GDPR se vztahuje i na bezpečnostní kamery v prodejnách

1. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Axis Communication)
Nařízení GDPR od května 2018 zpřísní ochranu soukromí i v oblasti pořizování záznamů z bezpečnostních kamer. Veřejnost změny může pocítit například při návštěvě prodejen, kde se podle společnosti Axis kamerové systémy používají čím dál intenzivněji. Majitelé prodejen se nyní musí připravit především na to, že návštěvníci mají právo na plnou informovanost.

Množství a kvalita bezpečnostních kamer ve veřejných prostorách neustále roste a velké procento těchto kamer provozují retailové řetězce. „Kamery speciálně navržené pro videodohled prodejen tvoří v současné době zhruba 12 % všech našich prodaných kamer ve východní Evropě, a jejich prodeje se zvyšují,“ řekl Dalibor Smažinka, specialista ze společnosti Axis Communications. „Inteligentní kamery v obchodech slouží nejen k prevenci kriminality a odhalování krádeží, ale plní také provozní a marketingové úkoly – například počítají návštěvníky, vytvářejí demografická data a pomáhají regulovat fronty u pokladen.“ Pořizování videozáznamu však spadá do kategorie shromažďování osobních dat. Specialisté na videodohled a právníci proto upozorňují, že evropská směrnice GDPR týkající se ochrany dat, která začne platit od května 2018, vyžaduje od majitelů prodejen s kamerami, aby podnikli určité konkrétní kroky.

Cedulka „Prostor je monitorován“ nebude stačit

V souvislosti s pořizováním kamerových záznamů budou muset majitelé prodejen podle GDPR zajistit ochranu soukromí několika různými způsoby. Jeden z nich souvisí s tím, že každý návštěvník bude mít od května 2018 právo na přesnější informace. „Obyčejná informační cedulka s obrázkem kamery stačit nebude,“ uvedla advokátka Janka Brezániová. „Návštěvník prodejny si bude moci stěžovat, pokud se nikde nedozví například totožnost a kontaktní údaje správce kamerového systému, účel zpracování nebo dobu, po jakou se záznam uchovává.“ Tyto informace může provozovatel prodejny zpřístupnit například na webové stránce. Cedulka na místě by ale měla přesně uvádět, kde lze tyto informace nalézt. „Stejně tak doporučujeme, aby zaměstnanci v daném prostoru byli odpovídajícím způsobem vyškoleni tak, aby byli schopni na dotazy týkající se kamer kvalifikovaně odpovědět,” uzavřela Brezániová.

David Capoušek z firmy NetRex, která spravuje stovky kamer v různých prodejních řetězcích, ale tvrdí, že přísnější nároky na ochranu soukromí nebude problém splnit: „Data jsou šifrovaná a přístupy k videu jsou přísně omezené. Záznamy se uchovávají jen po nejnutnější dobu pouze kvůli ochraně majetku a personálu, pak se automaticky mažou, další statistická data z kamer jsou již anonymní. Aktuálně spolu s majiteli prodejen připravujeme postupy, jak zpřístupnit všechny informace o kamerách komukoli, kdo o to bude mít zájem."

Štítky: 
GDPR, Bezpečnost, IP kamery, Videodohled, Axis Communications

Podobné články

Co přinesly dva roky s GDPR?

27. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, neboli General Data Protection Regulation (GDPR), nabylo účinnosti 25. května 2018. Kolem tohoto data se zdálo, že nastává naprostá právní revoluce a „nezůstane kámen na kameni“. Dva roky účinnosti nařízení však ukázaly klidnější vývoj, i když rozhodně nelze tvrdit, že se nedělo nic zajímavého. Čtěte více

Spotřebitelé volají po důslednější ochraně osobních údajů

6. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: EY)
Devět 9 z 10 Čechů je velmi opatrných při zveřejňování osobních a finančních údajů na internetu, i když jde o web značky, kterou zná. Skoro třetina z nás (31 %) souhlasí s tvrzením, že nabídka komunikačních služeb je velmi složitá. Mimo televizi sleduje filmy přes jiná zařízení 62 % Čechů, v zahraničí je to třetina domácností. Čtěte více

GDPR: Zažíváme klid před bouří?

22. 7. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zyxel)
Možná si ještě vzpomenete na všechny ty žádosti o souhlas se zasíláním emailů, které jste dostali loni na jaře, než 25. května 2018 nabylo účinnosti Všeobecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Od té doby jakoby toto téma upadlo v zapomnění. Čtěte více

Zavedení GDPR zlepšilo informační zabezpečení firem, edukace zaměstnanců však pokulhává

28. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Před rokem vstoupilo v Evropské unii v účinnost Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Nařízení přineslo jednotný právní rámec, který zajistil všem občanům EU stejnou ochranu jejich osobních a citlivých údajů. Firmy reagovaly a investovaly do zabezpečení a ochrany citlivých dat. Čtěte více