IDC: Prodej PC ve druhém čtvrtletí 2011 vzrostl o 2,6 %
Podle IDC vzrostl prodej počítačů na celosvětovém trhu ve druhém čtvrtletí roku 2011 meziročně o 2,6 procenta. Stejně jako v prvním čtvrtletí roku 2011 patřily Spojené státy a západní Evropa mezi slabší regiony, což odráží omezenou poptávku na vyspělejších trzích, zatímco rozvíjejícím se oblastem (především Latinské Americe a Asii/Pacifik kromě Japonska) se dařilo lépe.
- 19. 7. 2011
- 3 min
„Tyto předběžné výsledky nadále odrážejí tlak od konkurenčních produktů, spotřebitelů a podniků, stejně jako opatrné výdaje,“ řekl Jay Chou, vedoucí výzkumný analytik IDC. „Přesto by měly propagační akce výrobců v druhé polovině roku, stejně jako loni, podpořit růst prodeje.“
„Prodej počítačů na americkém trhu i nadále klesá ve druhém čtvrtletí roku 2011, a to především v důsledku tří faktorů. Prvním z nich je pokračující pokles poptávky po netboocích a s tím souvisejících zásob. Druhým faktorem je vliv obtížně udržitelného dvanáctiprocentního nárůstu z druhého čtvrtletí roku 2010 a třetím faktorem je zmírnění poptávky firemních zákazníků, kteří se zaměřují na zvyšování podílu jejich IT rozpočtu v nových IT řešeních, jako je cloud a virtualizace a snížený zájem spotřebitelů, kteří přechází na mediální tablety,“ řekl Rajani Singh, zdrojový analytik. „Vzhledem ke slabosti druhého pololetí roku 2010 očekáváme lepší tržní prostředí v druhém pololetí roku 2011 s mírným tempem růstu ve třetím čtvrtletí (díky začátku školní sezony) a čtvrtém čtvrtletí (díky předvánoční sezoně).“
Jak si vedly jednotlivé regiony
Spojené státy americké – meziroční pokles trhu činil 4,2 procenta, ale přichází jemné ekonomické oživení. První čtvrtletí roku 2011 zaznamenalo nárůst, celkové dodávky přesáhly 17,8 milionu.
Evropa, Střední východ, Afrika (EMEA) – region EMEA tolik nerostl, a to kvůli vysoké hladině zásob u distributorů, která brání silnějšímu prodeji, a to zejména v západní Evropě, kde rozpočet ztenčují PC tablet a smartphony. K nízkému prodeji přispívá i slabá spotřebitelská poptávka. Nicméně střední a východní Evropa (CEE) a Střední východ a Afrika (MEA) pokračovala v expanzi a těšila se celkovému pozitivnímu vývoji.
Japonsko – dopad zemětřesení na poptávku počítačů se ukázalo jako liché, a tak trh dosáhl lepších výsledků, než se vůbec očekávalo, dosáhl tříprocentního růstu. Obavy z nedostatku zásob se nenaplnily.
Asie/Pacifik (kromě Japonska) – zde je nárůst o více než dvanáct procent. Slabý spotřebitelský trh tíží Indie, ale i další klíčové trhy jako je Čína, které vyrovnávají pokračující inflační problémy.
Jak si vedli jednotliví výrobci PC
Společnosti HP se podařilo vyrůst o tři procenta ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2010 a tak je nadále světovou jedničkou, i když zaznamenala mírný pokles objemu prodaných kusů ve srovnání s předchozím čtvrtletím.
Druhé místo patří Dellu, který narostl o 2,8 procenta na celosvětovém trhu. Podařilo se mu zpomalit tempo poklesu na klíčových trzích v porovnání s prvním čtvrtletím.
Lenovo předstihlo společnost Acer a umístilo se tak na třetím místě výrobců počítačů na celosvětovém trhu. I nadále těží z výsledků svého kanálu, který expandoval na trhy mimo Asii/Pacifik. Lenovo nasbíralo významné zisky v USA a Japonsku. Ve všech regionech byl zaznamenán pozitivní růst a celkový objem se zvýšil o téměř 23 procent.
Dodávky Aceru, který klesl na čtvrtou pozici, nadále klesaly oproti loňskému roku, avšak pomalejším tempem než v prvním čtvrtletí.
Asus vzrostl o šest procent a předstihl tak Toshibu, čímž se dostal na páté místo. Hlavní část notebooků se dařilo prodat zejména na rozvíjejících se trzích.
| Celosvětový prodej PC ve druhém čtvrtletí roku 2011 (v tisících kusech) | |||||
| Výrobce | 2Q11 počet prodaných kusů | 2Q11 podíl na trhu (%) | 2Q10 počet prodaných kusů | 2Q10 podíl na trhu (%) | 2Q11/2Q10 změna (%) |
| HP | 15 263 | 18,1 | 14 823 | 18 | 3 |
| Dell | 10 927 | 12,9 | 10 626 | 12,9 | 2,8 |
| Lenovo | 10 276 | 12,2 | 8 363 | 10,2 | 22,9 |
| Acer | 9 160 | 10,9 | 10 190 | 12,4 | -10,1 |
| Asus | 4 468 | 5,3 | 4 216 | 5,1 | 6 |
| Ostatní | 34 320 | 40,7 | 34 070 | 41,4 | 0,7 |
| Celkem | 84 413 | 100 | 82 289 | 100 | 2,6 |