Dle ČSÚ v ČR inovuje méně než polovina podniků

7. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
V období 2016–2018 inovovalo v Česku své produkty nebo podnikové procesy 47 % podniků, ve skupině velkých podniků to bylo 74 %. Inovace firmy nejčastěji provádějí ve vlastní režii.

Mezi nejvíce inovativní odvětví se řadily podniky z odvětví informačních a komunikačních činností, kde inovovalo 65 % z nich. Ve zpracovatelském průmyslu dosáhl podíl inovujících podniků 51 %. Zde byl premiantem v zavádění inovací farmaceutický průmysl (80 %). V automobilovém průmyslu zavedlo inovace 56 % podniků. Častěji inovují velké firmy.

Společnosti se u svých inovačních aktivit více soustředily na inovace podnikových procesů, které v období 2016–2018 zavedlo rovných 40 % firem. Spadají sem inovace vnitřních procesů, inovace marketingových metod a inovace spojené s organizačními změnami. Nový či podstatně zlepšený výrobek či službu na trh uvedlo 27 % podniků.

„V roce 2018 dosáhly tržby firem s produktovou inovací téměř 4,2 bilionu korun. Za inovované výrobky však utržily 1,1 bilionu korun a většina tržeb tak pocházela z prodeje neinovovaných produktů. Pouze v elektronickém průmyslu utržily podniky více za inovované produkty než za neinovovanou produkci, a to v poměru 61 % ku 39 %,“ upozornil Václav Sojka z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Nejčastějším výsledkem produktových inovací bylo zvýšení kvality stávající produkce, kterou uvedlo jako hlavní výsledek 37 % firem s produktovou inovací. Jen 6 % uvedlo vstup na nové trhy z hlediska poskytovaného sortimentu a 3 % z hlediska geografického.  

Podniky vyvíjejí produktové inovace i inovace podnikových procesů převážně ve vlastní režii. „Jen 28 % inovativních firem uvedlo, že na inovacích spolupracuje s jiným subjektem. Nejčastěji jde o spolupráci s jejich dodavateli, u firem pod zahraniční kontrolou pak s podniky v rámci své podnikové skupiny. S vysokými školami, jako v pořadí druhým nejčastějším partnerem, spolupracovalo 11 % inovativních podniků,“ řekla Eva Myšková Skarlandtová, vedoucí oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Firmy v roce 2018 investovaly do inovačních aktivit 151 miliard Kč, z toho do výzkumu a vývoje, jak vlastního, tak i nakoupeného, to bylo 55 miliard Kč. Pořízení strojů, zařízení, budov a softwaru tvořilo polovinu celkových investic do zavádění inovací.

Největší část celkových výdajů na inovace (71 %) byla vynaložena podniky ve zpracovatelském průmyslu. Zde nejvíce vydaly na inovační aktivity (25 miliard Kč) firmy působící v automobilovém průmyslu. Celkově podniky investovaly do inovací 2,1 % svých tržeb. Nejvyšší podíl (5,3 %) zaznamenaly podniky působící v informačních a komunikačních činnostech.

Významnou roli hraje veřejná podpora inovačních aktivit. V období 2016–2018 využilo některou formu veřejné podpory 28 % inovujících společností. Ze zdrojů EU i z veřejných zdrojů ČR to bylo shodných 17 % inovujících firem. Důležitá je podpora inovačních aktivit ze strany EU zejména pro středně velké podniky.

Více informací naleznete na webu ČSÚ.

PřílohaVelikost
PDF icon prezentace_-_inovacni_aktivity_firem.pdf769.5 KB

Podobné články

Co přinese podle Dell Technologies druhá polovina roku 2021?

3. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell Technologies)
Předchozích 12 měsíců přineslo výraznější urychlení tempa digitální transformace, než si byl kdokoli schopen představit. Dá se tak předpokládat, že do roku 2025 dosáhneme úrovně digitalizace očekávané až v roce 2030. Čtěte více
Dan Dery, viceprezident pro globální produkty společnosti Motorola

Technologické předpovědi společnosti Motorola

4. 3. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lenovo)
Zdá se, že rok 2021 bude vzrušující a naplněný množstvím nových trendů, technologií a inovací. Chování spotřebitelů se neustále vyvíjí a technologické společnosti přehodnotily své zaměření na nadcházející rok. Své hlavní předpovědi o tom, co můžeme letos očekávat, sepsal viceprezident pro globální produkty společnosti Motorola Dan Dery. Čtěte více
Foto: Roberto Nickson, Pexels.com

Digitální propast se zvětšuje – klíčová se stává schopnost měnit se a přizpůsobovat

23. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Globální pandemie potvrdila význam technologií, které se staly záchranným lanem ve většině průmyslových odvětví a prakticky všech oblastech výroby a obchodu. Accenture Technology Vision 2021 se zabývá dopadem technologií a jeho vývojem do budoucna. Čtěte více

Jaké trendy se objevují v oblasti dohledové techniky? Nejen AI a hluboké učení

12. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Panasonic)
Bezpečnostní videokamery představují inteligentní technologii, která díky umělé inteligenci (AI) pomáhá v rozvoji firmám i společnosti jako takové. V kontextu pandemie lze aplikace hlubokého učení efektivně využívat pro rutinní organizační úkoly. V roce 2021 se očekává také nástup takzvané hyperautomatizace, i v této oblasti podpoří bezpečnostní kamery plnění základních činností. Čtěte více