Novinky

Dopad pandemie na malé firmy – proč je nezbytné změnit přístup k technologiím?

Malé firmy zaměstnávají napříč kontinenty miliony lidí a přispívají tak velkou měrou ke zvyšování životní úrovně ve všech koutech světa. Přesněji řečeno představují okolo 90 % podnikatelské populace a více než 50 % celosvětové zaměstnanosti.

František Doupal
Zdroj: Kaspersky
  • 29. 6. 2020
  • 5 min

I proto Valné shromáždění OSN jako projev uznání tohoto sektoru vyhlásilo 27. červen dnem Mikro-, malých a středních podniků. Cílem tohoto dne je zvýšení povědomí veřejnosti o roli těchto firem na udržitelném rozvoji.

Protože se dnes spousta malých firem potýká s následky koronavirové krize, jsou podobné iniciativy o to důležitější. Vzhledem k tomu, že malé a střední firmy chtějí opět nastartovat svoji produktivitu, je nyní správný čas na to se z krize ponaučit a zavést vylepšení, která organizace nakopnou kupředu.

Technologie jako nástroj přežití

Aby se malé a střední firmy přizpůsobily provozu během pandemie a mohly nadále fungovat, musely do svých procesů zavést a začít využívat nové technologie. Ke slovu tak přišly aplikace pro vzdálenou spolupráci kolegů nebo specifické nástroje pro online prodej. V průzkumu organizace Connected Commerce Council 76 % malých podniků z USA uvedlo, že se po koronavirové krizi spoléhají na digitální nástroje více než tomu bylo před krizí. Třetina navíc uvedla, že by bez jejich použití musela výrazně omezit nebo zcela ukončit své podnikání.

Názory a přístupy k implementaci technologií jsou ale u každé firmy zcela jiné. Některé se domnívají, že nejsou připraveny na takovou změnu a zdráhají se zavádět technologie i za normálních okolností. Přitom náhlá změna obchodního prostředí, jaké jsme byli letos svědky, jasně dokládá důležitost zavádění nových technologií do pracovních procesů. Nemusí ale jít o dramatické změny, jako je implementace umělé inteligence nebo internetu věcí. Na mysli mám spíše používání technologií, které zefektivňují běžnou práci – cloud nebo uživatelsky přívětivější software.

Zavádění cloudu vs realita

I když se o cloudu a SaaS mluví relativně často a odborníci považují tempo jejich zavádění ve firmách za poměrně vysoké, používá stále spousta firem s maximálně 250 zaměstnanci „on-premise“ řešení. Podle průzkumu společnosti Analysys Mason jsou cloudové aplikace pro tyto firmy nejvyšší prioritou a 60 % z nich plánuje zvýšit výdaje v této oblasti. Průzkum ale také odhalil, že „on-premise“ řešení stále dominují ve firemních odděleních jako je výroba, nákup nebo management.

Karanténní opatření odhalila, do jaké míry jsou společnosti připraveny přesunout veškeré kancelářské aktivity do online prostředí. Ty, které využívaly pouze „on-premise“ infrastrukturu, se potýkaly s tím, že jejich IT administrátoři neměli k dispozici nástroje ani znalosti, jak vzdáleně spravovat počítače zaměstnanců.

Přechodu na cloud nejčastěji brání nejistota, rizika a problémy s dodržováním předpisů a v neposlední řadě nedostatek zdrojů. Poslední jmenované je podle IT manažerů nejčastější překážkou, protože ve svých firmách musí udržovat funkční infrastrukturu s nízkými ne-li žádnými rozpočty. Je pochopitelné, že se v současné době mnoho firem soustředí na minimalizování následků omezeného provozu, kvůli čemuž jdou strategické vize stranou. Jakmile ale krize odezní, bude důležité se k plánům vrátit a upravit své IT podle získaných zkušeností.

Nechuť ke změnám

Někdy se i malé změny, které vedou k lepšímu a snazšímu užívání dané technologie, nesetkají s nadšením.

Rád bych uvedl příklad, se kterým se v Kaspersky pravidelně setkáváme. Jednotlivé funkce našich produktů pravidelně aktualizujeme tak, abychom zlepšili uživatelský komfort. Některé manuální procesy tak automatizujeme, čímž se zjednodušuje ovládání zabezpečení. Zákazníci jsou ale navyklí na manuální ovládání, a tak se obrací na náš tým zákaznické podpory, jestli by nešlo tyto funkce vrátit. Starší verze našeho endpoint bezpečnostního produktu pro Windows tak například měla možnost ručního spravování aktualizací s možnostmi jejich spuštění nebo zastavení. V novějších verzích jsme tuto možnost nahradili automatickými aktualizacemi, aby se snížil počet nutných ručních zásahů IT administrátorů. Tlačítko „aktualizace“ zmizelo a aktualizace se automaticky stahovaly i když na zařízení nikdo nepracoval.

V návaznosti na tuto aktualizaci obdržel náš tým zákaznické podpory desítky dotazů, protože si zákazníci mysleli, že produkt nefunguje správně. Ptali se na to, kde manuální funkci najít, jak ji v nové verzi používat, proč zmizela a jestli ji lze vrátit. Tato reakce zákazníků nám přinesla důležité ponaučení – všechna vylepšení je důležité zákazníkům pečlivě vysvětlit, aby pochopili jejich výhody.

Změny bývají nepříjemné, jsou ale nevyhnutelné

Pandemie COVID-19 přinesla spoustu těžkých zkoušek pro mnoho malých firem. Pokud ale existuje něco pozitivního na celé krizi, pak je to připravenost na změny. Všechny výše zmíněné příklady se netýkají pouze vědomého rozhodnutí přejít na cloud, nebo částečné změny způsobu práce. Jde především o celkovou změnu myšlení. Firmy by měly být připravené pružně měnit své pracovní postupy, především pokud změna přináší zjednodušení. Nemusí jít o obrovské celofiremní změny, stačí malé, které usnadňují každodenní rutinu. Tento způsob myšlení firmy ocení především v krizových situacích, jakou je ta současná, kdy musejí transformovat chod firmy za pochodu a v návaznosti na vnější okolnosti. Osobně doufám, že se současná krize nebude opakovat, ale vždy je lepší být připraven.

Autor: Alexander Moiseev, Chief Business Officer v Kaspersky