České e-shopy často používají nekalé obchodní praktiky

13. 6. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Česká obchodní inspekce (ČOI) za první čtvrtletí tohoto roku provedla 224 kontrol. Porušení povinností bylo zjištěno ve třech ze čtyř kontrolovaných obchodů, konkrétně v 76,3 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo používání nekalých obchodních praktik.
Foto: Sxc.hu

Množství e-shopů každým rokem roste. Zvyšují tak podíl na maloobchodním obratu. Co se však příliš nemění, jsou trvale vysoká rizika těchto nákupů vzhledem k velké míře anonymity prodávajících a nízkému právnímu vědomí spotřebitelů.

České internetové obchody loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci celkově utržily 33 miliard korun. V roce 2009 to bylo o šest miliard korun méně.

Za 1. čtvrtletí roku 2011 zkontrolovala ČOI celkem 224 internetových obchodů, při nichž bylo ověřováno dodržování povinností stanovených pro prodej zboží prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, v tomto případě webových stránek. Kontrola byla zaměřena především na zakázané používání nekalých obchodních praktik (ustanovení § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v návaznosti na ustanovení § 53 a § 53a zák. č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku), dále na plnění povinností prodávajících stanovených přímo zákonem o ochraně spotřebitele, zejména na dodržování poctivosti prodeje, rozsah informací o zboží, ceně a právech při uplatnění reklamace, apod.

Kontroly

InspektorátPočet kontrolSe zjištěnímZjištění v %
Středočeský a Hl. město Praha534381,1 %
Jihočeský a Vysočina171270,6 %
Plzeňský a Karlovarský11436,4 %
Ústecký a Liberecký392666,7 %
Královéhradecký a Pardubický242083,3 %
Jihomoravský a Zlínský484287,5 %
Moravskoslezský a Olomoucký322475 %
Celkem22417176,3 %

Uložená opatření

Na základě zjištěných porušení povinností stanovených obecně závaznými právními předpisy bylo uloženo 124 pokut v celkové výši 457 600 Kč.

Zjištěná porušení

Používání nekalých obchodních praktik bylo jedno z nejčastějších zjištění ČOI při kontrole internetových obchodů, a to v 49,8 procentech případech. Další třetina zjištění (31,8 procentech) se týkala neposkytnutí správných informací o podmínkách uplatnění reklamace, nebo o právech kupujících při rozporu věci s kupní smlouvou.

Typický příklad nejčastěji zjištěného porušení povinností představuje výsledek kontroly u společnosti, která neposkytla v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy informaci o zápisu v obchodním rejstříku a v záručních podmínkách stanovila spotřebiteli v rozporu se zákonem povinnost reklamovat mechanické poškození zboží do tří dnů po dodání zboží. Právo spotřebitele odstoupit od smlouvy uzavřené prostřednictvím prostředku komunikace na dálku v zákonem stanovené 14denní lhůtě bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce podmiňovala povinností vrátit zboží nepoužité, nepoškozené a v původním nepoškozeném obalu. V rozporu se zákonem byla rovněž informace, že kupní smlouvu není možné uzavřít v případě zjevné chyby v ceně, pokud není u daného zboží zcela jasně uvedeno, že se jedná o mimořádnou slevu nebo akci.

Inspektorát

Porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
§ 3§ 4§ 6 § 9§ 10§ 11§ 12§ 13§ 16§ 19Celkem
Středočeský a Praha262321364
Jihočeský a Vysočina7112213
Plzeňský a Karlovarský21115
Ústecký a Liberecký181191333
Královéhradecký a Pardubický201101234
Jihomoravský a Zlínský31211202461
Moravskoslezský a Olomoucký115212829
Celkem11190047476523239

Závěr

Výsledky kontrolní akce potvrdily, že internetovým prodejnám, které jsou v současnosti zřejmě nejperspektivnější oblastí uzavírání spotřebitelských smluv, je třeba věnovat trvale zvýšenou pozornost i přesto, že bude počet těchto obchodů trvale mnohonásobně převyšovat kontrolní kapacity ČOI. Inspektoři se proto zaměří zejména na ty nejvíce problematické oblasti a na šetření podání spotřebitelů na praktiky konkrétních internetových obchodů.