Češi zbytečně platí za externí grafické karty

4. 11. 2011. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Intel)
Notebook v současnosti představuje nejoblíbenější typ počítače pro více než čtyři pětiny zákazníků. Jak se při jeho nákupu chová český zákazník? Na co u notebooku klade největší důraz, za co je ochoten si připlatit a čím je specifický ve srovnání s globálním průměrem? Trendy v oblasti domácího trhu přinesl průzkum společnosti Intel.

Z průzkumu s 2500 zákazníky společností Alza.cz, Datart a Electro World vyplynulo, že pro řadu z nich zůstává externí grafická karta důležitým prodejním argumentem a je připraveno do ní investovat. Český zákazník se v tomto chová v rozporu se současnými trendy. „Ceslosvětově jsme svědky toho, jak příchod procesorů druhé generace Intel Core s procesorovou grafikou srazil prodeje externích grafických karet o desítky procent. Tento trend je logický, protože nový typ grafiky umožňuje naprosto bezproblémové zobrazení všech běžných aplikací a plynulé přehrávání fullHD videa,“ řekl Martin Vařbuchta, manažer společnosti Intel pro maloobchodní prodej.

Zákazníci by tak beze všeho mohli ušetřit 600 až 1 200 Kč, což jsou cenové relace levných grafických karet, ale pokles prodeje levných karet na českém trhu zatím neregistrují ani prodejci. „Zákazníci si dají říct časem, až se seznámí s informacemi o duplicitě a zbytečné finanční nákladnosti u externí grafiky,“ je přesvědčen Tomáš Kučera z Electro Worldu. S nedůvěrou v integrované grafické čipy ze strany zákazníků, kteří zbytečně trvají na pořízení externí grafiky, se setkávají i v Datartu. „Myslíme si, že zákazníci jsou nedostatečně informováni o rostoucím výkonu integrovaných grafik a často se přiklánějí k notebookům se samostatnými grafickými kartami,“ potvrdil tento přístup Zdeněk Vrána z Datartu.

Samostatné grafické čipy nadále zůstávají podstatné pro náruživé hráče nejnovějších 3D her, ty však podle průzkumu většina uživatelů (více než 70 procent) hrát neplánuje. Navíc procesorová grafika má dnes již dostatečný výkon pro plynulé hraní většiny populárních her. Martin Vařbuchta z Intelu doložil, že touto neinformovaností je nejvíce postižen právě segment nejlevnějších produktů, kde práci externí karty zcela zastane integrovaný grafický čip. „Zákazníci, kteří si pořizují levnější notebooky a nechystají se na nich hrát náročné hry, na externí grafiku doplácejí hned dvakrát – při samotném pořízení karty a pak při dražším provozu, kdy musí více platit za elektrickou energii. Navíc se jim notebook rychleji vybije,“ vysvětlil Martin Vařbuchta ze společnosti Intel. Celková energetická úspora za tříletý provoz externí grafické karty tak přesáhne 500 Kč v domácnosti a 300 Kč ve firmě (v závislosti na odlišných cenách energie).

Češi jsou ochotni si za notebook připlatit, ale musí vědět proč

Přes 2 500 zákazníků společností Alza.cz, Datart a Electro World v průzkumu mimo jiné uvedlo, kolik je ochotno zaplatit za notebook. „Nejvíce zákazníků vybírá v cenovém rozpětí 11 000 až 14 999 Kč a druhá nejčastější cenová hladina je 15 000 až 18 999 Kč. To potvrzuje naši domněnku, že  český zákazník je stále poměrně citlivý na cenu, ale na druhou stranu si ve své většině nevybírá mezi nejlevnějšími modely,“ uvedl Martin Vařbuchta ze společnosti Intel.

K typologii tuzemského zákazníka současně ale také patří, že je připraven investovat do dražších a kvalitnějších modelů, ale musí vědět proč. Vedle toho stále existuje významná skupina zákazníků, která se při výběru řídí jen cenou a za týden se vrací do prodejny s připomínkou či stížností, že ten levný model, který si vybrali, třeba neumí plnohodnotně přehrát HD video,“ vysvětlil Zdeněk Vrána ze společnosti Datart.

Mobilita je zaklínadlo

Podle zkušeností prodejců jsou zákazníci ochotni připlatit si u notebooku za lepší parametry u vybraných vlastností a funkcí, jako jsou výkon, bezpečnost, grafika, mobilita, výdrž, vždy podle konkrétních požadavků na nasazení a využívání počítače. „Primárně se jedná o požadavky, které by se daly shrnout do kouzelného slova ,mobilita‘,“ definoval Jan Samko dominující trend u zákazníků Alza.cz.