ČSÚ: Práce na dálku se i díky pandemii stává běžnou

13. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
V době pandemie onemocnění covid-19 v roce 2021 umožňovalo dle ČSÚ zaměstnancům částečně pracovat z domova 60 % podniků. Přes online platformy komunikovala polovina firem, dvě pětiny velkých podniků začaly aplikace pro online komunikaci využívat až v souvislosti se zhoršenou epidemickou situací.

Devět z deseti velkých podniků umožňuje i v době rozvolněných protiepidemických opatření svým zaměstnancům práci z domova. Naopak mezi malými podniky tuto možnost nabízí jen polovina z nich. „Mezi jednotlivými odvětvími nacházíme významné rozdíly, protože některé profese z domova vykonávat nelze. Nejčastěji nechávají své zaměstnance na home officu firmy působící v IT službách, konkrétně 97 % z nich. Následují podniky z oblasti mediálních činností a cestovní agentury,“ uvedla Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. Mezi obory, pro něž je práce z domova nejméně častá, patří dle očekávání stravování, maloobchod, ubytování či stavebnictví. Ve stravování a pohostinství neumožňuje práci z domova ani pětina podniků s deseti a více zaměstnanci.

Pro efektivnější práci z domova řada podniků zaměstnancům poskytuje vzdálený přístup do firemní sítě. Nejčastěji jde o přístup na pracovní e-mail, který v roce 2021 nabízelo 70 % podniků. Ve stejném roce 62 % firem umožňovalo zaměstnancům i vzdálený přístup přes zabezpečené sítě do firemních aplikací a informačních systému (tedy např. na intranet či do účetnictví). „Zatímco mezi velkými podniky s více než 250 zaměstnanci nabízí některým svým zaměstnancům vzdálený přístup k firemním aplikacím a informačním systémům již 97 % z nich, u malých podniků do 50 zaměstnanců tak činí 57 %,“ dodala Kamila Burešová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. V minulém roce navíc polovina podniků používala online komunikační platformy, přičemž velké firmy je využívaly téměř všechny (95 %).

V loňském roce mělo v Česku webové stránky 83 % podniků s deseti a více zaměstnanci. „Potěšující je, že v nabídce některých pokročilých webových funkcí jsou podniky v Česku vysoce nad evropským průměrem. Například možnost zadat online objednávku či rezervaci nabízela v roce 2021 v Česku celá třetina firem. Jde o třetí nejvyšší podíl ze zemí EU,“ uvedl k situaci Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

Také v roce 2021 pokračoval u podniků rozmach v používání sociálních médií a cloud computingu. Podíl podniků s profilem na sociálních médiích poprvé překročil hranici 50 %, placené cloudové služby využívalo 44 % firem, dvakrát více než v roce 2017. Umělou inteligenci používalo v Česku 4,5 % podniků, mezi velkými subjekty jich však byla pětina.

Více informací přináší aktuální publikace Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru za rok 2021.

Podobné články

Prosinec přinesl stabilizaci důvěry v ekonomiku

3. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Souhrnný indikátor důvěry, vyjádřený bazickým indexem, se dle ČSÚ v prosinci meziměsíčně zvýšil o 0,3 bodu na hodnotu 95,5. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů se nezměnil a zůstal na hodnotě 96,2, indikátor důvěry spotřebitelů se po třech měsících výrazného poklesu meziměsíčně zvýšil o 1,9 bodu na hodnotu 92,3. Čtěte více

Na výzkum ICT zařízení a služeb šlo vloni 23 miliard korun

6. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Význam investic do nových digitálních technologií a služeb v Česku výrazně stoupá. Za posledních pět let se výdaje do výzkumu a vývoje informačních a komunikačních technologií a služeb téměř zdvojnásobily a v roce 2020 vystoupaly až na 22,975 miliardy Kč. Čtěte více

HDP vzrostl meziročně o 3,1 %

1. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Podle zpřesněného odhadu vzrostl hrubý domácí produkt ve 3. čtvrtletí mezičtvrtletně o 1,5 % a meziročně o 3,1 %. Na straně poptávky byl mezičtvrtletní růst HDP ovlivněn především vyššími výdaji na konečnou spotřebu domácností a vládních institucí a rovněž změnou zásob. Naopak negativní vliv měla zahraniční poptávka. Čtěte více

Důvěra spotřebitelů výrazně poklesla, podnikatelé jsou mírně optimističtější

25. 11. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Souhrnný indikátor důvěry ČSU se meziměsíčně velmi mírně snížil na hodnotu 95,2, při protichůdném vývoji jeho složek. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 1,5 bodu na hodnotu 96,2, indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 8,1 bodu na hodnotu 90,4. Čtěte více