Chytrá zařízení najdeme prakticky v každé domácnosti, často o tom ani nevíme

17. 8. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset a Seznam.cz)
Chytré spotřebiče a další tzv. smart zařízení, obecně zahrnuté pod pojem IoT či internet věcí, se staly běžným kouskem vybavení českých domácností. Nejčastěji v nich najdeme nejen chytré hodinky a sluchátka, ale stále častěji také audiovizuální techniku a další zařízení. Vybíráme podle přínosu a ceny, bezpečnost neřešíme.

Internetem věcí či IoT se obecně označuje zařízení, které se pomocí internetu dokáže propojit s jiným a lze je tak na dálku ovládat. Takové zařízení – ať už jde o chytrý vysavač nebo hodinky – pak podle své funkce zpracovává poměrně velké množství dat.

Takové zařízení přitom vlastní, podobně jako vloni, téměř tři čtvrtiny (69 %) Čechů. Nejčastěji bychom v českých domácnostech narazili na takzvané wearables (40 %), tedy zařízení, která se nosí přímo na těle jako hodinky, sluchátka, přívěsky, chytré boty apod. A oblíbenost potvrzují také data nákupního rádce Zboží.cz. „Pozorujeme dlouhodobý rostoucí zájem o chytré hodinky. V meziročním srovnání u nás poptávka po nich narostla o 47 %. Kromě chytrých hodinek se těší oblibě i chytré náramky a v nabídce máme třeba i vyhřívané vložky do bot na dálkové ovládání,“ uvedla Kristýna Hořovská, PR specialistka Zboží.cz. Dále v nejvyšší míře vlastníme chytré audio-vizuální zařízení (35 %) a smart příslušenství k osobnímu počítači, jako jsou tiskárny či skenery (32 %). „Na našem srovnávači jsme letos v meziročním srovnání zaznamenali o třetinu vyšší zájem například o tiskárny. Ten ale nepochybně souvisí i s faktem, že si lidé zlepšovali pracovní prostředí doma, a to vzhledem k práci formou home office v době pandemie koronaviru,“ doplnila Hořovská.

Jednoznačně mají o tyto prvky v domácnosti zájem mladší uživatelé od 15 do 34 let. V této věkové skupině je vlastní 81 % uživatelů, naopak v kategorii nad 55 let je vlastní jen polovina lidí.

Velice oblíbené jsou také chytré spotřebiče jako lednice, robotické vysavače či inteligentní pračky. Vlastní je téměř třetina lidí. Chytré systémy využívá necelá čtvrtina lidí v autech a pětina má takto vybavenou domácnost (například termostaty či chytré osvětlení). „Z dlouhodobé perspektivy na nákupním rádci a srovnávači Zboží.cz pozorujeme rostoucí zájem o chytré pomocníky do domácnosti. V meziročním srovnání letošního a loňského roku vidíme například 49% nárůst zájmu o robotické vysavače. Lidé si péči o domácnost rádi zjednoduší a výrobci na to také reagují. V nabídce se nám objevují stále častěji také lednice s více funkcemi i inteligentní pračky,“ dodala Hořovská.

„Samotný termín IoT, Internet of Things, ale překvapivě chápe či zná jen 20 procent respondentů, a to včetně těch, kteří podobné vybavení vlastní. Pokud ale nevíme, co to je a jak taková zařízení fungují, je nepravděpodobné, že bychom je dokázali efektivně a bezpečně využívat,“ uvedl analytik seznamu Darek Pikálek.

IoT ovládáme přes aplikaci

Podstatou chytrých zařízení je možnost ovládat je, respektive s nimi komunikovat na dálku. Nejčastěji lidé využívají aplikaci (71 %), desetina pak využívá online portál v prohlížeči. Část (13 %) respondentů uvádí, že je nijak neovládá.

Pro bezpečný provoz chytrého spotřebiče je klíčové, jakou si uživatel zvolí ovládací aplikaci. Necelá desetina riskuje, když aplikaci vyhledává na internetu. „Z hlediska bezpečnosti je ideální, pokud uživatel aplikaci stahuje z oficiálního obchodu – tedy App Store nebo Google Play. Část uživatelů si však stahuje aplikaci z oficiálních webových stránek výrobce, což lze doporučit jen u opravdu důvěryhodných značek. V oficiálním obchodu aplikace projde alespoň základní bezpečnostní kontrolou a jako uživatel máte jistotu, že v době kontroly neobsahovala žádné rizikové prvky,“ popsal technický ředitel české pobočky ESETu Miroslav Dvořák. „Důvodem, proč uživatelé nestahují ovládací aplikaci z oficiálního obchodu, může být to, že preferují levné chytré spotřebiče z Číny. To s sebou ovšem nese riziko absence její základní kontroly třetí stranou.“

Klíčové jsou připojení i aktualizace, tvrdí experti

Chytrá zařízení pracují s řadou dat a jsou propojená s dalšími, která mohou být poměrně citlivá. Experti proto upozorňují, že je důležité si chytré spotřebiče adekvátně nastavit.

