ČTÚ: dodržování postupů při přenášení čísel se zlepšilo

29. 1. 2013. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: ČTÚ)
V posledních dvou měsících loňského roku proběhla další z kontrol, ve kterých se ČTÚ zaměřuje na dodržování pravidel přenositelnosti telefonních čísel ze strany operátorů. Na jejím základě a především vzhledem k dalším souvisejícím datům lze konstatovat, že situace v roce 2012 byla podstatně lepší než v roce 2011.

Tehdy ČTÚ evidoval stížnosti k přenosu telefonního čísla u celkem 707 čísel, letos pak pouze u 174 čísel. ČTÚ provádí tyto kontroly periodicky a poznatky z nich mimo jiné využívá při úpravách souvisejícího opatření obecné povahy (OOP).

Celkově bylo při uvedené kontrole posuzováno 101 případů, kdy v 61 případech dostal ČTÚ stížnosti a 40 případů bylo náhodně vybráno z referenční databáze. Potřebné podklady byly k dispozici k 78 přenášeným číslům, z toho ve 39 případech se jednalo o stížnosti účastníků. Pochybení na straně operátora bylo prokazatelně zjištěno v jedenácti případech. U 31 z kontrolovaných případů přenášení čísel se tedy jednalo o neoprávněné stížnosti, kdy operátoři dodrželi stanovené postupy a účastník se dopustil například pochybení při ukončování smluvního vztahu.

Operátoři totiž uchovávají informace o procesu přenesení čísla pouze po dobu, kdy lze uplatnit reklamaci, tedy po dobu dvou měsíců. Pokud na přenesení čísla nebyla účastníkem včas podána reklamace, nelze v mnoha případech s ohledem na časový odstup skutečný stav věci objektivně zjistit. Úřad proto opakovaně upozorňuje účastníky, aby v případě problémů s přenesením čísla podali co nejdříve u operátorů reklamaci.

ČTÚ měnil OOP, kterým se stanoví mezioperátorská pravidla pro přenášení čísel, naposledy v listopadu tohoto roku. Mezi nejvýznamnější změny patří zkrácení lhůty pro přenesení čísla v pevných i v mobilních sítích na čtyři pracovní dny a to, že účastník může požádat o změnu poskytovatele služby a tím přenos čísla i během případné výpovědní lhůty. Nové podmínky budou účinné od 1. září 2013.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

VPortal má nový modul Pevné služby. Ukáže internet v pevném místě i jeho rychlosti

15. 12. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČTU)
ČTÚ spustil novou verzi Vizualizačního Portálu telekomunikačních služeb, tzv. VPortalu. VPortal představuje komplexní vizualizační nástroj, který slouží uživatelům pro porovnávání kvality telekomunikačních služeb na území České republiky Čtěte více

Neomezená mobilní data využívá dle ČTÚ už 22 % respondentů

7. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČTÚ)
Český telekomunikační úřad se v průzkumu podrobněji zaměřil na mobilní trh. Mimo jiné jsme se tak dozvěděli, že služby virtuálních operátorů využívá téměř 11 % respondentů nebo, že 39 % respondentů vynakládá na měsíční provoz svého soukromého mobilu (soukromé SIM karty) 200 až 499 Kč. Jaké další skutečnosti průzkum odhalil? Čtěte více

Infografika ČTÚ: Objem přenesených mobilních i pevných dat raketově roste

4. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČTU)
Český telekomunikační úřad vydal zprávy o vývoji cen a trhu elektronických komunikací v 2022. Jaká jsou hlavní zjištění? Vloni bylo v ČR v prostřednictvím služeb přístupu k internetu v pevném místě přeneseno v průměru téměř 294 GB dat na jednu aktivní přípojku měsíčně – celkově jich bylo v roce 2022 přeneseno přes 14 EB. Celkový objem přenesených mobilních dat dosáhl v roce 2022 více než 943 PB při meziročním nárůstu o 62,9 %. Čtěte více