Česko a Češi musí přidat v klíčových digitálních dovednostech

17. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Absence individuálních dovedností a kvalifikovaných talentů, pomalé tempo digitální transformace firem, ale i celkové podceňování situace a možných problémů – to jsou aktuální digitální výzvy, kterým čelí česká společnost. Je nutné zvýšit investice do lidí a jejich digitálních dovedností. Právě ty totiž patří k nejhodnotnější měně na trhu práce.

Jak vyplynulo ze studie IDC pro společnost Microsoft, která detailně zkoumala téma digitálních dovedností z pohledu zaměstnavatelů v šesti zemích střední a východní Evropy (CEE) včetně Česka, industriální tradice, inovace a samotné technologie pro úspěch v budoucnosti již stačit nebudou.

Studie „Zpráva o stavu digitálních dovedností v zemích střední a východní Evropy“ jasně potvrdila, že průmyslový svět čelí krizi dovedností. Firmy mají stále větší problém najít zaměstnance s digitálními dovednostmi, především pak v souvislosti s přechodem do cloudu. V provozu i například v personálních a finančních odděleních chybí experti na podnikovou architekturu, analýzu velkých dat (Big Data) nebo pracovníci schopní sladit IT a obchodní cíle, jako jsou dovednosti ITIL (IT Infrastructure Library). Paradoxní je, že nedostatek digitálních dovedností není u nás ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy vnímán tak urgentně (s výjimkou dovedností souvisejících s AR/ VR a tradičním vývojem aplikací, např. Java a Python). Podíl práce vyžadující znalost umělé inteligence (AI), robotiky a internetu věcí se přitom stále zvyšuje.

„Zvyšování kvalifikace je bezprostřední reakcí na probíhající technologickou a ekonomickou transformaci. Firmy ale stále ještě tráví hodně času zkoumáním tvrdých dovedností. Je čas změnit přístup, podívat také na měkké dovednosti svých lidí, jejich schopnost učit se a pochopit nové znalosti, aby vytvořili pracovní sílu, která se může vyvinout v nová pracovní místa budoucnosti. Stručně řečeno, zvyšování kvalifikace a intelektuální obnova se musí stát samozřejmostí pro každou společnost nebo komunitu, která chce prosperovat,“ řekl Rudolf Urbánek, generální ředitel Microsoft Česká republika a Slovensko.

Ze studie vyplývá, že dnes již necelá polovina tuzemských firem (46 %) má zavedené určité programy rekvalifikace (vs. 53,4 % coby průměr zemí střední a východní Evropy). Bohužel tyto programy se často zaměřují na pracovníky, kteří již mají nějaké digitální dovednosti. V budoucnu se tak ještě mohou dále zvýšit rozdíly mezi vysoce kvalifikovanými odborníky a pracovníky bez významných digitálních zručností a zkušeností.

„V Microsoftu velmi citlivě vnímáme zvětšující se mezeru mezi dovednostmi současníků a potřebami pracovníků budoucnosti. Z tohoto důvodu již nyní nabízíme celou řadu aktivit na podporu celoživotního vzdělávání, s cílem zvýšit odborné a digitální dovednosti pracovníků a pomoci je tak připravit na potřeby budoucího trhu práce. Vybírat je možné z celé řady iniciativ – například Microsoft Learn (zdarma pro technicky zaměřené pracovníky), Microsoft AI Business School (program zdarma pro business), nebo AI School pro vývojáře,“ vyjmenoval Rudolf Urbánek a dodal: „Začít je možné kdykoliv, bez ohledu na to, jaké dovednosti máte. Stačí jen udělat první krok.“

Štítky: 

Podobné články

Jiří Hubený, generální ředitel Kyocera Document Solutions Czech

Kyocera: Tradiční značka s moderním pohledem na inteligentní kanceláře

1. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Kyocera)
S Jiřím Hubeným, generálním ředitelem společnosti Kyocera Document Solutions Czech, jsme hovořili o firemním tisku a zpracování dokumentu v moderních firmách. Vedle aktuálních trendů na následujících řádcích dostaly prostor také produktové novinky, oblast partnerského prodeje nebo ohlédnutí za akvizicí společnosti Janus. Čtěte více

Znalost technologií usnadní rozpoznat hrozby spojené s ekonomickou kriminalitou

2. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ACCA)
Až 80 miliard korun dosahují celosvětové škody způsobené ekonomickou kriminalitou. I přes stále sofistikovanější a bezpečnější informační systémy nabývá ekonomická kriminalita obřích rozměrů a postihnout může jak obří korporace, tak i malé lokální firmy. Čtěte více

Digitalizace snižuje firmám náklady na zpracování dokumentů o více než polovinu

6. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konica Minolta)
Za posledních pět let zákazníci Konica Minolta v ČR elektronicky zpracovali přes půl miliardy stran formátu A4. Pouhým zavedením automatizovaného přepisu údajů z naskenovaných dokumentů (tzv. vytěžením) ušetřili více než 65 milionů korun. Přestože poptávka po digitalizačních službách v tuzemsku roste, většina firem má v této oblasti stále výrazné rezervy. Čtěte více

Zákaznická zkušenost (CX) jako podceňovaný motor digitální transformace

3. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Anect)
Customer eXperience (CX) je stále často velmi podceňovanou součástí firemního marketingu a aktivit, ačkoliv je stále důležitějším nástrojem budování loajality, zásadní možností odlišení se od konkurence, vytváření identity značky i účinným motorem digitální transformace. Čtěte více