„V první řadě je vhodné mít doma vytvořené vícero sítí a IoT zařízení připojovat k jiné síti než počítače a telefony. Takto ale podle dat postupuje jen 5 % lidí. Většina lidí používá jen jednu síť. Dále je nutné všechna zařízení aktualizovat, což údajně dělá 39 % Čechů. Pětina pak aktualizuje některá a čtvrtina se spoléhá na automatické aktualizace,“ řekl Dvořák. „Alarmující pro mě osobně je, že desetina lidí neaktualizuje vůbec, protože to nepovažuje za důležité nebo neví jak na to.“ Experti si ale pochvalují, že mírně (o 8 %) stoupl počet uživatelů, kteří aktualizují všechna zařízení.

IoT vybíráme podle funkcí, nikoli bezpečnosti

Na trhu existuje nepřeberné množství chytrých zařízení. Češi nejčastěji vybírají podle atraktivity funkcí (55 %), ceny (53 %) a pověsti výrobce (47 %). Bezpečnost zařízení a dostupnost aktualizací předem zvažuje jen pětina zákazníků. Třetina považuje používání chytrých zařízení za pohodlnější a necelá pětina si je koupila, aby šetřila náklady.

Tři čtvrtiny uživatelů považují své chytré zařízení za bezpečné. A to přesto, že 60 % lidí neví jistě, jaká data konkrétní zařízení shromažďuje, a 75 % neví, jak se s jejich daty nakládá.

„Problém je také v tom, že tyto informace nejsou snadno dostupné. V minulém roce jsme se uživatelů ptali, zda se o to, jak výrobce s daty nakládá, zajímají. Zajímalo by to 38 % lidí. Výrobci ovšem tato data nijak výrazněji neprezentují,“ vysvětlil Pikálek.

Jen čtvrtina uživatelů se domnívá, že zařízení nelze nijak zneužít. Většina uživatelů si je vědoma, že zařízení lze nějak napadnout. Například polovina si myslí, že data z těchto spotřebičů lze prodat. Jako další možné incidenty uváděli respondenti sledování domácnosti, zapojení do botnetu nebo rozesílání spamu. „Se všemi případy už jsme se v minulosti setkali. Ačkoli to mnoha uživatelům zní jako sci-fi – vaše lednice opravdu může těžit bitcoiny nebo rozesílat spam,“ potvrdil Dvořák. „Není pravda, že by jakékoli údaje o vaší domácnosti byly bezcenné. Proto vždy apeluji na uživatele, aby bezpečnostní aspekt při nákupu zařízení nepodcenili.“

Údaje vyplývají ze společného průzkumu společností Seznam.cz a ESET.

Podobné články

Deset kybernetických nebezpečí roku 2024: Hrozby, trendy a doporučení

25. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eviden)
S každým rokem roste počet a intenzita kybernetických útoků. Do roku 2025 by pak kyberzločinci měli celosvětově způsobit škody za 10,5 bilionu dolarů. Ruku v ruce s tím pak jde rostoucí zájem firem o služby prediktivní bezpečnosti. Vedle „tradičních aktivit“ poroste i závažnost útoků přes kvantové počítače, umělou inteligenci, 5G infrastrukturu nebo virtuální realitu. Čtěte více

Výhled trhu datových center pro rok 2024

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eaton)
S tím, jak se svět přizpůsobuje digitální transformaci téměř ve všech aspektech každodenního života, se neustále vyvíjí i odvětví datových center. Rychlý vývoj trhů s datovými centry a změny v architektuře a designu datových center znamenají, že na začátku nového roku se odvětví datových center pohybuje ve složitém labyrintu výzev a příležitostí, které slibují změnu v jeho trajektorii. Čtěte více

Firmy vnímají bezdrátové připojení jako cestu k vyšší produktivitě, některé problémy ale přetrvávají

14. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Panasonic Connect Europe)
Nejnovější průzkum společnosti Panasonic Connect Europe zjistil, že firmy očekávají od investic do bezdrátových technologií průměrné zvýšení své produktivity o 32 % během tří let od implementace. Více než třetina respondentů (36 %) uvedla, že 5G je nejdůležitější investicí do bezdrátových technologií v jejich podnikání, přičemž soukromé sítě v kampusech jsou populárnější než sítě veřejné. Čtěte více

Samsung SmartThings for Business rozšiřuje možnosti konektivity B2B obrazovek

2. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Samsung)
Společnost Samsung na veletrhu ISE 2024 v Barceloně předvedla, jak platforma SmartThings vylepší možnosti B2B obrazovek a podpoří konektivitu ve firemním prostředí. Pod heslem „SmartThings for Business“ byly představeny výhody, které IoT platforma nabízí při vytváření propojených a snadno ovladatelných digitálních informačních systémů v nejrůznějších oborech. Čtěte více