České domácnosti obnovují počítače a nakupují druhé notebooky

7. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Průzkum společnosti Microsoft zaznamenal zvýšený zájem o nákup nových notebooků na českém i slovenském trhu. V nedávné době obnovilo svůj notebook nebo plánuje zakoupit nový 85 % českých respondentů. Na Slovensku je to dokonce 92 % oslovených.

V posledních dvou letech si nový notebook pořídilo 34 % českých uživatelů a více než polovina oslovených uživatelů jej plánuje zakoupit do dvou let.

Zájem o notebooky mezi českou populací neustále roste. Aktuálně již vlastní notebook 86 % domácností. Výzkum nákupního chování uživatelů také potvrdil, že 34 % oslovených zakoupilo nový notebook v posledních dvou letech a zájem o koupi notebooku se stále zvyšuje. Dokonce více než polovina uživatelů plánuje koupi nového notebooku nejpozději do dvou let. Nejen odborníci na moderní technologie a prodejci tento trend vítají. Vývoj technologií jde neustále kupředu a nový notebook přináší uživatelům nejen větší produktivitu, ale také flexibilitu, zajímavější design i lepší zabezpečení dat. Tuto skutečnost si uvědomují i uživatelé na slovenském trhu. Na Slovensku je zájem o notebooky dokonce ještě vyšší, přestože zde alespoň jeden notebook vlastní 92 % representativního vzorku domácností.

Jak Češi nakupují notebooky?

Češi rádi nakupují notebooky z pohodlí svého domova. Až 58 % uživatelů zakoupilo notebook v posledních dvou letech právě v e-shopech. Výběr vhodného notebooku není jednoduchou záležitostí, neboť každý uživatel má jiné a zcela individuální požadavky. Čechům obvykle trvá nákup 2,8 týdne. Ženy dle výzkumu vybírají vhodný notebook delší dobu než muži. Taktéž lidé, pro které jsou IT technologie koníčkem, hledají správný notebook déle z důvodu vyšších požadavků. Hlavním kritériem pro výběr notebooku již nejsou pouze technické parametry, cena nebo operační systém. Stále více uživatelů klade důraz také na design, váhu nebo velikost notebooku. „Notebooky se, stejně jako jiné technologie, stávají součástí životní stylu. Lidé chtějí, aby notebook nejen dobře vypadal, ale zároveň byl i lehký, skladný a mohli si jej vzít kdykoliv s sebou. O vzhled a rozměry notebooku se více zajímají například studenti, IT nadšenci a vysokoškoláci,“ uvedla manažerka komunikace společnosti Microsoft Česko a Slovensko Lenka Čábelová.

Kdo notebooky nakupuje?

Z výzkumu vyplývá, že nový notebook plánují nakoupit v nejbližší době převážně mladí lidé ve věku 18 až 29 let, dále IT nadšenci nebo osoby s vyšším vzděláním. Může za to skutečnost, že velká část domácností již nějaký notebook má a jeho výměnu plánují z velké části osoby se zájmem o inovativní technologie. Poptávka roste i u rodin s dětmi a Češi nakupují druhé notebooky do rodiny.  Příjem domácnosti nemá na nákupní rozhodnutí zásadní vliv. Významný podíl kupujících tvoří i domácnosti s příjmem do 20 tis. Kč měsíčně, což ukazuje, že notebooky se stávají pro české uživatele dostupnější a běžnou pomůckou. „V nabídce obchodů je možné nalézt nepřeberné množství modelů a značek. Můžete si vybrat různé notebooky s ohledem na své požadavky, výši ceny nebo jejich použití, ať už se jedná o první notebook pro děti nebo profesionální notebook k práci. Jako klíčový technický parametr pro výběr počítače bych zvolila SSD a dále pak moderní vzhled a dotykovým displejem pro snadné ovládání. Lidé často vybírají notebook jako vánoční dárek pro své blízké,“ řekla Šárka Vostarková, produktová manažerka Windows pro spotřebitelský segment společnosti Microsoft.

Zájem o koupi notebooků je podpořen i růstem počtu malých podnikatelů a živnostníků, na hlavní nebo vedlejší pracovní činnost, kteří potřebují nový a výkonnější notebook ke své práci. Dalším stimulem k nákupu jsou atraktivní cenové nabídky. Ty využívají převážně IT nadšenci nebo lidé ve věku 40 až 49 let s příjmem nad 50 tis. Kč. Aktuálně zvyšují poptávku po noteboocích předvánoční i jiné slevy, neboť se notebook stává oblíbeným vánočním dárkem, a to nejen pro studenty a děti.

„S novinkami na poli hardwaru přichází i inovace operačního systému Windows 10. Společnost Microsoft neustále vylepšuje možnosti ovládání počítače pomocí a dotyku. Nové rozhraní získala aplikace Fotky, díky které si můžete velmi jednoduše vytvořit domácí video s různými efekty, a také aplikace Malování, která nyní podporuje 3D a hybridní realitu,“ dodala Vostarková.

Štítky: 
Notebooky, Microsoft

Podobné články

Lenovo: počítače Yoga A940, S940 a C730

18. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lenovo)
Nová generace počítačů Lenovo Yoga může být díky kombinaci umělé inteligence s pokročilou technologií zvuku a obrazu považována za dosud nejlepší sérii těchto zařízení. Portfolio nově zahrnuje modely Yoga S940 se zaměřením na bezpečnost, Yoga A940 pro kreativce a Yoga C730 s AMOLED displejem. Čtěte více

Gartner: Prodej PC v roce 2018 klesal

14. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětový prodej osobních počítačů podle Gartneru v posledním čtvrtletí 2018 klesl o 4,3 %, za celý rok o 1,3 %. Důvodem je především nedostatek procesorů. Bezmála dvě třetiny dodaných PC (63 %) připadly ve čtvrtém kvartále na Lenovo, HP a Dell. Čtěte více

Novinky od Dellu se zaměřily na praktické inovace

11. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell EMC)
Dell Latitude 7400 2-in-1, který patří k nejmenším komerčním 14" zařízením 2v1 s 24 hodinovou výdrží baterie, je jako první počítač vybaven senzorem vzdálenosti s technologií Intel Context Sensing Technology. Zdokonalený model XPS 13 zaujme webovou kamerou umístěnou u horního okraje displeje a Inspiron 7000 2-in-1 Black Edition přichází s prostorem pro pero v kloubu displeje. Čtěte více

Lenovo odhalilo novou generaci legendárního ThinkPadu X1

11. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lenovo)
Na veletrhu CES 2019 představila společnost Lenovo zdokonalenou řadu legendárních notebooků ThinkPad. Příznivci značky si mohli prohlédnout 7. generaci jednoho z nejtenčích a nejodolnějších notebooků na trhu – ThinkPad X1 Carbon. Lenovo dále rozšířilo své portfolio o vylepšený model 4. generace ThinkPad X1 Yoga. Čtěte více