Digitální trh změní pravidla a prověří firmy
Svět podniků, a vlastně nejen ten, čekají výrazné změny v celém přístupu k jejich podnikání. Přední analytické světové firmy v tomto směru mluví o algoritmickém podnikání, programovatelné ekonomice nebo DX ekonomice. Bez ohledu na různé názvy tento nový trend spojuje stejný princip – digitální ekonomika. V zásadě jde o přehodnocení celého modelu podnikání, kdy každá firma, která chce uspět, musí být digitální firmou. Taková změna s sebou firmám přinese řadu možností, jak rozvíjet nové obchodní příležitosti, získat přístup na zahraniční trhy a zmodernizovat se.
Digitální transformaci lze označit jako malou revoluci v podnikání, do které je vkládáno velké očekávání, ale na jejímž začátku teprve jsme. Tomu ostatně odpovídají i zjištění analytiků společnosti Forrester, kteří odhadují, že digitální strategii má jen necelá třetina firem ve světě. Odborníci ve společnosti IDC jsou ještě pesimističtější. Podle nich vyvíjí iniciativu v souvislosti s digitální transformací dokonce jen pětina firem. A výjimkou nejsou ani statistiky, podle kterých třetina firem z dnešní světové špičky zaspí dobu, ujede jim vlak digitální transformace a do pěti let buď zanikne, nebo ztratí vliv. Přitom ale platí, že moderní technologie s sebou přinášejí v první řadě obrovské příležitosti. Obchodní hodnota, získaná změnou přístupu, se odhaduje na stovky miliard eur.
Pohled na to, jak vypadá současná situace v praxi, najdeme například u slovenských sousedů. Slovenské firmy, stejně jako ty české, mohou velmi výrazně těžit z iniciativy Evropské unie zavést jednotný digitální trh, který jim může umožnit obrovský rozmach. Například podle portálu digitalnatransformacia.sk jen 7 % malých a středních firem v tomto regionu prodává své produkty a služby do zahraničí. Více než polovina by to s radostí činila, kdyby ve všech zemích EU platila stejná pravidla. Očekává se, že odstranění obchodních překážek mezi členskými státy by mohlo přinést dodatečných 415 miliard eur. Přinese však i obrovskou konkurenci. Proto bude jednoznačně platit pořekadlo: „Kdo bude připraven, nebude překvapen“. Firmy, jenž chtějí využít šanci, kterou jim jednotný digitální trh poskytne, by s inovacemi neměly otálet. Již teď je zřejmé, že vzroste konkurence, dojde k rychlým změnám na trhu při poskytování online služeb a bude také potřeba vyřešit řadu technických změn, jako například zapojení se do systému přeshraniční registrace k DPH.
Transformace se v zásadě dotýká všech firem napříč segmenty, na druhou stranu samozřejmě závisí i na zaměření podniku. Pro výrobní firmy je jednoznačně aktuální princip čtvrté průmyslové revoluce. Nejde jen o jednoduché překlopení existujících procesů do digitální podoby, ale o úplnou změnu myšlení, která umožní využít možností moderních technologií naplno. Vděčným směrem transformace je energetická efektivita. Věděli jste, že už jednoduchý administrativní úkon může přinést obrovské úspory? Nové metody a prakticky permanentní audit přinesou okamžitý přehled energetických výdajů a velké možnosti optimalizace.
Možná využití existují i pro menší a střední firmy v sektorech služeb. Digitální vzdělávání, bezpapírová kancelář nebo mobilní řešení mohou stát málo, ale zároveň být tím rozdílovým kritériem, které stojí mezi úspěchem a neúspěchem. Obrovské možnosti s sebou přináší i trend inteligentních měst. Rozšíření senzorů, internet věcí, big data, to vše jsou věci, které zde budou co nevidět a které mají potenciál úplně změnit život, tak jak ho známe.
Ruku v ruce s digitální transformací jde však také bezpečnost. Ta bude alfou a omegou digitálního světa. Ochrana před kybernetickým zločinem se stane jednou z nejdůležitějších otázek, kterými se budou firmy zabývat na úrovni nejvyššího vedení. Přínosy, které digitální transformace přinese, je ale jednoznačně převáží.
Autor: Peter Felkner, country head of system integration a managed services ve společnosti Atos