Digitalizace je dnes téměř nutností, ve většině firem však zaostává

25. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Bold Interactive)
Až 66 % českých leaderů připouští, že by digitalizace v jejich podniku měla mít širší záběr a 84 % tuší, že v horizontu pěti let budou mít potíže s plněním měnících se požadavků zákazníků. Potřebu zavedení digitálních řešení ukázala také proběhlá krize způsobená pandemií koronaviru, kdy se firmy musely rychle uzpůsobit omezeným podmínkám.

Digitální transformace či digitalizace je zavádění moderních technologií v jednotlivých částech firmy za účelem větší efektivity, flexibility a lepšího přehledu nad celkovým fungováním podnikání. Součástmi digitální transformace mohou být například moderně postavené interní systémy k usnadnění a urychlení komunikace mezi zaměstnanci, digitálně automatizované firemní procesy, nebo modernizované webové stránky strategicky propojené s marketingovými a obchodními aktivitami.

Digitální přerod zahrnuje různé aspekty. „Digitalizaci si můžeme představit jako přechod ze zastaralých způsobů práce k moderním pracovním postupům takovým způsobem, aby využité technologie pracovaly pro lidi, ne proti nim. Účelem digitalizace je určitá úroveň automatizace, která by měla vést k úspoře času, a tím větší spokojenosti a efektivitě zaměstnanců i zákazníků. V neposlední řadě přináší digitalizace lepší strategická rozhodnutí na základě analýzy vnitropodnikových a obchodních dat,“ popsal Daniel Blažek, managing director digitální agentury Bold Interactive. Digitální transformace by měla být ve výsledku kombinací vhodně užitých technologií, správné strategie a promyšleného designu.

Pozor na konkurenci

Současná rychle se měnící doba klade důraz na efektivitu a adaptabilitu. I proto si majitelé firem i jejich zaměstnanci začínají uvědomovat, jak důležitá je modernizace práce a přístupnost služeb a produktů zákazníkům. „Pokud firmy zaspí, čekají je nižší tržby i zisk a nepodaří se jim rozšiřovat tržní podíl. Navíc kolem nich vyrůstá mladá konkurence, která si s výzvami moderní doby poradila lépe,“ vysvětlil Filip Štěpnička, key account manager agentury Bold Interactive. Přechod na moderní technologie je proces, který se nevyplácí podceňovat. Pokud si totiž zákazníci zvyknou na nadstandardní služby konkurence, těžko je firma bude získávat zpět. Rozhodně se nejedná o nutné zlo, ale naopak o příležitost k vybudování konkurenční výhody.

Co vše může digitální transformace přinést

Digitální transformace má dopad na takřka celé fungování firmy. Při dobře zvládnuté transformaci je možné dosáhnout následujících cílů:

  • Vyšší výnosy a zisky 75 % procent manažerů považuje růst příjmů za největší přínos.
  • Nižší náklady 40 % manažerů uvádí snížení nákladů jako největší motivaci pro modernizaci.
  • Vyšší zájem o firmu z pohledu HR – kvalitní zaměstnanci upřednostňují moderní společnosti.
  • Přehled nad podnikáním – nové nástroje umožňují detailní sledování firmy v reálném čase.
  • Rozhodování na základě dat – manažeři i majitelé firem mají k dispozici zcela nové informace, strategická rozhodnutí tak mohou činit na základě tvrdých dat.
  • Spokojenost zaměstnanců – efektivní a pohodlný provoz snižuje riziko odchodu zaměstnanců a zvyšuje efektivitu práce.
  • Připravenost na legislativní změny – nové zákonné povinnosti vytvářejí firmám bez digitální podpory podstatné překážky (například GDPR).

Na co si dát pozor

Výzev, které je třeba překonat, je u digitální transformace hned několik. Je třeba si zejména uvědomit, že jde o časově náročný proces. Pro hladký průběh je třeba počítat s plánem na minimálně 6 až 12 měsíců. „Lákavá může být představa digitální transformace svépomocí, ve většině případů je však lepší se obrátit na odborníka a počítat tak s počáteční investicí. Investice do zkušeného partnera se rychle vrací provozními úsporami a rychlejším rozvojem podnikání. Spolupráce šetří firmě čas i náklady při chybách, které mohou nastat při zavádění svépomocí,“ uvedl Daniel Blažek. V neposlední řadě je potřeba počítat také s nutností školení a vzdělávání zaměstnanců, kteří si na nový systém mohou obtížněji zvykat.

Informace vycházejí z průzkumu společností Dell Technologies, Intel a Vanson Bourne mezi středně velkými až velkými firmami.

Podobné články

EFEKTIVITA, RYCHLOST a INOVACE: Prozkoumejte nové horizonty s produkčními skenery RICOH

2. 2. 2024. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Infomatic)
Jsme nadšeni, že vám můžeme představit nejnovější přírůstky do naší široké nabídky – revoluční skenery RICOH fi-8820, RICOH fi-8930 a RICOH fi-8950. Tyto modely jsou synonymem nejen pro výkon a spolehlivost, ale také pro novou dimenzi inovací ve zpracování dokumentů na produkční úrovni. Čtěte více

Firmy nezvládají digitální transformaci. Co jim činí největší problémy?

22. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Enehano Solutions)
Využívání nových technologií pomáhá firmám zlepšit mnoho věcí od obchodních procesů přes vývoj nových produktů nebo služeb, péči o zákazníky až po řízení lidských zdrojů. Téměř v každé společnosti již digitální transformace probíhá, mnoho z nich však stále dělá chyby, kvůli kterým přichází jejich snaha o digitalizaci a efektivní fungování často vniveč. Čtěte více

Huawei Connect: Zelená budoucnost a rozvoj digitálního světa jdou ruku v ruce

29. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Huawei)
Každoroční událost pořádaná technologickým gigantem Huawei v Paříži vyzvala minulý týden ke společnému urychlení ekologické a digitální transformace Evropské unie. Během dvoudenní konference Huawei Connect bylo pod hlavičkou tohoto tématu uspořádáno více než třicet různých přednášek a seminářů, které posluchačům nastínily současné největší výzvy na cestě k udržitelnosti i jak se k nim staví technologický sektor pomocí nejnovějších řešení. Čtěte více

Marcel Divín: Tiskárny Epson dělají to, co mají

7. 11. 2023. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing a Epson)
Jak se společnosti Epson daří držet krok v éře digitalizace? Čím výrobce pomáhá zákazníkům optimalizovat náklady na tisk a jak podporuje partnery? Které novinky v oblasti podnikového tisku by vám neměly uniknout? To nám řekl Marcel Divín, Branch Office Manager ve společnosti Epson Europe CZ&SK. Čtěte více