z nakupovaných typů jednoznačně vedou kompakty (kupuje je 62 % zákazníků), necelá třetina (28 %) dává přednost profesionálnějším zrcadlovkám a jen desetina zákazníků kupuje kompakty s výměnnými objektivy. V kusovém vyjádření tedy obrat tvoří jednoznačně kompakty, v hodnotovém vyjádření do popředí výrazně vystupují právě fotoaparáty s výměnnými objektivy. Zatímco běžný uživatel sáhne nejčastěji po kompaktu s ultrazoomem a odolných kompaktech, se kterými lze bez obav cestovat po světě, profesionál si vybírá zrcadlovky se snímačem o velikosti kinofilmu, tedy full frame. Z příslušenství se pak nejčastěji poptávají paměťové karty, pouzdra na ochranu a filtry na objektivy. Z hlediska sezónnosti mají fotoaparáty dvě silné špičky – červen a červenec, kdy lidé pořizují výbavu na dovolenou, jsou stejně silné jako listopad a prosinec, kdy se fototechnika stává oblíbeným vánočním dárkem.
„Nejoblíbenější a nejprodávanější je v tuto chvíli Nikon D5100 +18-105 mm VR, následovaný Canonem (EOS 600D+18-55 mm IS II), Panasonicem (Lumix DMC-FS40 černý), Sony (CyberShot DSC-RX100) a pětici nejoblíbenějších uzavírá Panasonic Lumix DMC-FZ62,“ řekl prodejní trendy Tomáš Matějček.