Deset spotřebitelských trendů pro rok 2012

14. 1. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Ericsson )
Ericsson představil nejžhavější spotřebitelské trendy, které nás budou provázet následující léta. Z nich mimo jiné vyplývá, že připojení k internetu se stalo stejně nezbytnou součástí života, jako silnice a elektřina, že sociální média nově definují oblast zpravodajství a že každý z nás se nyní může stát poskytovatelem služeb.

Ericsson ConsumerLab (oddělení Ericssonu) zjistil, že jakmile si spotřebitelé jednou pořídili připojení k internetu, stal se internet jednou z posledních věcí, které by se byli ochotni vzdát, pokud by museli omezit své výdaje. Celosvětový výzkumný program Ericssonu vychází z rozhovorů, které jsou každoročně vedeny se 100 000 respondenty ve více než 40 zemích a více než 10 největších metropolích včetně ČR.

Deset spotřebitelských trendů pro tento rok:

1. Možnost připojit se k internetu se stalo stejně nezbytnou potřebou, jako vzduch, který dýcháme. Spotřebitelé prohlašují, že jakmile si jednou pořídili připojení k internetu, stal se internet jednou z posledních věcí, které by se byli ochotni vzdát, pokud by museli omezit své výdaje.

2. Každý se může stát poskytovatelem služeb. Panuje značná poptávka po nových službách. Internet umožňuje firmám a spotřebitelům vymýšlet nová řešení, například aplikace.

3. Sociální média nově definují oblast zpravodajství. Sociální média jsou hnací silou spotřeby obrázků, videoklipů a hudby, nyní však také pomáhají spotřebitelům posuzovat relevantnost zpráv tím, že je umožňují společensky okomentovat.

4. Mobilní telefony hrají významnou roli v každodenním životě. Spotřebitelé projevují největší zájem o mobilní služby, které se přímo vztahují k místům v blízkém okolí nebo místním službám. Zatímco 90 procent všech vlastníků chytrých telefonů s sebou nosí telefon neustále, pouze 80 procent z nich uvádí, že s sebou nosí peníze.

5. Transparentnost je častější než soukromí. Lidé si zvykají žít transparentně a od firem a jiných organizací rovněž očekávají, že budou jednat transparentně.

6. Cloud umožňuje snadno používat různé přístroje. Pro spotřebitele se stává normou sdílení informací a používání více zařízení trvale připojených k internetu, což vede k zavádění většího počtu služeb založených na cloudech. Hlavním faktorem tohoto trendu je snadnost použití.

7. Studie zaměřená na uživatele chytrých telefonů provedená v roce 2011 ukázala, že specializované služby chytrých telefonů i nadále častěji využívají muži, zatímco mnohem více žen používá běžné služby, například hlasové volání, krátké textové zprávy a Facebook. Jelikož chytrý telefon integruje všechny komunikační kanály do jednoho zařízení, tyto telefony si v masovějším měřítku pořizují především ženy.

8. Průzkum ukázal, že 67 procent uživatelů chytrých telefonů má zájem o platby pomocí mobilu. Na platby by se nemělo pohlížet izolovaně, ale měly by být zasazeny do kontextu každodenního nakupování – například ve vztahu k informacím o produktech, bonusovým bodům, stvrzenkám či dokonce navigaci uvnitř nákupních center.

9. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2009 objem mobilních datových přenosů překonal hlasové přenosy a v prvním čtvrtletí roku 2011 představoval dvojnásobek objemu hlasových přenosů. Spotřebitelé se stále častěji připojují k internetu a zařízením, která je obklopují, například k automobilům, prodejním automatům, vstupním branám kontrolujícím jízdenky apod.

10. Spotřebitelé chtějí mít věci pod kontrolou. V době ekonomické nestability nebo výskytu přírodních katastrof, například zemětřesení, pozorujeme, že znovu vzrostl zájem spotřebitelů o služby inženýrských sítí, například o dodávky vody a elektřiny. Podobně platí, že změna v disponibilních příjmech zvyšuje zájem spotřebitelů o získání kontroly nad spotřebou služeb.