Digitální gramotnost v Evropě pokulhává

7. 8. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Digitální transformace způsobuje na evropských pracovištích revoluci. Nové technologie v kancelářích zjednodušují pracovní procesy, snižují náklady a zrychlují a zkvalitňují nabízené služby. Podle zprávy Evropské komise bude v nedaleké budoucnosti devět z deseti pracovních pozic vyžadovat digitální dovednosti. Jsme na to však připraveni?

Evropská komise se nechala slyšet, že podle jejího aktuálního průzkumu nemá 169 milionů Evropanů ve věku 16 až 74 let – tedy 44 % – ani základní digitální gramotnost. Veškeré zmíněné přínosy digitalizace firem přitom ohrožuje především nedostatek nových specialistů v oblasti IT. S neustálým růstem tohoto problému se snadno může stát, že v roce 2020 bude Evropské unii chybět 500 tisíc až milion profesionálů v oboru informačních technologií.

Není ale možné očekávat, že zodpovědnost za tuto krizi převezmou národní vlády. Vždyť všechny technologické novinky se objevují a zkouší nejdříve u soukromých firem, odkud se teprve dostávají do veřejné sféry. Právě podniky proto pocítí nedostatek digitálně způsobilých pracovních sil nejdříve a nejpalčivěji. Na druhou stranu jsou to právě firmy, které mají možnosti a schopnosti přitáhnout a udržet si schopné IT odborníky a přispět k větší rozvoji digitálních dovedností u svých zaměstnanců. Jak?

Jedním z možných kroků je změna způsobu, jakým k sobě firmy lákají nové zaměstnance. Například britský supermarket Sainbury zaujal nové digitální talenty úspěšnou náborovou kampaní založenou na jedné z prvních počítačových her Space Invaders, na kterou má valná většina dnešních IT odborníků své vzpomínky. Nejen, že supermarket ukázal, že svým budoucím zaměstnancům rozumí, ale povedlo se mu také vybudovat moderní a digitálně přívětivý obraz značky, pro kterou stojí za to pracovat.

Další možnou cestou je do talentů investovat a vychovat si je vlastními prostředky a silami. To se podařilo třeba firmě Google. Například v loňském roce proškolila v digitální gramotnosti milion mladých Afričanů, aby podpořila růst digitálního hospodářství kontinentu a změnila podstatu jeho mediálního a reklamního průmyslu. Každý nemá možnost měnit věci v tak velkém měřítku, ale přesto je to dobrý příklad fungujícího programu schopného změnit věci k lepšímu.

„Dnešní investice do digitální budoucnosti se vyplatí každému podniku, ať už vyšle své zaměstnance na školení digitálních dovedností, které si sami zvolí, nebo podpoří sdílení a učení napříč odděleními v rámci firemních pracovních skupin,“ poznamenal Radovan Pecha, ředitel HR společnosti Canon CZ. Jinak se podle něho firmám může stát, že investice do nových technologií a digitalizace firemních procesů nepadne mezi stávajícími zaměstnanci na úrodnou půdu a bylo by lepší se spolehnout na zajištění těchto činností zvenku formou outsourcingu.

Evropské firmy jsou si sice vědomy prohlubujícího se nedostatku digitálních dovedností, zatím ale neprovádějí žádné aktivní kroky k řešení této situace. Tlak na vzdělávání v oblasti digitálních technologií je přitom nezpochybnitelný a lámou si s ním hlavu i samotní zaměstnanci – 95 % lidí se domnívá, že potřebují nové dovednosti, aby se na pracovním trhu dále uplatnili.

„Firmy by měli jít přání zaměstnanců neusnout na technologických vavřínech vstříc a dát jim prostor posouvat svou digitální gramotnost a dovednosti neustále kupředu. Zajistí si tím nejen maximální návratnost z digitálních investic, ale také snadnější vysvětlování všech změn a zavádění nových pracovních postupů a technologií. Bez motivovaných a digitálně způsobilých zaměstnanců se totiž technologický pokrok může stát naopak překážkou dalšího rozvoje firem a paradoxně může v konečném důsledku nedostatek digitální gramotnosti dále prohlubovat,“ uzavřel Radovan Pecha.

Štítky: 

Podobné články

Jiří Hubený, generální ředitel Kyocera Document Solutions Czech

Kyocera: Tradiční značka s moderním pohledem na inteligentní kanceláře

1. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Kyocera)
S Jiřím Hubeným, generálním ředitelem společnosti Kyocera Document Solutions Czech, jsme hovořili o firemním tisku a zpracování dokumentu v moderních firmách. Vedle aktuálních trendů na následujících řádcích dostaly prostor také produktové novinky, oblast partnerského prodeje nebo ohlédnutí za akvizicí společnosti Janus. Čtěte více

Znalost technologií usnadní rozpoznat hrozby spojené s ekonomickou kriminalitou

2. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ACCA)
Až 80 miliard korun dosahují celosvětové škody způsobené ekonomickou kriminalitou. I přes stále sofistikovanější a bezpečnější informační systémy nabývá ekonomická kriminalita obřích rozměrů a postihnout může jak obří korporace, tak i malé lokální firmy. Čtěte více

Česko a Češi musí přidat v klíčových digitálních dovednostech

17. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Absence individuálních dovedností a kvalifikovaných talentů, pomalé tempo digitální transformace firem, ale i celkové podceňování situace a možných problémů – to jsou aktuální digitální výzvy, kterým čelí česká společnost. Je nutné zvýšit investice do lidí a jejich digitálních dovedností. Právě ty totiž patří k nejhodnotnější měně na trhu práce. Čtěte více

Digitalizace snižuje firmám náklady na zpracování dokumentů o více než polovinu

6. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konica Minolta)
Za posledních pět let zákazníci Konica Minolta v ČR elektronicky zpracovali přes půl miliardy stran formátu A4. Pouhým zavedením automatizovaného přepisu údajů z naskenovaných dokumentů (tzv. vytěžením) ušetřili více než 65 milionů korun. Přestože poptávka po digitalizačních službách v tuzemsku roste, většina firem má v této oblasti stále výrazné rezervy. Čtěte více